شناسهٔ خبر: 55648495 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پوتین:

غرب برای حفظ هژمونی به درگیری نیاز دارد/ آمریکا، اوکراین را میدان جنگ کرده است

فارس

رئیس‌جمهور روسیه واشنگتن را مسئول طولانی شدن جنگ در اوکراین دانست و گفت کشورهای غربی در تلاش برای حفظ هژمونی خود به درگیری نیاز دارند.

صاحب‌خبر -
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی با بیان این که واشنگتن در امور داخلی کشورها دخالت می‌کند و کودتا و جنگ‌های داخلی را سازماندهی می‌کند، گفت کشورهای غربی با اعمال سیاست مهار و تضعیفِ هرگونه مسیر توسعه جایگزین برای سایر کشورها، در تلاش برای حفظ هژمونی هستند و برای حفظ آن به درگیری نیاز دارند.

وی افزود: واشنگتن، اوکراین را به میدان جنگ تبدیل کرده است. ایالات متحده به دنبال طولانی کردن بحران اوکراین و شعله‌ور کردن درگیری‌ها در آسیا و آفریقاست. مسئولیت طولانی شدن درگیری در اوکراین به گردن واشنگتن است.

پوتین در ادامه با تاکید بر این که «روسیه و چین حاکمیت خود را حفظ می‌کنند و تسلیم فشارهای خارجی نمی‌شوند»، در خصوص سیاست تحریک‌آمیز آمریکا در قبال تایوان گفت: سیاست آمریکا در قبال تایوان نشان‌دهنده بی‌احترامی واشنگتن به حاکمیت کشورهاست. 

وی افزود: «آمریکا در تلاش است تا توجه شهروندان خود را از مشکلات حاد داخلی منحرف کند و شکست‌ها را گردن روسیه و چین بیندازد». رئیس‌جمهور روسیه در ادامه، سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را یک ماجراجوی عمدی با هدف بی‌ثبات کردن اوضاع در منطقه خواند.

پوتین تصریح کرد جهان چند قطبی مبتنی بر مشروعیت بین‌المللی تنها راه مقابله با چالش‌های زمانه است و افزود: عصر نظام جهانی تک قطبی در حال محو شدن است و تغییرات ژئوپلیتیکی در جهات مختلف در حال وقوع است. بیشتر کشورها و مردم آن به سمت مسیر توسعه مستقل متمایل می‌شوند.

به گزارش «اسپوتنیک»، وی همچنین در خصوص تمایلات توسعه‌طلبانه ائتلاف غربی ناتو گفت: غرب به طور هدفمند سیستم امنیتی اروپا را نابود می‌کند. ناتو در حال حرکت به سمت شرق است. وعده‌های غرب برای تضمین امنیت در اروپا ریاکارانه است.

پوتین دوشنبه (۱۵ اوت) هم حین سخنرانی در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی نظامی با حضور نمایندگان ۱۲۰ کشور درباره عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت: سربازان ما در کنار جنگجویان دونباس، به طور افتخار آمیزی وظایف خود را انجام می‌دهند و برای روسیه و زندگی در صلح در جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک می‌جنگند و به روشنی وظایف تعیین شده را اجرا می‌کند و قدم به قدم سرزمین دونباس را آزاد می‌کنند.

او در ادامه گفت: آماده هستیم مدرن‌ترین انواع تسلیحات، از سلاح‌های سبک تا خودروهای زرهی و توپخانه و رزم هوایی و وسائل پروازی بدون سرنشین را برای متحدان خود پیشنهاد دهیم.

آمادگی روسیه برای فروش تسلیحات مدرن به کشورهای متحد در حالی از سوی رئیس‌جمهور این کشور اعلام شد که کشورهای غربی مدعی هستند با گذشت پنج ماه از جنگ اوکراین، انبارهای تسلیحاتی روس‌ها در حال ته‌کشیدن است.

نبرد میان ارتش روسیه و اوکراین در حال حاضر در شرق و جنوب شرقی اوکراین و بر استان دونتسک متمرکز است. ارتش روسیه به درخواست جمهوری‌های دونباس برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه گذشته) به اوکراین حمله کرد و هدف از این عملیات نظامی را نازی‌‌زدایی و خلع سلاح کی‌یف اعلام کرد.

کشورهای غربی بویژه آمریکا و انگلیس با اعمال انواع تحریم‌ها علیه مسکو و ارسال سلاح و تجهیزات به اوکراین و ممانعت از نشستن کی‌یف سر میز مذاکرات صلح، به درگیری‌ها در این کشور دامن می‌زنند.

برچسب‌ها:

نظر شما