شناسهٔ خبر: 55653409 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«پیتوک» به نقد و بررسی رسید/ فیلمی که مثله شد

زهرا منصوری

در سلسله نشست‌های باشگاه فیلم تهران فیلم سینمایی «پیتوک» به کارگردانی سیدمجید صالحی به نمایش درآمد و در ادامه جلسه نقد و بررسی آن برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، در سلسله نشست‌های باشگاه فیلم تهران که در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود، فیلم سینمایی «پیتوک» به کارگردانی سیدمجید صالحی به نمایش درآمد و در ادامه جلسه نقد و بررسی این فیلم با حضور امیررضا نوری‌پرتو یکی از نویسندگان فیلمنامه، احسان بذلی بازیگر و کورش جاهد مجری و کارشناس برگزار شد.

احسان بذلی در ابتدای این نشست از چرایی عدم حضور کارگردان سخن گفت که در بستر بیماری است و سپس به چرایی و چگونگی حضورش در این فیلم اشاره کرد و افزود: هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم اولین نقش اولی که قرار است در سینما بازی کنم یکی از سخت‌ترین نقش‌هایی باشد که ممکن است در دوران بازیگری ام به من پیشنهاد شود. به طور کل آنچه که از بازیگری یاد گرفته‌ام کمی متمایل به بالاست ولی شخصیت اعلا در این فیلم فردی خجالتی و درونگرا ست که به همین دلیل این شخصیت برخلاف آنچه که بازیگران علاقه دارند در بازیگری خودنمایی کنند، این امکان را به بازیگر نمی‌دهد.

وی ادامه داد: شاید برخی این فیلم را دوست نداشته باشند و آن را نقد کنند اما برخی دیگر نیز فیلم را دوست دارند، این سلیقه است ولی «پیتوک» برای من تجربه بسیار خوبی بود.

نوری پرتو نیز در بخشی دیگر بیان کرد: وقتی بخواهیم در سینمای ایران فیلمی در یک ژانر بسازیم، در بسیاری مواقع خاستگاه‌های این ژانرها به سینمای آمریکا مربوط است و ما باید آنها را به نوعی ایرانیزه کنیم. ژانر نوآر یا نئونوآر هم به همین گونه است به همین دلیل در سینمای ایران این ژانر به دلیل مناسبات فرهنگی و همچنین سانسور در شورای پروانه نمایش اصطلاحاً در نمی‌آید و همین فیلم هم واقعاً یک سری از پلان‌هایش مثله شد.

وی افزود: یک کارگردان وقتی با یک اثر در ژانر نوآر یا نئونوآر مواجه می‌شود، کاری که باید انجام دهد این است که آن را ایرانیزه کند، ما به این نکته خیلی فکر کردیم که چطور می‌شود این ژانر را به نوعی ایرانیزه کرد و به سراغ ژانر ابدی و ازلی ملودرام رفتیم. در واقع به این نتیجه رسیدیم که باید کمی به این ژانر پهلو بزنیم و بدون مولفه‌های ملودرام نمی‌توانیم اثر نئونوآر خلق کنیم به همین دلیل امروز فکر می‌کنم بار ملودرام در این اثر از فضای نئونوآر بیشتر است، اما این برای ما در سینمای ایران گریزناپذیر بود.

وی در پایان مطرح کرد: یکی از مشکلاتی که فیلم‌های اجتماع ما در این سال‌ها دارند، حرف‌های بسیاری است که می‌خواهند بزنند، مدام شعار می‌دهند و چندین قصه را می‌خواهند، تعریف کنند اما فیلم «پیتوک» واقعاً یک قصه مشخص دارد و همان را دنبال می‌کند.

نظر شما