شناسهٔ خبر: 55652443 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

تبلیغات

چرا استفاده از سه پایه در عکاسی اینقدر مهم است؟

اصلی‌ترین کاربرد سه پایه در عکاسی این است که دوربین را ثابت نگه دارد و عکاس در زمان عکاسی در نوردهی طولانی و سرعت پایین شاتر، عکس‌های واضح‌تری به ثبت برساند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

سه پایه دوربین (Tripod) به‌عنوان یکی از تجهیزات جانبی مهم در عکاسی، به ثابت نگه‌داشتن دوربین و افزایش ایمنی آن کمک زیادی می‌کند و با جلوگیری از لرزش دوربین، باعث ثبت عکس‌هایی زیبا و باکیفیتی می‌شود. این وسایل برای گرفتن عکس‌های HDR در یک موقعیت ثابت با نوردهی مختلف کاربرد گسترده‌ای دارند. مدل‌های مختلفی از سه پایه از نظر وزن، ارتفاع، جنس، تحمل وزن با قیمت‌های متفاوت در بازار وجود دارد که از یک ستون مرکزی و پایه‌های دارای قابلیت تنظیم ارتفاع تشکیل شده‌اند. عکاسان مبتدی قبل از خرید باید اطلاعات خود را درباره این ابزار جانبی عکاسی افزایش دهند تا انتخاب هوشمندانه‌تری داشته‌باشند. در این مقاله قصد داریم درباره ویژگی‌ها، مزایا و اهمیت استفاده از سه پایه دوربین در عکاسی صحبت کنیم.

سه پایه دوربین از چه قسمت‌هایی تشکیل شده‌است؟

اصلی‌ترین کاربرد سه پایه در عکاسی این است که دوربین را ثابت نگه دارد و عکاس در زمان عکاسی در نوردهی طولانی و سرعت پایین شاتر، عکس‌های واضح‌تری به ثبت برساند. به‌عنوان مثال در عکاسی از ستاره‌ها عدم وجود نور کافی، استفاده از سه پایه دوربین را الزامی می‌کند؛ زیرا حتی کوچکترین لرزش در دوربین وضوح و کیفیت عکس‌ها را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. یکی از قسمت‌های مهم سه‌پایه‌های عکاسی سر (Head) آن‌هاست که محل قرار گیری دوربین به حالت ثابت بوده و جابه‌جایی آن برای کادربندی مناسب است؛ خود انواع متنوعی دارد. قسمت بعدی این ابزار، پایه‌ها (Legs) هستند و قسمت‌های هر پایه به‌صورت تلکسوپی در داخل هم فرو می‌روند و از این طریق می‌توان ارتفاع آن‌ها را تنظیم کرد. ستون مرکزی (Center Column) به‌عنوان یکی دیگر از بخش‌های سه پایه عکاسی در قسمت میانی این ابزار قرار دارد و به‌صورت میله‌ای شکل است. در برخی از مدل‌ها ستون مرکزی با سیستم دنده‌ای کار می‌کند؛ و کفی (Feet) قسمتی از پایه‌ها است که با قرار گرفتن روی زمین باعث ثابت‌شدن پایه‌ها می‌شود و دارای قابلیت تعویض است. برخی از سه پایه‌ها دارای اتصالات دیگری نیز هستند که می‌توان با نصب بازو‌های اضافی روی آن‌ها تجهیزاتی مانند چراغ نورپرداری، فلاش و رفلکتور را نیز استفاده کرد. در بعضی مدل‌ها یک تراز شیشه‌ای حباب‌دار برای تنظیم سه پایه عکاسی در سطوح افقی تعبیه شده‌است.

آشنایی با کاربرد‌های مهم سه پایه دوربین در عکاسی

جلوگیری از لرزش دوربین عکاسی و تار‌شدن عکس‌ها
استفاده برای عکاسی در شب
کنترل لرزش دوربین در زمان استفاده از لنز‌های تله فوتو و سوپر زوم
جلوگیری از خستگی عکاس هنگام استفاده از دوربین‌های سنگین DSLR
استفاده در عکاسی پانوراما برای هدایت مسیر دوربین بدون لرزش و افزایش دقت در کادربندی
استفاده در عکاسی ماکرو و کلوزاپ هنگام نزدیک‌شدن به سوژه برای افزایش وضوح عکس‌ها
کمک به تنظیم کادربندی و افزایش دقت در عکاسی از طبیعت و عکاسی تبلیغاتی
مناسب برای عکاسی از سوژه‌های متحرک مانند آبشار‌ها و رودخانه‌ها
افزایش کنترل دوربین و انجام پنینگ در عکاسی ورزشی و اکشن
نگهداری از ابزار‌های جانبی عکاسی مانند رفلکتور و فلاش
قرار دادن دوربین در زاویه مطلوب برای گرفتن عکس‌های باکیفیت
جلوگیری از لرزش دوربین هنگام ضبط تایم لپس و ویدئو

مزایای استفاده از سه پایه دوربین در عکاسی

استفاده از مدل‌های مختلف سه پایه دوربین در عکاسی مزایای زیادی دارد که برخی از مهم‌ترین مزایا را در این بخش معرفی خواهیم کرد.

فراهم‌کردن شرایط مناسب برای عکاسی با نوردهی طولانی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سه پایه دوربین این است که شرایط مناسبی برای استفاده از دوربین در نوردهی طولانی با سرعت شاتر آهسته فراهم می‌کند. این ابزار لرزش دوربین را به طور کامل از بین می‌برد و با افزایش ورود نور به دوربین باعث ثبت تصاویری روشن و واضح می‌شود.

کمک به بهتر‌شدن ثبات دوربین

یکی دیگر از مزایای استفاده از سه پایه دوربین در عکاسی کمک به بهتر‌شدن ثبات دوربین است. با قرار دادن دوربین روی سری این تجهیزات عکاسی، از لرزش دوربین جلوگیری می‌شود. برای عکاسی از ستارگان و کهکشان راه شیری دوربین باید به مدت طولانی در یک وضعیت ثابت قرار بگیرد و این امر بدون وجود سه پایه امکان‌پذیر نیست. این ابزار برای استفاده در شرایط آب‌وهوایی مختلف به ویژه هنگام وزش باد‌های شدید نیز مناسب است و باعث ثبات بهتر دوربین شده و از لرزش آن به دلیل ورزش باد جلوگیری می‌کند.

کمک به ثبت تصاویری باکیفیت و واضح

وقتی دوربین عکاسی یا موبایل در حالتی ثابت و بدون لرزش قرار بگیرد، عکس‌ها با کیفیت بالاتر و به‌صورت کاملا واضح به ثبت می‌رسند و این یک مزیت بسیار مهم برای سه پایه عکاسی و سه پایه موبایل به‌شمار می‌رود. برخی از عکاس‌های آماتور و مبتدی به جای استفاده از این ابزار، عکس‌های خود را با دست به ثبت می‌رسانند و اغلب عکس‌ها تار می‌شوند.

سهولت بیشتر در تنظیم و ترکیب بندی عکس

عکاسان بعد از اینکه دوربین عکاسی را روی سه پایه نصب می‌کنند، با سهولت بیشتری می‌توانند در تنظیم و ترکیب بندی عکس‌های خود تغییرات لازم را ایجاد کنند. دوربینی که در روی سری این تجهیزات قرار گرفته به جهت‌های مختلف راست، چپ، بالا و پایین قابل حرکت است.

کسب نتایج بهتر در عکاسی پرتره از خود

کسانی که می‌خواهند از چهره خود در مقابل دوربین یا موبایل عکس پرتره خوب و باکیفیتی بگیرند، باید دوربین را روی تایمر تنظیم کرده و روی سه پایه دوربین یا سه پایه موبایل قرار دهند. با این مزیت عکسی که از چهره خود عکاس گرفته می‌شود دارای کیفیت و وضوح بسیار بالایی خواهد بود.

امکان ضبط ویدئو‌های حرفه‌ای و باکیفیت

یکی دیگر از مزایای استفاده از سه پایه دوربین، امکان ضبط ویدئو‌های حرفه‌ای و باکیفیت است. فیلم‌هایی که بدون کوچکترین لرزشی ضبط می‌شوند از کیفیت بسیار زیادی برخوردار هستند و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسند.

نکات مهم در زمان خرید آنلاین سه پایه دوربین و سه پایه موبایل

اولین نکته‌ای که برای خرید آنلاین انواع سه پایه دوربین و سه پایه موبایل باید مورد توجه قرار بگیرد، پیدا‌کردن یک فروشگاه اینترنتی معتبر و مطمئن است. در فروشگاه‌های معتبر اینترنتی، محصولات از تنوع، کیفیت و قیمت بسیار مناسبی برخوردارند. عکس محصولات به همراه قیمت و ویژگی‌ها برای مشتریان سایت به اشتراک گذاشته می‌شود. مزیت مهمی که در فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد این است که مشتری می‌تواند قبل از خرید، نظرات مشتریان قبلی را در مورد کیفیت محصول انتخابی مطالعه کند. در زمان انتخاب حتما به‌استحکام، قیمت و وزن سه پایه مورد نظر خود توجه داشته‌باشید. پایه‌های این وسیله باید توانایی و استحکام لازم برای تحمل وزن دوربین و دیگر تجهیزات عکاسی مانند فلاش و ... را داشته‌باشند. جنس پایه‌ها تاثیر بسیار زیادی در میزان مقاومت و استحکام آن‌ها دارد. قیمت محصولات خارجی باکیفیت معمولا از قیمت نمونه‌های داخلی گران‌تر است. برای اطمینان از کیفیت هر محصولی باید به سراغ برند‌های مطرح و معروفی که قبلا امتحان خود را از لحاظ کیفیت و رعایت استاندارد‌های لازم پس داده‌اند، بروید. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی به مشتریان خود مشاوره رایگان نیز ارائه می‌دهند تا با اطلاعاتی جامع و کامل به خرید بپردازند.

نظر شما