شناسهٔ خبر: 55648777 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با یادآوری اینکه در کشور ۶ شهرک فناوری داریم که بزرگ‌ترین و عملیاتی‌ترین آن در استان اصفهان وجود دارند، بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی حدود ۶٠٠ پلاک را خارج از شرایط واگذاری‌های سخت، به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رسول سواری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: صنایع کوچک نقشی مهم در اشتغال کشور و صادرات غیر نفتی دارد و با توجه به اینکه نیازمند سرمایه کمی است، با کم‌ترین هزینه و بیش‌ترین اشتغال راه‌اندازی می‌شوند.

وی تأکید کرد: در دولت‌ جدید دستگاه‌های اجرایی عملا وارد میدان شدند و کمک می‌کنند تا واحدها هرچه زودتر وارد عمل شوند، از سمتی تلاش‌های زیادی برای ایجاد واحدهای تولیدی صورت گرفته و به نظر می‌رسد در استان اصفهان جدیت و عزم بیش‌تری برای این مورد صورت گرفته است. 

سواری با تاکید بر اینکه کارگروه‌های مختلفی که در استان شکل گرفته، نشان‌دهنده این است که تمام مسؤولان به‌دنبال رشد واحدهای کوچک و متوسط هستند، عنوان کرد: سال جاری سال دانش‌بنیان است و شرکت شهرک‌ها برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها تسهیلات ویژه‌ای قرار داده و تلاش شده تا واحدها به سمت فناور شدن بروند. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان یادآور شد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در شهرک‌های صنعتی ورود پیدا کنند و فناوری آن‌ها در واحدهای صنعتی ورود پیدا کند، شهرک‌های صنعتی به‌عنوان پیشران‌های اقتصادی کشور حرفی برای گفتن خواهند داشت. 

وی افزود: استان اصفهان در سنوات گذشته نیز به این موضوع توجه داشته است و برای شهرک فناوری که در کنار آزادراه اصفهان-تهران، مستقر شده مطالعاتی انجام شده است، مساحت این شهرک ۶٠٠ هکتار است و ساختمانی با مساحت ۱٠ هزار متر مربع با ۵٠ دفتر کار مباحث مشاوره‌ای و امکانات خدماتی و... پیش‌بینی شده است. 

سواری گفت: در شهرک فناوری بخشی برای ایجاد واحدهای صنعتی دانش‌بنیان پیش‌بینی شده که تا الآن ۳۶ زمین به واحدهای دانش‌بنیان واگذار شده و در این راستا با تفاهمی که با معاونت علمی ریاست جمهوری داشتیم، ۵٠ کارگاه مشارکتی پیش‌بینی شده است و برنامه این است که شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق فروش یا اجاره با مبالغ پایین واگذاری این کارگاه‌ها صورت بگیرد. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با یادآوری اینکه در کشور ۶ شهرک فناوری داریم که بزرگ‌ترین و عملیاتی‌ترین آن در استان اصفهان وجود دارند، بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی حدود ۶٠٠ پلاک را خارج از شرایط واگذاری‌های سخت، به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار می‌کند. 

وی با بیان اینکه در استان اصفهان رویداد تبادل فناوری بین واحدهای صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان را داشتیم که طی آن شاهد نتیجه خوبی بودیم و ۱۷۵ نیاز فناورانه شناسایی شد،خاطرنشان کرد: ۷۸ فناور در جلسات شرکت کردند، ۲٠۳ نشست برگزار و در نتیجه ۱۵۶ تفاهم‌نامه امضا شد تا در جهت‌ دانش‌بنیان شدن، نیازهای فناورانه برطرف شود و محصولات به تولید برسند. 

سواری پیرامون خدمات شرکت شهرک‌های صنعتی اظهار داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی، رسالتی برای ایجاد زیرساخت داشته و امروز تا حد زیادی به این رسالت عمل کرده و در رابطه با تحقق برنامه‌ها، زیرساخت‌هایی که به‌وجود آورده حدود ۹٠ درصد ارائه خدمات صورت گرفته و امروز به مرحله تکمیل پروژه‌ها در شهرک‌های قدیمی رسیدیم و در دستور کار، شهرک‌های جدید را داریم تا در مسیر افزایش کیفیت خدمات و مساحت شهرک‌های صنعتی گام برداریم. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان تأکید کرد: تمرکزمان بر ایجاد شهرک‌های بزرگ است و تجربه نشان داده است با نتایج خوبی روبرو خواهیم بود، در این راستا دنبالیم در محورهای شمال، جنوب، شرق و غرب استان حداقل یک شهرک صنعتی بزرگ داشته باشیم. 

وی با تأکید بر اینکه پرهیز از ایجاد لکه‌های صنعتی در دستور کارمان قرار دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم مسیر توسعه صنعت را به سمت جایگاه اصلی خود پیش ببریم تا به سمت سند آمایش استان گام برداریم. 

سواری پیرامون زیرساخت‌های ارائه شده از سمت شرکت شهرک‌های صنعتی با یادآوری اینکه نوع خدمات ارائه شده به شهرک‌های صنعتی فراوان است، عنوان کرد: در شهرک‌های ایجاد شده، در ابتدا مطالعات را انجام می‌دهیم، پس از آن مرحله محوطه‌سازی و اجرای خدماتی از قبیل آب، برق، گاز،ایجاد مبلمان شهری، فضای سبز، تصفیه‌خانه و... در دستور کار قرار دارد. 

وی در پاسخ به سوالی پیرامون استفاده از پساب در شهرک‌های صنعتی یادآور شد: در شهرک‌های صنعتی تا امروز نتوانستیم استحصال پساب را انجام دهیم البته در این باره ۲ پروژه در دست احداث داریم، همچنین پساب شهرضا را خریداری کردیم، آن را به شهرک صنعتی رنگ‌سازان می‌آوریم، تصفیه می‌کنیم و به‌عنوان آب صنعتی استفاده می‌کنیم. 

سواری پیرامون واگذاری زمین‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح کرد: با توجه به اینکه در سنوات گذشته حساسیتی برای واگذاری‌های زمین وجود نداشت، بخشی از زمین‌ها واگذار شد و در حال حاضر تمرکز بر مشخص شدن وضعیت زمین‌های بلاتکلیف است، در این راستا در گذشته هزار و ۲٠٠ پرونده بررسی شد و ۷۱٠ واحد به سمت بهره‌برداری و تولید رفته و ۴۷٠ پرونده نیز در دست پیگیری حقوقی است. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان اعلام کرد: در مدت اخیر ۶ جلسه هیات حل اختلاف برگزار شد که ۱۱۲ قرار داد و ۲۷۷ هزار متر مربع زمین تعیین تکلیف شده همچنین ۴۶ هزار متر مربع باز پس‌گیری شده است. 

وی پیرامون سیاست‌های مطرح برای کارگاه‌های کوچک توضیح داد: ایجاد کارگاه‌های کوچک با تسهیلات ویژه و بدون توجیه اقتصادی را برای کارآفرینان جوان و شهرستان‌ها را در دستور کار قرار دادیم زیرا در شهرستان‌های دورتر از مرکز استان، مشکلاتی برای افرادی که به تازگی قصد ورود به این عرصه را دارند مطح است. 

سواری با یادآوری اینکه یکی از بخش‌های در حال فعالیت بخش نرم‌افزاری است، ادامه داد: موضوعی به نام خوشه‌های کسب و کار مطرح است که ۶۱ خوشه شناسایی و ۱۲ خوشه پایان یافته است، ۲ خوشه در دستور کار قرار دارد همچنین در رابطه با فن بازار (تبادل فناوری میان شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای صنعتی)، عضو فن بازار ملی هستیم و در سال گذشته رتبه اول کشور را کسب کردیم. 

وی بیان‌ داشت: در شهرک‌های صنعتی برخی واحدها هستند که استعداد دانش‌بنیان شدن دارند و مشاورانی برای آن‌ها قرار دادیم تا دانش‌بنیان شوند و از تسهیلات آن استفاده کنند، همچنین دوره‌های آموزشی را برگزار کردیم تا رده‌های مختلف مشغول در واحدها، از آن استفاده کنند. 

سواری با یادآوری اینکه یکی از اقدامات‌مان حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی در مسائل پژوهشی و مطالعاتی است، خاطرنشان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی در مباحث کمک‌های صادراتی حمایت‌هایی انجام می‌دهد و در این راستا حمایت برای حضور و بازدید در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی صورت گرفته است. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با یادآوری اینکه یکی از اقدامات، پایش واحدهای زیر ظرفیت است، گفت: برخی واحدهای راکد و کم‌تر از ظرفیت ۵٠ درصد وجود دارد که در این راستا با استفاده از ظرفیت مشاوران و دستگاه‌های اجرایی، حل مشکلات آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد و در سال جاری بررسی ۴۵٠ واحد در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ/

نظر شما