شناسهٔ خبر: 55652134 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ایجاد پاراکلینیک در شمال دانشگاه شریف با کمک خیران

رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: در شمال دانشگاه به زودی پاراکلینیک ایجاد می کنیم که این کار با کمک خیران انجام می شود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، رسول جلیلی رییس دانشگاه صنعتی شریف بعدازظهر امروز در نشست خبری این دانشگاه پاسخگوی خبرنگاران بود.

جلیلی در این نشست در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: ناحیه نوآوری شریف یک محدوده 240 هکتاری هست که ویژگی متمایزی با پارک های فناوری دیگر دارد چرا که در محدوده مسکونی است، این معجون زندگی مردم و زندگی فناورانه یعنی کمک به ناحیه طرشت.

وی افزود: این مساله درست است که ناحیه شلوغ می شود اما به هر حال این محدوده شلوغ می شود اما ما ساخت و ساز را به صورت قانونی و اساسی انجام می دهیم و به مردم طرشت نیز خدمت رسانی داریم، قطعا پس از چند ده سال این ناحیه سرقفلی نوآوری و فناوری پیدا می کند.

به گفته وی، در شمال دانشگاه به زودی پاراکلینیک ایجاد می کنیم که این کار با کمک خیران انجام می شود و خدمات فرهنگی مسجد و استخر دانشگاه نیز در اختیار مردم ناحیه قرار می گیرد.

جلیلی عنوان کرد: همچنین حضور دانشگاه صنعتی شریف در ناحیه طرشت سبب می شود تا ناامنی ها در این محدوده کاهش یابد.

وی درباره ناامنی های اطراف دانشگاه هم گفت: گاهی پایان شب ها اتفاقاتی رخ می دهد که این مسائل باید به دانشجویان و دانشگاهیان آموزش داده شود.

رییس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به احداث پارکینگ شمالی دانشگاه به کمک یک خیر سرمایه گذار گفت: این پارکینگ ساعت ۱۱ صبح پر می شود و اهالی منطقه نیز از این پارکینگ استفاده می کنند، ما دو زمین غرب و شرق هم داریم که به خیر سرمایه گذاران واگذار می کنیم.

وی درباره ظرفیت پذیرش دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف هم گفت: ظرفیت ما در عمده رشته ها مانند سال گذشته هست، یک ظرفیت رشته کامپیوتر بنا به مصلحت و حساسیت اضافه شده، در حال حاضر این رشته از رشته های محبوب رتبه های دو رقمی کنکور است و این ظرفیت را از ۶۰ به ۱۲۰ رساندیم و عملا رشته های علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر از رشته برق پیشی گرفته است.

جلیلی اظهار داشت: از نظر خوابگاه ظرفیت جدیدی را نداشتیم ولی خوابگاه های ما نوسازی شده و بجز رشته هایی که از قبل اعلام کردیم که خوابگاه نداریم به دانشجویان بقیه رشته ها خوابگاه تعلق می گیرد.

رییس دانشگاه صنعتی شریف درباره تسهیلاتی که به نخبگان دانشجو ارائه می شود، گفت: تعریف نخبه تعبیری است که نسبت به دو دهه قبل گسترده تر شده و تلقی من این است که خانواده ها بیشتر از قبل به فرزندانشان رسیدگی می کنند و این استعدادها فضای شکوفایی بیشتری دارند، حجم فارغ التحصیلی که ما داریم نسبت به حجم نیازی که صنعت ما امروز دارد به نحوی بیشتر است، بنابراین بخشی صادر می شود، حال گاهی این صادرات به صورت طبیعی و مدیریت شده انجام می شود اما گاهی بیشتر از حد معمول است.

وی اضافه کرد: در زمینه جذب نیروی نخبه در برخی رشته ها رقابت شدیدی وجود دارد، از این رو جوانان ما در معرض مهاجرت هستند، مسائل دیگری هم هست یکی از آنها اینکه ما به دانشجویان دکتری حقوق نمی دهیم اما در کشورهای دیگر حقوق می دهند و به همین دلیل برخی ترجیح می دهند به کشور دیگری بروند.

رییس دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: حقوق کاری هم در کشورهای دیگر زیاد است و باید تعلقات خانوادگی و وطنی بالایی داشته باشند تا بازگشت به ایران پس از تحصیل را انتخاب کنند.

جلیلی گفت: ما باید حداقل حقوق، مسکن، محیط آموزش و پژوهش خوب را آماده کنیم؛ از نظر آزمایشگاه نیاز به بودجه عمرانی خوبی داریم و امیدواریم وامی را از بانک توسعه اسلامی بگیریم، درباره مسکن هم اقدامات خوبی را شروع کردیم امیدواریم با همکاری بنیاد ملی نخبگان اولین مجتمع استاد-نخبه را در منطقه وردآورد داشته باشیم، زمین را داریم درخواست مجوز از شهرداری هم دادیم، شهردار و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بسیار به ما کمک کردند تا بخشی را به عنوان مسکن هیات علمی و بخش دیگر برای نخبگان اختصاص دهیم.

رییس دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: اگر کسی دانشگاه شریفی شد حتما باید نخبه باشد و اگر نخبه شریفی شد باید کارآفرین شود تا نگرانی برای شغل نداشته باشیم و ما در ناحیه نوآوری شریف محیط اشتغال را ایجاد کرده ایم بنابراین ظرفیت اشتغال کارآفرینانه برای تمام شریفی ها داریم اما برخی شریفی ها می خواهند پس از فارغ التحصیلی به شغل دیگری بپردازند یا در رشته های دیگر کار کنند.

وی با بیان اینکه 427 میلیارد تومان بودجه جاری و 60 میلیارد تومان بودجه عمرانی داریم، عنوان کرد: امسال تخصیص بودجه عمرانی برای ما صفر درصد بوده است، ما مثل بسیاری از دانشگاه ها اعتبارات سالیانه کم داریم، البته تا آخر سال قضاوت می کنیم زیرا امیدواریم که به ما اعتبار بدهند. ما باور داریم که سفره آموزش عالی بسیار گسترده شده و بودجه آموزش عالی توان تامین این سفره را ندارد. تعداد صندلی های خالی دانشگاه های دولتی سطح 2 و 3 بسیار خالی هست و در برخی دانشگاه های شهرهای بزرگ صندلی خالی بسیار هست و استاد و کارمند و امکانات وجود دارد، به همین جهت حتما باید یک آمایش جدید برای آموزش عالی اتفاق بیفتد و سفره آموزش عالی کوچک شود.

جلیلی اظهار داشت: ما فقط چند ساختمان فرسوده داریم که با مقاوم سازی حل نمی شود و به سرعت آن ها را نوسازی می کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما