شناسهٔ خبر: 55651977 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

راهکارهای داشتن یک سوپرمارکت آنلاین موفق

  افزایش روز‌به‌روز خریداران آنلاین به‌سرعت بسیاری از فروشگاه‌های موادغذایی را به‌سمت فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی سوق

صاحب‌خبر -

 

افزایش روز‌به‌روز خریداران آنلاین به‌سرعت بسیاری از فروشگاه‌های موادغذایی را به‌سمت فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی سوق داد. 

خیلی از آن‌ها هیچ استراتژی خاصی برای این تغییر نداشتند و تنها هدفشان سودآوری بیشتر بود؛ غافل از اینکه موفقیت در این بازار پررقابت بی‌دلیل و برنامه ممکن نیست. در این مقاله قصد داریم با راهکارهای داشتن یک سوپرمارکت آنلاین موفق آشنا شویم. 

عصر خرید و فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی 

خرید سوپرمارکتی آنلاین از سال ۲۰۱۹ تقریبا چهار برابر شده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵، ۲۲ درصد از فروش کل سوپرمارکت‌ها را به خود اختصاص دهد. مسئله برمی‌گردد به حضور اینترنت و گوشی‌های هوشمند در زندگی روزمره ما آدم‌ها. 

امروز دیگر لازم نیست برای خرید خوراک و پوشاک وارد مغازه‌ها شویم؛ چون مغازه‌ها وارد خانه ما شده‌اند. برای مثال سوپرمارکت آنلاین اسنپ بزرگترین سرویس آنلاین سوپرمارکت را در دسترس شما قرار داده است.

این نسل روزبه‌روز بیشتر به تکنولوژی وابسته می‌شود و انتظار می‌رود تمام کسب‌و‌کارها از جمله فروشگاه‌های مواد غذایی برای آنکه از انتظارات مصرف‌کننده عقب نمانند، پابه‌پای او با قدرت وارد این دنیای تازه شوند. 

راه‌اندازی سوپرمارکت اینترنتی برای رفع نیاز مشتریان 

12

اولین قدم برای راه‌اندازی بخش سوپرمارکت آنلاین و اینترنتی، ارائه یک پلت‌فرم سفارش آنلاین کارآمد است. این پلتفرم می‌تواند یک وب‌سایت یا اپلیکیشن جذاب یا ترکیبی از هر دو باشد. 

فراموش نکنید تصمیمی که در این مرحله می‌گیرید، به‌طور مستقیم با موفقیت حضور آنلاین سوپرمارکت شما در ارتباط خواهد بود. چرا که مشتری نهایی با چهره برند تعامل برقرار می‌کند. این یعنی تجربه‌ای که کارکردن با پلتفرم شما برای او رقم می‌زند، نقش مهمی در تبدیل او به مشتری وفادار یا انتخاب کسب‌و‌کار رقیب ایفا می‌کند. 

امکان پرداخت آنلاین برای خرید سوپرمارکتی 

یکی از اولین قدم‌های موفقیت در زمینه فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی این است که چندین روش پرداخت پیش روی مشتری بگذارید. 

خریداران جوان‌تر معمولا تمایل دارند هزینه سفارش را آنلاین و با استفاده از کارت اعتباری خود پرداخت کنند. از سوی دیگر مشتریان مسن‌تر شاید تمایلی به افشای اطلاعات کارت اعتباری خود نداشته و ترجیح دهند مبلغ سفارش را شخصا به مسئول تحویل سفارش پرداخت کنند. 

در هر صورت مشتری زمانی راضی است که خیالش از بابت پرداخت پول به شما راحت باشد. چند شیوه پرداخت برای مشتریان در نظر بگیرید و مجوزهای لازم را برای تک‌تک آن‌ها اخذ کنید. 

تاثیر تبلیغات، مشارکت و وفاداری بر فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی 

13

هیچ کسب و کار آنلاینی بدون راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی و استفاده از ابزارهای بازاریابی به موفقیت کامل نمی‌رسد. اکنون نوبت آن است که هرطور می‌توانید درباره کسب‌وکارتان اطلاع‌رسانی کنید تا مردم برند شما را بشناسند. 

بدیهی است هرچه بیشتر شناخته شوید، درصد فروشتان بیشتر خواهد بود. تبلیغات، تعامل با مشتریان، راه‌اندازی برنامه‌های وفاداری و پاداش به مشتریان مجدد از جمله ترفندهای مؤثر برای گسترش پایگاه مشتریان و آگاهی از برند شناخته می‌شوند. همچنین می‌توانید با ارائه تخفیف آنلاین و کدهای تبلیغاتی، آن‌ها را به خرید سوپرمارکتی از فروشگاه آنلاین خود ترغیب کنید. 

