شناسهٔ خبر: 55651784 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رفع مشکل ۴۵۰ واحد صنعتی راکد و نیمه فعال اصفهان در دستور کار قرار گرفت

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: شهرک فناوری اصفهان یکی از بزرگترین و عملیاتی‌ترین شهرک‌های فناور در کشور است که زیر ساختی فراهم شده تا شرکت‌های دانش بنیان که تولید تجاری دارند، در این شهرک مستقر شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، رسول سواری ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به قرار گرفتن در هفته صنایع کوچک و مزایای این صنایع اظهار داشت: صنایع کوچک نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رونق تولید و صادرات غیرنفتی ایفا می‌کنند، صنایع کوچک با کمترین هزینه و سرمایه کم راه‌اندازی می‌شوند و بیشترین اشتغال را ایجاد می‌کنند.

وی افزود: باتوجه به نوسانات اقتصادی، این صنایع زودتر دچار مشکل می‌شوند و این امر را می‌طلبد که دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا این واحدها و صنایع از عرصه تولید خارج نشوند که در دولت جدید انصافا تلاش‌های زیادی شده و در استان اصفهان نیز این عزم وجود دارد که برای راه اندازی واحدهای جدید و یا فعال شدن واحدهای تعطیل اقداماتی انجام می‌شود.

حمایت شرکت شهرک های استان از واحدهای صنعتی در راستای تولیدات دانش بنیان

مدیرعامل شرکت شهرهای صنعتی استان اصفهان با اشاره به شعار سال و توجه به تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین بیان کرد: شرکت شهرک‌ها از واحدهای دانش بنیان و یا شرکت‌هایی که در راستای حرکت به سمت تولیدات دانش بنیان حرکت می ‌نند، حمایت می‌کند. ما معتقدیم که شرکت‌های دانش بنیان باید در واحدهای صنعتی ورود پیدا کند و در آینده این واحدها و صنایع کوچک پیشران اقتصاد کشور خواهند بود.

سواری تصریح کرد: باتوجه به تمرکز استان اصفهان بر موضوع ورود شرکت‌های دانش بنیان به واحدهای صنعتی، شهرک فناوری واقع در آزاد راه اصفهان_تهران مستقر شده و از سال‌های گذشته مطالعات خود را انجام داده است. این مجموعه با مساحت 600 هکتار و ساختمان 10 هزار متر مربع و با امکانات کامل احداث شده تا برای خدمات مشاوره‌ای و کارشناسی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه خدمت کند.

وی ادامه داد: در این شهرک بخشی به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یافته و تاکنون 36 زمین به این شرکت‌ها واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت شهرهای صنعتی استان اصفهان گفت: همچنین با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 50 کارگاه احداث شده تا در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد. ما آماده‌ایم تا این واحدها را به صورت واگذاری کامل یا اجاره با مبالغ کم در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم.

سواری با اشاره به وجود 6 شهرک فناوری در کشور خاطرنشان کرد: شهرک فناوری اصفهان یکی از بزرگترین و عملیاتی‌ترین شهرک‌های فناور در کشور است که زیر ساختی فراهم شده تا شرکت‌های دانش بنیان که تولید تجاری دارند، در این شهرک مستقر شوند. این مزیتی است که تنها در شهرک فناوری استان اصفهان وجود دارد.

وی اظهار داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی 600 پلاک و زمین کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در اختیار دارد که خارج از تشریفات مزایده در اختیار واحدهای صنعتی قرار می‌دهد.

برگزاری رویداد تبادل فنی با هدف پیوند شرکت‌های دانش بنیان با صنعت

مدیرعامل شرکت شهرهای صنعتی استان اصفهان با اشاره به برگزاری رویداد تبادل فنی در اصفهان افزود: این رویداد با هدف تبادل فنی بین واحدهای صنعتی و شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد که نتایج خوبی داشت. در این رویداد 175 نیاز فناورانه شناسایی و 78 فناور دعوت شدند. حاصل برگزاری 203 نشست در این رویداد، امضای 156 تفاهم نامه برای به هم رسانی واحدهایی بود که نیاز فناورانه داشتند و از طریق این رویداد نیاز آنها برطرف شد تا در آینده‌ای نزدیک این واحدهای صنعتی محصولات فناورانه تولید کنند.

سواری با اشاره به خدمات شرکت شهرک‌ها به نواحی و شهرک‌های صنعتی بیان کرد: رسالتی که شرکت برای ایجاد نواحی صنعتی داشته، به آن عمل کرده و این رسالت را دنبال می‌کند. در ارتباط با تحقق این رسالت، 90 درصد امکانات را در اختیار 80 ناحیه صنعتی و شهرک‌های قدیمی‌تر قرار داده است و امروز به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام می پردازد. با توجه به اینکه تمرکز مدیریتی از لحاظ فنی و اقتصادی بر کیفیت شهرک‌های صنعتی است بر افزایش مساحت شهرک‌های صنعتی اهتمام ورزیدیم؛ چرا که تجربه نشان داده افزایش مساحت شهرک‌ها هم به افزایش بهره‌وری و اشتغال بالاتر منجر می‌شود و هم جهت‌دهی دستگاه‌های خدمت‌رسان به این نواحی بهتر صورت می‌گیرد و از طرفی برای سرمایه گذار صنعتی قیمت تمام شده پایین‌تر رقم می‌خورد.

