شناسهٔ خبر: 55652824 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

۲۰ درصد از دانشجویان مقطع دکترای سال آینده، استاد محور پیش می‌روند

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در طرح تحول پیش‌بینی شده است که تا ۲۰ درصد از دانشجویان دکترا سال آینده را استاد محور پیش ببریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ظهر امروز در جمع اساتید دانشگاه اصفهان اظهار داشت: شاهد پیشروی اصفهان در عرفان، فلسفه هستیم و موضوع تمدن‌سازی یکی از مسائل حائز اهمیت است که در این راستا شاهدیم که شعار دانشگاه اصفهان نیز همین مورد است.

وی با تأکید بر اهمیت تمدن‌سازی افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به این موضوع اشاره می‌کنند که جریان ما، جریان تمدن‌ساز است و این مورد اساس کار و نقش اصلی است.

عموعابدینی با بیان اینکه زمانی که نگاهی به بیانیه گام دوم می‌اندازیم، شاهدیم که پایه‌های آن جریان‌های علمی است که در آن به نانو، بیو و سلول‌های بنیادین اشاره شده است، بیان کرد: در این راستا سابقه پیشرفت‌های کشور بیان می‌شود و پس از آن تمدن‌سازی رقم می‌خورد و در ادامه آن به نقش دانشگاه‌ها در این مسیر اشاره می‌کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هر دولت‌ برنامه خاص خود را دارد، اضافه کرد: دولت سیزدهم طرح تحول را دستور کار قرار داده و بخش سیزدهم این سند، آموزش و پرورش بیان شده که بخش مهم آن مربوط به آموزش عالی است و در این راستا معرفی جریان تحولی نیاز است.

وی با تأکید بر نقش دانشگاهیان در گام دوم انقلاب عنوان کرد: همان‌طور که اصفهان علم، فرهنگ و هنر را سردمداری کرده در این مسیر به جریان کشوری نیاز داریم و استان اصفهان می‌تواند جهت‌گیری این مورد را آغاز کند.

عموعابدینی با اشاره به اینکه در سند تحول شاخص‌ها و نشانگرها و چالش‌ها بیان شده است، تصریح کرد: در این سند ۴ چالش بیان شده که یکی از آن‌ها حکمرانی است همچنین نشانگرهای مشخص شده نیز شامل ارتقای سطح امید اجتماعی و مسؤولیت‌پذیری ملی است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در حال حاضر طبق آمار رسمی حدود ۵۰ درصد از فارغ‌التحصیلان‌ دانشگاه‌ها بیکار هستند، گفت: طبق تحقیقات شاهد هستیم که تا ۱۰ سال آینده حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مشاغل امروز وجود نخواهد داشت اما دانشگاه‌ها رشته‌ای را تدریس می‌کنند که شغل آن در آینده وجود نخواهد داشت و در این مسیر نیاز است، آینده دیده شود و دانشجویانی تربیت شوند که بتوانند نیازها را پاسخ دهند.

وی پیرامون طرح استادمحور برای دانشجویان مقطع دکترا بیان کرد: در طرح تحول پیش‌بینی شده است که تا ۲۰ درصد از دانشجویان دکترای سال آینده را استاد محور پیش ببریم یعنی به اساتید اعلام می‌کنیم که کدام‌ یک طرح‌های کاربردی، حاکمیتی و صنعتی دارند، پس از آن عنوان پروژه را اعلام می‌کنند، اگر محرمانه نباشد در سازمان سنجش کد می‌خورد و حقوق آن اعلام می‌شود، پس از آن دانشجو اعلام آمادگی می‌کند و از سمت سازمان سنجش به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود؛  طی انجام مصاحبه‌ها و مراحل، کار را پیش می‌برند، در نتیجه این طرح دانشجویان با صنعت ارتباط برقرار می‌کنند و در آینده بیکار نمی‌مانند.

عموعابدینی خاطرنشان کرد: تمام دانشگاه‌ها قصد دارند دانشگاه جامع شوند در صورتی‌که این مورد ممکن نیست؛ برخی از اختیارات را به دانشگاه‌ها می‌دهیم اما در این راستا نمی‌توان یکسان‌انگاری کرد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ/

نظر شما