مدیریت موجودی سوپرمارکت آنلاین 

وب‌سایت یا اپلیکیشن سوپرمارکت آنلاین گزینه‌هایی مثل انتخاب محصولات یا دسته‌بندی کالاها را در اختیار مشتری آنلاین می‌گذارد که باید به‌روز باشد. زمانی که پا به دنیای اینترنت می‌گذارید، به‌روزبودن موجودی انبار فوق‌العاده اهمیت پیدا می‌کند و یکی از بخش‌های اجتناب‌ناپذیر حضور آنلاین فروشگاه محسوب می‌شود. برای مدیریت بهتر سوپرمارکت، یک راه‌حل مناسب برای مدیریت محصولات موجود پیدا کنید تا مشتری با ناامیدی ناچار به بستن صفحه سایت نشود. 

تصور کنید مشتری آنلاین کالای موردنظرش را انتخاب و سفارش خود را تائید کند، در نهایت موقع تحویل تماسی از جانب شما دریافت کند که موجودی محصول موردنظر او به پایان رسیده است! به‌نظرتان چه واکنشی نشان می‌دهد جز اینکه با ناامیدی صفحه سایت را ببندد و دیگر آن را باز نکند؟ 

امکانات تحویل خرید از سوپرمارکت های آنلاین 

14

۷۶ درصد از مشتریان سوپرمارکت اینترنتی ترجیح می‌دهند سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرند و عده‌ای هنوز تمایل دارند برای تحویل خریدهای خود به فروشگاه بروند. برخی انتظار دارند در کمتر از یک روز سفارش خود را تحویل بگیرند و تعدادی ترجیح می‌دهند کالاهای خریداری‌شده را در روزهای آینده تحویل بگیرند. 

این یعنی در نظر گرفتن روش‌های مختلف تحویل کالا به‌صورت شبانه‌روزی‌ یکی از ملاحظات مهم موفقیت سوپرمارکت آنلاین شما است. همچنین انتظار می‌رود قبل از شروع فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی، درمورد شعاع منطقه تحویل سفارشات مشتریان تصمیم بگیرید. 

ترس‌های رایج مشتریان پیرامون خرید از سوپرمارکت های آنلاین 

کلید موفقیت در فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی، برطرف‌کردن نگرانی‌های مشتری است. بسیاری از مردم هنوز با این بستر خو نگرفته‌اند و به آن اعتماد ندارد؛ از این‌رو نگاه خوبی به خرید سوپرمارکتی آنلاین ندارند. 

ابتدا باید ترس‌های مشتری را بشناسید و به او نشان دهید که می‌توانید این دغدغه‌ها و ترس‌ها را حل کنید. در این بخش رایج‌ترین نگرانی‌های مصرف‌کننده در‌مورد خرید آنلاین مواد غذایی و روش‌های رسیدگی به این نگرانی‌ها آورده شده است. 

۱. نگرانی از کیفیت و تازگی مواد غذایی 

15

شاید درمورد سایر انواع فروشگاه‌های آنلاین این مسئله خیلی حائز اهمیت نباشد، اما محصولات سوپرمارکت آنلاین باید تازه و سالم به‌دست مشتری برسند. این یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مشتریان است که «اگر تا وقتی به دستم می‌رسد، تاریخ انقضایش گذشته باشد آن‌وقت چه؟» یا «اگر محصولات کهنه و تاریخ مصرف گذشته برایم بفرستند چه‌کار کنم؟». 

اینجاست که باید با خدمات «لست مایل دلیوری» (رساندن کالا در سریع‌ترین زمان ممکن) این دغدغه را برطرف کنید. 

به این ترتیب به مشتریان اطمینان می‌دهید که سفارشان خود را به‌سرعت دریافت می‌کنند و حتی می‌توانند کالاهای فاسدشدنی را از شما بخرند. این تجربه مثبت دهان‌به‌دهان بین مشتریان می‌چرخد و به فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی کمک می‌کند. 

۲. دغدغه ندیدن و لمس‌نکردن محصولات قبل از خرید 

شاید عجیب به‌نظر برسد اما خرید سوپرمارکتی برای مشتریان یک تجربه کاملا احساسی است. فرد در فضای فروشگاه این فرصت را دارد تا محصولات موردنظرش را ببیند، آن را لمس کند، اطلاعات رویش را بخواند و اگر حس خوبی از محصول گرفت، آن را در سبد فروشگاه بگذارد. برای برطرف‌کردن این دغدغه، روی صفحه سایت یا اپلیکیشن جزئیات محصول را در  اختیارش قرار دهید. توضیح محصول بنویسید، تصویر بارگذاری کنید و ویدیو پخش کنید تا مشتری بتواند با محصول موردنظر ارتباط حسی برقرار کند. 