وی تصریح کرد: در شمال و جنوب و شرق و غرب استان با لحاظ موقعیت جغرافیایی و نیاز و شرایط مناطق از یک هزار تا 3 هزار متر مربع  ایجاد شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شده است. نزدیکی شهرک‌های صنعتی به روستاها و شهرها مزایایی از جمله کوتاه شدن مسیر افراد مشغول و کاهش هزینه حمل و نقل دارد، اما معایبی نیز دارد که با نزدیکی شهرک‌های صنعتی به خصوص به کلان شهر اصفهان باعث چالش‌هایی مانند آلودگی و تاثیر بر گردشگری دارد و به همین دلیل از ایجاد لکه‌های کوچک صنعتی در اطراف شهرها پرهیز می‌کنیم.

ارائه خدمات متنوع شرکت شهرک‌ها به 80 شهرک و ناحیه صنعتی در استان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به ارائه خدمات به شهرک‌ها و نواحی صنعتی خاطرنشان کرد: شرکت شهرک‌ها با مجموعه‌ای از 80 شهرک و ناحیه صنعتی، خدمات متنوعی را ارائه می‌دهد. برای شروع شهرک از جانمایی اولیه پروژه تا محوطه سازی، اجرای خدمات آب، برق، گاز، شبکه فاضلاب، ساختمان اداری، نگهبانی، آتش‌نشانی، جدول‌بندی و مبلمان شهرک و خدمات فیبر نوری و اینترنت را ارائه می‌دهد.

سواری ادامه داد:  بیش از 40 خودرو آتش نشانی به شهرک‌ها اختصاص یافته است. فضای سبز شهرک‌ها و نواحی صنعتی مجموعا 700 هکتار است که با هدف بهبود محیط زیست، 10درصد فضای شهرک‌های صنعتی را شامل می شود. 15 تصفیه خانه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به بهره‌برداری رسیده و 4 تصفیه خانه در حال احداث است.  استحصال پساب به منظور استفاده از آب خاکستری در شهرک صنعتی مورچه‌خورت کلید زده شده تا با تصفیه، آب آن در اختیار  صنعت قرار گیرد. همچنین با خرید پساب شهرضا و تصفیه آن، آب خاکستری در اختیار بهره‌برداران شهرک صنعتی رنگساران شهرضا قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: ایجاد کارگاه‌های کوچک برای اشتغال و کارآفرینی جوانان مخصوصا در شهرستان‌هایی که با مرکز استان فاصله دارند، در دستور کار قرار گرفته است. کارگاه‌های کوچک در این شهرستان‌ها کمک می‌کند تا افراد ساکن در روستاها و شهر، با بضاعت کم مشغول به کار شوند تا در آینده به واحدهای صنعتی بزرگ تبدیل شوند. ساخت 30 کارگاه در شهرستان‌های کوچک در دستور کار قرار گرفته و تسهیلات ویژه نیز در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی با اشاره به خدمات در حوزه نرم افزار اضافه کرد: در این راستا 61 خوشه کسب و کار شناسایی شده که کار مطالعاتی 12 خوشه پایان یافته تلقی می‌شود و عملیات اجرایی 2 خوشه در حال انجام است. استان اصفهان به عنوان بازار ملی ایران است که در زمینه تبادل واحدهای صنعتی با شرکت‌های دانش بنیان فعالیت دارد و در سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر در ورود علم و فناوری دانش بنیان به صنعت شده است.

سواری تصریح کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی در زمینه حمایت از پایان نامه‌های دانش بنیان دانشجویان و نیز در مباحث صادراتی و کمک به ایجاد کنسرسیوم‌های بازار واحدهای صنعتی ورود پیدا کرده و بیش از هزار مدیر واحدهای صنعتی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای رقابت با بازار خارجی و معرفی محصولات به کشورهای دنیا اعزام شدند.

 بررسی و حل مشکل 450 واحد صنعتی در دستور کار شرکت شهرک‌های استان است

 وی با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی کوچک و تعطیل یا نیمه تعطیل شدن بعضی از آنها خاطرنشان کرد: در سال جدید پایش واحدهای فعال با زیر حد ظرفیت و واحدهای راکد را آغاز کردیم که توسط همکاران در شرکت شهرک‌ها بازدید و عارضه یابی صورت می‌گیرد و برای حل آن بخشی با همکاری مشاوران و بخشی توسط دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم برای احیا صورت می‌گیرد. حدود 15 پرونده صنایع فعال با زیر ظرفیت تولید بررسی و مشکل آن حل شد تا با حداکثر ظرفیت به تولید بپردازند و 450 پرونده از واحدهای صنعتی راکد در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/163

نظر شما