۳. نگرانی از تجربه ناآشنای خرید از سوپرمارکت های آنلاین 

16

بعد از سال‌ها خرید از سوپرمارکت محله، مشتری می‌داند برای کدام محصولات به کدام بخش خواربارفروشی مراجعه کند. چیدمان را می‌شناسد و راهروها را از بر است. در نتیجه خرید از سوپرمارکت های آنلاین حس غریبی به او می‌دهد. پس اگر به فکر فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی خود هستید، باید بتوانید تا حد امکان ویژگی‌های فروشگاه حضوری خود را در بخش اینترنتی بگنجانید و تجربه آشنایی برای مشتری رقم بزنید. 

چهار استراتژی مؤثر فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی 

بازار آنلاین مقیاس‌پذیری، کارایی عملیاتی و سودآوری را برای فروشگاه‌های غذایی سنتی فراهم می‌کند. در این بستر بدون آنکه ارتباط فروشنده با مشتری از بین برود، پنجره‌ای از فرصت‌های جدید برای خلق مزیت‌های رقابتی و پیشی‌گرفتن از رقبا فراهم می‌شود. در این بخش نگاهی به چهار استراتژی مؤثر فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی می‌اندازیم. 

۱. فروش آنلاین را هسته اصلی کسب‌و‌کار خود قرار دهید 

اگرچه بازار آنلاین یکی از شاخه‌های مدل سنتی کسب و کار خواربار فروشی است، باید به‌عنوان بخش جداییناپذیر تجارت الکترونیک سوپرمارکت در نظر گرفته شود. 

ورود به این بازار با یک تجربه کاملا جدید و مجزا، در فرایند خرید اصطکاک به وجود می‌آورد و فروشنده را مجبور می‌کند یک استراتژی بازاریابی دیجیتال جدید طراحی کند. بازارهای موفق خواربارفروشی، با تجهیز به فروشندگان شخص ثالث، زمینه توسعه برند خود را در دنیای واقعی فراهم می‌کنند. 

۲. برای جلب رضایت مشتری با بخش‌های دیگر همکاری کنید 

17

تحویل خرید سوپرمارکتی درب منزل مشتری چالش کوچکی نیست. برای رشد بازار خود باید بتوانید هزینه خدمات تحویل را برای خودتان و برای مشتری پایین نگه دارید. یک انتخاب مقرون‌به‌صرفه همکاری با شرکت‌های جمع‌آوری و توزیع بسته‌ها است. 

۳. به جریانی فراتر از خواربارفروشی سنتی خود نگاه کنید 

کمی خارج از چارچوب فکر کنید و ریسک تغییر در دسته‌بندی محصولات را بپذیرید. بازار دست شما را برای امتحان‌کردن کاملا باز گذاشته است. این شما هستید که باید ریسک مالکیت موجودی جدید را به‌عهده بگیرید. با انواع نظرسنجی‌ها و تحلیل داده‌های وب‌سایت، محصولات پرفروش را شناسایی کنید و از این اطلاعات برای ابتکارعمل، گسترش محصولات فروشگاه و ارائه تخفیف آنلاین بهره ببرید. 

۴. فروشگاه حضوری را به حال خود رها نکنید 

هنوز بسیاری از خریداران در کنار خرید از سوپرمارکت‌های اینترنتی، هر از گاهی وارد فروشگاه محله می‌شوند تا اجناس را از نزدیک ببینند. این‌ها به‌دنبال ترکیبی از تجربه آنلاین و حضوری در کنار هم هستند. بنابراین یکی از قدم‌هایی که در راستای رونق فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی برمی‌دارید، تقویت هم‌زمان تجربه خرید در بخش‌های حضوری و اینترنتی سوپرمارکت است. 

کلام آخر 

اگرچه فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی، صاحب خواربارفروشی‌های سنتی را با چالش‌ها و نگرانی‌های متعددی مواجه می‌کند، نباید از سود این بازار بزرگ و اشباع‌نشده چشم‌پوشی کرد. 

اگر شما هم به‌فکر راه‌اندازی بخش آنلاین سوپرمارکت خود هستید، فراموش نکنید انتخاب یک استراتژی مؤثر و تلاش برای برقراری ارتباط با مخاطب هدف، عنصر کلیدی موفقیت در این کسب‌و‌کار و برتری نسبت به رقبا است. 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما