شناسهٔ خبر: 55647621 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

اظهارات مهم وزیر امور خارجه دولت سیزدهم درخصوص قریب‌الوقوع بودن امضای توافق برجام:

مردم از ما می‌پرسند نتیجه این‌همه مذاکره چه شد؟

هفته پیش مجلس بودم و گفتند پیش نویس را دیدیم و این ایرادات را دارد ولی از همین الان می‌گویم اگر فردا به توافق رسیدیم، اگر کسی موشکافی کند، حتما متنی که ما نوشتیم ایراداتی دارد اما ایرادات به این برمی‌گردد که بالاخره طرف مذاکرات ما هم مطالباتی دارد و نمی‌توانیم بگوییم آنچه شما می‌گویید درست نیست و حرف شما قابل قبول ما نیست. متنی که داریم ممکن است ایرادات برجام در آن باشد. این به دلیل ماهیت مذاکره است و آنهایی که کار کردند فن مذاکره را می‌دانند.

صاحب‌خبر -

در چانه‌زنی‌ها خطوط قرمز ما این است اگر قرار باشد روی کاغذ توافقی انجام شود و مردم حس نکنند در زندگی‌شان تاثیری رخ داده چه اتفاقی را این دولت توانسته رقم بزند؟ ضمن این‌که خود را معطل توافق نکردیم و دولت برنامه اقتصادی را با همه فراز و نشیب‌ها با جدیت دنبال می‌کند. ما در وزارت خارجه خودمان را متعهد می‌‌دانیم ماموریتی که به ما واگذار شده را به نقطه توافق برسانیم، ولی نقطه توافق عزتمند

 

 

وزیر خارجه ایران گفت: هفته پیش مجلس بودم و گفتند پیش نویس را دیدیم و این ایرادات را دارد، ولی از همین الان می‌گویم اگر فردا به توافق رسیدیم، اگر کسی موشکافی کند، حتما متنی که ما نوشتیم ایراداتی دارد، اما ایرادات به این برمی‌گردد که بالاخره طرف مذاکرات ما هم مطالباتی دارد و نمی‌توانیم بگوییم آنچه شما می‌گویید درست نیست و حرف شما قابل قبول ما نیست. متنی که داریم ممکن است ایرادات برجام در آن باشد. این به دلیل ماهیت مذاکره است و آن‌هایی که کار کردند فن مذاکره را می‌دانند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته ۲۴ مرداد ماه در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار به موضوع توافق پرداخت و گفت: هفته پیش مجلس بودم و گفتند پیش‌نویس را دیدیم و این ایرادات را دارد، ولی از همین الان می‌گویم اگر فردا به توافق رسیدیم، اگر کسی موشکافی کند، حتماً متنی که ما نوشتیم ایراداتی دارد، اما ایرادات به این برمی‌گردد که بالاخره طرف مذاکرات ما هم مطالباتی دارد و نمی‌توانیم بگوییم آنچه شما می‌گویید درست نیست و حرف شما قابل قبول ما نیست. متنی که داریم ممکن است ایرادات برجام در آن باشد. این به دلیل ماهیت مذاکره است و آن‌هایی که کار کردند فن مذاکره را می‌دانند.
وی در این نشست به سیاست خارجی دولت سیزدهم و همچنین سیاست همسایگی دولت سیزدهم پرداخت و افزود: ما اولویت اول خود را نگاه به آسیا گذاشتیم و در نگاه به آسیا استدلالمان این بود که قرن ۲۱ متعلق به آسیاست. نگاه به همسایگان برای ما خیلی مهم است. در حوزه همسایگان ظرفیت‌هایی داشتیم که توانستیم بخش‌هایی که فعال بود فعال‌تر کنیم و بخش‌هایی که خاموش بود به مرحله فعالیت در بیاوریم. در برخی حوزه ها مثل ترکمنستان به خاطر تهاتر مالی بین ما و ترکمنستان در موضوع مسأله گاز تمام روابط ما در بخش‌های سیاسی و امنیتی تحت تاثیر قرار گرفته بود یا در نگاه به همسایگان شمالی حساسیت‌هایی به صورت سنتی در داخل ایران وجود دارد الان اگر ملاقات و تماس تلفنی با وزرای خارجه روسیه یا چین داشته باشیم یک باره هجمه شدیدی علیه ما می‌شود. از تابلو «نه شرقی نه غربی» در سر در وزارت خارجه حمله می‌کنند و اینکه چرا مدت مکالمه و گفت‌وگو با وزرای خارجه روسیه و چین به طول انجامید. این نگاه ممکن است به دلایل مختلف در داخل وجود داشته باشد.
وزیر خارجه ادامه داد: ما در نگاه به آسیا با پایبندی به استقلال سیاسی و متعهد بودن به سیاست نه شرقی نه غربی در حوزه استقلال سیاسی و در حوزه همکاری اقتصادی و تعامل هم شرقی و هم غربی حتما این سیاست را دنبال می‌کنیم و هیچ وقت هیچ کس بنا ندارد از خط قرمز و استقلال سیاسی کشور عبور کند. به هیچ وجه سیاست خارجی خود را به هیچ بلوکی گره نخواهیم زد. نه سیاست خارجی را به غرب و نه شرق نه به روسیه، چین، فرانسه و انگلیس و نه آمریکا گره می‌زنیم، بلکه سیاست خارجی را به منافع ملی گره می‌زنیم. منفعت ملی در هر جای جهان باشد حتماً دنبال می‌کنیم صرف‌نظر از این‌که در حوزه شرق است یا غرب. ولی به نگاه‌های متعارضی که در داخل کشور در خصوص نوع تعامل و رویکرد کشور در حوزه دیپلماسی وجود دارد احترام می‌گذاریم و به صراحت تعامل را در چارچوب سیاست خارجی متوازن همه بخش‌ها را می‌بینیم ولی در حوزه اروپا در یک سال گذشته در برخی از کشورهای اروپایی علی‌رغم تحریم‌ها حجم تبادل تجاری از ۳۵ درصد به ۱۸۰ درصد افزایش یافته است.
رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: همه اروپا را سه کشور عضو برجام ندیدیم و سراغ سایر کشورها رفتیم و آنها هم سراغ ما آمدند. در حوزه‌های دیگر توانستیم سیاست در ارتباط با اروپا و همکاری با اروپا را تا حدی پیش ببریم که برخی شرکت‌های متوسط اروپایی در یک سال گذشته در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و پروژه‌هایشان را افتتاح کردند و این‌که با تحریم چگونه مشکل‌شان را حل کردند راه‌کاری بود که خودشان دنبال کردند و در تعاملی که با هم داشتیم این موضوع دنبال شد.امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: دیپلماسی اقتصادی ۴۰ درصدی را تیم همکاران من در برنامه‌های وزارت خارجه به‌صورت جدی دنبال کردند. شورای عالی هر ۱۵ روز یک بار را برای هماهنگی مسائل اقتصادی کل کشور در وزارت خارجه داریم و همه وزارت‌خانه‌های ذیربط و بخش خصوصی در این زمینه دخیل هستند.
وی همچنین گفت: در حوزه حجم تبادل تجاری با همسایگان و غیرهمسایگان از حوزه آسیا، آمریکای لاتین و تا اروپا و آفریقا از ۳۷ درصد تا ۵۷۰ درصد حجم تبادل تجاری ما افزایش یافته است. به دلیل کار هماهنگی که در دولت در این زمینه انجام شده است. شعار دولت این است که توافق هسته‌ای را وزارت خارجه که مسئول است دنبال کند ولی دولت کشور را به برجام گره نخواهد زد، برنامه توسعه پایدار اقتصادی را دولت دنبال کند، حتی اگر فردا برجام به نتیجه رسید و حتی اگر برجام خوب و به درستی کار کرد، باز تحریم‌های ثانویه برداشته شده و تحریم‌های اولیه پابرجاست. سیاست توسعه اقتصادی پایدار بر سیاست بی اثر کردن تحریم‌ها را در حوزه تحریم‌های اولیه را باید بتوانیم دنبال کنیم.
وی درباره گفت‌وگوهای وین گفت: تصمیم نظام بر این قرار گرفت موضوع مذاکرات وین را به زندگی روزمره مردم گره نزند. از تیتر اخبار صدا و سیما و رسانه‌ها خارج کنیم، ولی به جای اینکه یک روزشمار هیجانی به کشور ارائه دهیم در دل مذاکرات کار واقعی را انجام دهیم. آنچه امروز مردم از ما می‌خواهند این است که به اندازه کافی مذاکره کردید و حرف زدید، مردم از ما نتیجه می‌خواهند. نتیجه‌ای که می‌خواهند صرفنظر از نگاه سیاسی و چپ و راست، برداشتم از یک سال گذشته که موضوع را دنبال می‌کنیم در مسائل ملی چپ و راست و مستقل همه نگاهشان ملی است. ممکن است فردی نظر شخصی خود را بگوید ولی رویکرد اصولی و اساسی در بین اصحاب رسانه نگاه به منافع ملی است و به حزب و جریان و گروه و فرد نیست و این برای ما در میز مذاکره قدرت ایجاد کرده است و این نشانگر فرهیختگی جامعه رسانه‌ای کشور است.امیرعبداللهیان ادامه داد: نگاه توام با فرهیختگی رسانه‌ها به ما کمک کرده و برای ما فرصت و تولید قدرت در میز مذاکره کرده است. آیا ما به دنبال توافق هستیم یا خیر؟ برخی به من ایراد می‌گیرند که شما چیدمانی را گذاشته‌ای که توافق نشود، واقعا این چنین نیست. ممکن است فردی یا افرادی در تیم ملاحظاتی به برجام داشته باشند. از خود من هم بپرسید می‌گویم برجام نتیجه ماه‌ها تلاش همکاران ما در وزارت خارجه بوده و به سندی رسیدیم و این سند مثل هر سند دیگر می‌تواند ایردات زیادی داشته باشد. نمی‌خواهم وارد جزییات ایراد شوم.وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ایراد اساسی که در سند برجام می‌بینیم این است که در حوزه راستی‌آزمایی آنچه مربوط به تعهد هسته‌ای ما می‌شود به خوبی راستی آزمایی می‌شود و مشخص است چند دستگاه سانتریفیوژ ما کار کند و چه درصد غنی‌سازی و میزان و آژانس هم باید نظارت کند و صفر تا صد آن بررسی می‌شود. آنچه مربوط به لغو تحریم‌هاست ابهامات زیادی وجود دارد ولی بخشی از آن به ماهیت مذاکره برمی‌گردد. ما که الان مذاکره می‌کنیم ممکن است با مشکلاتی مواجه باشیم. ما خودمان متنی داریم با روایت و مطالبات خود و منافع صد درصد ملی ایرانی ولی طرف‌های مقابل هم شش کشور هستند ملاحظات خود ا دارند. توافقی که حاصل می‌شود نتیجه تضارب آرای ۶+۱ است. هفت طرف آرای خود را در این ظرف ریختند و آمده بیرون.
وی گفت: هفته پیش مجلس بودم و گفتند پیش نویس را دیدیم و این ایرادات را دارد ولی از همین الان می‌گویم اگر فردا به توافق رسیدیم، اگر کسی موشکافی کند، حتما متنی که ما نوشتیم ایراداتی دارد اما ایرادات به این برمی‌گردد که بالاخره طرف مذاکرات ما هم مطالباتی دارد و نمی‌توانیم بگوییم آنچه شما می‌گویید درست نیست و حرف شما قابل قبول ما نیست. متنی که داریم ممکن است ایرادات برجام در آن باشد. این به دلیل ماهیت مذاکره است و آنهایی که کار کردند فن مذاکره را می‌دانند.
امیرعبداللهیان بیان کرد: تیم با نگاه به این‌که می‌خواهیم توافق انجام شود اعزام شده است و صرف‌نظر از نگاه فردی من یا دیگران، تصمیم کشور این است که چنان‌چه خطوط قرمز ما رعایت و منافع ما تامین شود، توافق را کار معقولی می‌دانیم ولو این‌که دوست داشتیم سقف توافق فراتر از برجام باشد. وقتی وارد مذاکره شدیم، علاقه‌مند بودیم اگر ایراداتی در برجام وجود دارد که حتی بخشی از ایرادات را تیم قبلی که همکاران ما هستند، تایید می‌کنند. بله تا اینجا را توانستیم بگیریم از این به بعد را نتوانستیم بگیریم. یکی از دلایلی که تا الان مذاکرات طولانی شده به این خاطر است که نمی‌خواهیم از خطوط قرمز عبور کنیم. روی خطوط قرمز ایستادیم و برایمان مهم است روی خطوط قرمزی که درباره آن منطق داریم بایستیم، روی بخش‌هایی از آن هم نتیجه گرفتیم.
وزیر خارجه گفت: الان در نقطه‌ای هستیم که شاید در شروع پایان توافق هستیم، ولی اینکه شروع پایان توافق چقدر می‌‌تواند زمان ببرد، دقیقا بستگی به طرف آمریکایی دارد. آنچه بین ما و سه کشور اروپایی و چین و روسیه باید انجام می‌شده، انجام شده است. آنچه بین ما و آمریکا باید انجام شود، موضوع اساسی لغو تحریم‌هاست. تمام منافع ما روی این است ولی در مدیریت بحث هسته‌ای باید یکسری چیزها را از دست بدهیم که بتوانیم این طرف چیزهایی را در حوزه تحریم به دست بیاوریم.وی افزود: در مذاکرات اخیر وین پیشرفت‌هایی را داشتیم و به طرف آمریکایی از قبل گفتیم. واسطه‌هایی برای مذاکره هستند. واسطه رسمی ما در سطح مذاکره‌کنندگان ارشد آقای مورا هست و رئیس مورا آقای بورل هست و بورل شاید تا سه ماه پیش کمتر خودش مستقیم وارد موضوع می‌شد، ولی از زمانی که به تهران آمد به صورت مستقیم وارد طراحی‌‌ها و بحث‌های مذاکره و ارائه متن شده است. ما خیلی موافق نبودیم که هماهنگ کننده متن ارائه بدهد. ولی می‌گویند ما پستچی نیستیم که پاکت شما را به آمریکا بدهیم و پاکت آمریکا را به شما برگردانیم. برای خودمان فکر داریم. بورل تا الان دو متن داده است و متن‌های آنها تلفیقی از ایده‌های طرف‌های مقابل است.
امیرعبداللهیان بیان کرد: در هر دور از مذاکرات یک پشت پرده و عقبه‌ای دارد. رفت و آمدهایی هست. وزیر خارجه قطر، عمان، عراق، فرانسه و ایتالیا در کنار کاری که اتحادیه اروپا انجام می‌دهد پیام‌هایی را می‌آورند و می‌برند و منتقل می‌کنند و تلاش می‌کنند دیدگاه‌های ما و طرف آمریکایی به هم نزدیک شود. آمریکایی‌ها می‌خواهند در مذاکرات مشکلات خود را بزرگ کنند. در هر مقطعی یک ادبیات تکراری نخ‌نما دارند و می‌گویند این همه چیزی است که ما می‌توانیم بدهیم و ما می‌گوییم نمی‌خواهیم از خطوط قرمز خود عبور کنیم نمی‌خواهیم توافقی را به نتیجه برسانیم که بعد از دو سه ماه بگوییم، توافق انجام شد ولی روی زمین هیچ اتفاقی رخ نداد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در چانه‌زنی‌ها خطوط قرمز ما این است اگر قرار باشد روی کاغذ توافقی انجام شود و مردم حس نکنند در زندگی‌شان تاثیری رخ داده چه اتفاقی را این دولت توانسته رقم بزند؟ ضمن این‌که خود را معطل توافق نکردیم و دولت برنامه اقتصادی را با همه فراز و نشیب‌ها با جدیت دنبال می‌کند. ما در وزارت خارجه خودمان را متعهد می‌‌دانیم ماموریتی که به ما واگذار شده را به نقطه توافق برسانیم، ولی نقطه توافق عزتمند.
وزیر خارجه بیان کرد: الان به صورت مشخص درباره سه موضوع با آمریکا در حال تبادل پیام هستیم و طی روزهای آینده آخرین نظرات خود را اعلام می‌کنیم. کشورهای دیگر که به پایتخت‌ها رفتند نظرات را با هماهنگی بورل و مورا مورد بررسی قرار می‌دهند و به صورت مشخص آمریکایی‌ها. به آمریکا به صراحت گفتیم اگر نظرات ما روی این سه موضوع که نظرات منطقی است تامین شود آمادگی داریم وارد مرحله اعلام توافق بشویم و نشست جمع بندی را با حضور وزرای خارجه در وین برگزار کنیم و مراحل بعدی را براساس جدول زمانبندی و توافقی که داریم پیش ببریم.
وی خاطرنشان کرد: به صراحت به پیام آمریکایی‌ها که گفته بودند در آستانه انتخابات هستیم و مشکل بنزین داریم و در حوزه انرژی مشکل داریم و کمک کنید، پاسخ دادیم برای اینکه قدم نهایی را برداریم حتما طرف آمریکایی باید انعطاف نشان دهد. ما در همه مراحل مذاکره در موضوعاتی که می‌توانستیم انعطاف نشان دهیم، نشان دادیم. آمریکا به خوبی می‌فهمد چقدر انعطاف نشان دادیم که حسن نیت را در رسیدن به توافق نشان دهیم. الان نوبت انعطاف طرف آمریکایی است.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی در مذاکرات اخیر وین در حد نسبی در دو موضوع انعطاف شفاهی خود را بیان کرده و باید تبدیل به متن شود و در موضوع سوم برای ما مهم است که به مسئله تضمین‌ها برمی‌گردد که گارانتی لازم و انعطاف لازم و واقع بینی آمریکا را باید داشته باشیم. روزهای آینده روزهای مهمی برای توافق هسته‌ای است. اگر آمریکا انعطاف را نشان دهد در روزهای آینده به نقطه توافق می‌رسیم. اگر نشان ندهد دنیا آخر نخواهد شد. آنها از «پلان بی» صحبت می‌کنند، ما هم «پلان بی» خود را داریم. معتقدیم این موضوع باید با واقع بینی همه طرف‌ها از طریق مذاکرات به نتیجه برسد.

 

 

 

یادداشت «جمله» درخصوص اصرار دولت سیزدهم به اجرای برخی طرح‌های فاقد پیوست کارشناسی مانند تأسیس استان کرمان جنوبی و احیای وزارت بازرگانی؛
دولتِ آزمون و خـطا

سرویس سیاسی
اگر نگاهی به تفکیک استان‌هایی چون خراسان به سه استان، مازندران به دو استان و دیگر طرح‌های مشابه بیندازیم  خواهیم دید هیچ اتفاق مثبتی از نظر توسعه در این مناطق نیفتاده جز این‌که به دلیل ضرورت تأسیس ادارات استانی در استان‌های جدید و جذب نیرو برای این دستگاه‌ها و همچنین برخی امور دیگر، به هزینه حکمرانی افزودیم و دولت را فربه کردیم و حجم زیادی نیروی انسانی به بدنه دولت افزودیم که همه این موارد ازجمله آسیب‌های دولت  و آفات حکمرانی است. نکته بعدی این است که همه شنیده‌ایم «آزموده را آزمودن خطاست» و مروری بر پرونده استان‌هایی که طی دو دهه اخیر تأسیس شده‌اند به وضوح می‌گویند آفات این کار بیشتر از برکاتش بوده و به همین دلیل باید متوقف شود.همین رویکرد ضرورت توقف استان‌های جدید موجب شد تأسیس استان مازندران غربی با مرکزیت چالوس یا اصفهان شمالی به مرکزیت کاشان که ده تا ۱۵ سال است طرفداران خود را دارد، به نتیجه نرسید و دولت‌ها با آن
مخالفت کردند. اما گویا قرار است دولت سیزدهم همچنان بر ریل «آزمون و خطا» پیش برود و رییس‌جمهوری در سفر اخیر خود به  استان کرمان، وعده تأسیس کرمان جنوبی را داد.رییس‌جمهور در سفر اخیر خود به این استان با گرامی‌داشت یاد شهید سلیمانی بااشاره به اینکه حاج قاسم نگاه ویژه و متفاوتی به جنوب کرمان داشت، از تشکیل «استان کرمان جنوبی» خبر داد.وی با اشاره  به مطالبه مردم در خصوص استان شدن جنوب کرمان گفت: مساله جنوب استان کرمان به‌عنوان یک استان در دستور کار دولت است و ان‌شاالله پیگیری می‌شود این نکته بارها مطرح شده اما اجرا مهم است که با تأخیر مواجه شده است و با توجه به مطالعات و ظرفیت‌ها حتماً در دستور است. ابراهیم رییسی در شرایطی وعده تشکیل استان کرمان جنوبی را داده که مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید طرح تشکیل این استان مشکل کارشناسی و قانونی دارد و هزینه سنگین سیاسی و اقتصادی ایجاد می‌کند. حتی امام جمعه بم هم از ریيس‌جمهور خواسته بود ابتدا عملی شدن طرحی بررسی شود و بعد از آن به مردم وعده دهد.این وعده رییس دولت سیزدهم موجب شد نماینده جیرفت آن را تحقق یافته تلقی کند.نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد تشکیل استان کرمان جنوبی را بهترین هدیه رییس‌جمهور برای مردم همه شهرستان‌های جنوبی کرمان دانست.
ذبیح الله اعظمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: تشکیل استان مستقل در جنوب کرمان خواسته به‌حق و آرزوی مردمان نجیب و انقلابی این منطقه بود که ان‌شاالله با قول ریاست محترم جمهور به‌زودی شاهد تأسیس رسمی آن خواهیم بود.وی در بیانیه خود گفت: امروز از بهترین روزهای عمرم بود که هیچ وقت فراموش نمی‌کنم و مطمئنم تک‌تک مردم جنوب کرمان این هدیه بزرگ رییس‌جمهور را فراموش نخواهند کرد.این نماینده کار را تمام شده فرض کرد و همچنین گفت: بنده به نوبه خودم به عنوان یک شهروند جنوب کرمانی از همه کسانی که برای تشکیل استان کرمان جنوبی به هر نحوی قدمی برداشتند صمیمانه سپاسگزارم و دست تک‌تک‌شان را می‌بوسم.این نگرش دولت سیزدهم تنها به تأسیس استان جدید، اختصاص ندارد و گویا برنامه دارد وزارت صمت و جهاد  را نیز مجدداً به بیست سال قبل بازگردانند و وزارت بازرگانی و جهاد سازندگی را احیا کنند.در این زمینه حتی خبرنگاران از احسان خاندوزی از اعضای تیم اقتصادی دولت پرسیدند که شما در گذشته از مخالفان طرح تفکیک صمت بودید چگونه است که امروز حامی این طرح هستید که خاندوزی پاسخ داد من زمانی که در مجلس بودم، مخالف بودم اما امروز به عنوان عضوی از دولت باید مدافع و حامی نظر دولت باشم.این سخن خاندوزی به‌خوبی گواه این است که موافقت یا مخالفت برخی دولت‌مردان با طرح‌هایی که به آینده کشور، مربوط است، هیچ مبنای کارشناسی ندارد.به نظر می‌رسد دولت برای اقداماتی در این سطح از اهمیت، هیچ مطالعه و برآورد کارشناسی ندارد و منافع کوتاه‌مدت خود را می‌بیند نه منافع استراتژیک کشور را و لازم است نمایندگان محترم به دولت‌مردان، تذکر دهند.دولت سیزدهم در بسیاری از حوزه‌ها به‌ویژه حوزه‌های اقتصادی و مالی، امور مالیاتی و همچنین بودجه سال ۱۴۰۱ به شیوه آزمون و خطا پیش رفته و می‌رود و امروز نیز در اصلاح ساختار دولت به همین شیوه روی آورده است و ادامه این نگرش، می‌تواند هزینه‌زا باشد و اوضاع مالی، نیروی انسانی و وضعیت اجتماعی در برخی مناطق را به جایی برساند که کنترل آن از دست دولت‌مردان خارج شود و دستِ کم لازم است در این امور که به رأی نمایندگان نیاز دارد، به نظر کارشناسی مجلس، احترام بگذارد.

 

 

حضور میدانی دولتمردان برای حل مشکلات مردم
نایب رییس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی حضور میدانی مسئولان برای حل مشکلات مردم را عامل تزریق امید به جامعه خواند.سید محمد رضا میرتاج الدینی در مورد دستاوردهای سفرهای استانی رییس جمهور و اعضای کابینه‌ گفت: رئیس جمهور و اعضای دولت با سفر به استانها در طول یکسال، قوی تر از دولت دهم عمل کرده‌اند این سفرها با هدف آشنا شدن با مسائل و مشکلات مردم و شناخت ظرفیت‌های اقتصادی انجام شده و می‌تواند در جهت ایجاد اشتغال، رونق تولید و رفع مشکلات مردم تاثیرگذار باشد. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: رییس جمهور با سفر به همه استان‌ها با مشکلات مناطق مختلف کشور آشنایی پیدا کرده و از نزدیک تصمیماتی برای توسعه هر چه بیشتر استان‌ها اتخاذ می‌کند که این اقدام قابل تحسین است.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: البته در سال دوم دولت باید شیوه سفرها و پیگیری‌های رییس جمهور تغییر کند، دولت در دور دوم سفرهای استانی باید میزان تحقق مصوبات سفرهای قبلی را بررسی کند. وی بیان داشت: پیشنهاد این است در ابتدای دور دوم سفرهای استانی ابتدا استاندار مربوطه و مدیران ارشد استان با حضور در هیات دولت گزارش خود را نسبت به مصوبات سفرها اعلام کنند تا نسبت به رفع گره‌ها و اعتبارات تامین نشده تصمیم‌گیری شود و در سفرهای دور دوم از نزدیک رییس جمهور پیگیر اجرای مصوبات شوند. میرتاج الدینی بیان داشت: ایجاد فضای اعتماد بین دولت و مردم، با ملاقات‌های چهره به چهره و احساس نزدیکی مردم با مسئولان از دیگر دستاورد مهم و برجسته سفرهای استانی دولت سیزدهم است که موجب کاهش فاصله بین مردم و مسئولان خواهد شد.

فرمانده کل ارتش:
درگیری‌های مرزی با طالبان باید دیپلماتیک حل شود
سرلشکر موسوی گفت: عمده دلیل درگیری‌های مرزی با طالبان این است که طرف مقابل هنوز آن نظم و نسق مطلوب را پیدا نکرده است.امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش در گفت‌وگویی درباره شایعات منتشر شده از درگیری‌های مرزی اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های طالبان، اظهار داشت: اختلاف مرزی کوچکی در بخشی از مرز با افغانستان وجود دارد؛ به این دلیل که در کشور مقابل پس از تغییر حکومت، هنوز آن نظم و نسق لازم برقرار نشده، گاهی این سوتفاهم‌ها پیش می‌آید و درگیری‌های کوچکی رخ می‌دهد که به سرعت هم تمام می‌شود. امیدواریم هرچه زودتر مسئولان سیاسی این اختلافات را برطرف کنند.وی در پاسخ به این سوال که آیا شایعات درباره شهادت یک سرباز وظیفه در درگیری‌های مرزی اخیر با نیرو‌های طالبان صحت دارد؟، اظهار کرد: از نیرو‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران که در آن خط مستقر هستند، چنین موردی نداشتیم؛ درباره نیرو‌های فراجا نیز اطلاع دقیقی ندارم که درگیری‌ها منجربه شهادت شده است یا خیر، ولی گاهی اوقات در این درگیری‌های مرزی، تیراندازی پراکنده وجود دارد.امیر موسوی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد دسیسه و سوءنیت دشمنان برای تخریب روابط ایران و افغانستان در انتشار چنین شایعاتی دخیل باشد؟، افزود: قطعا دشمنان ما دل‌شان نمی‌خواهد بین ۲ کشور همسایه، یک روابط عادی مبتنی بر استقلال و اقتدار هر ۲ طرف برقرار باشد؛ دشمنان ما نه با ملت ایران دوستی دارند و نه با ملت افغانستان، بنابراین دنبال مسائلی می‌گردند تا اختلافاتی بین ما ایجاد کنند که باید هوشیار باشیم.فرمانده کل ارتش با بیان اینکه این مشکلات مربوط به بحث‌های سیاسی است، گفت: باید طرفین باهم بنشینند و این مشکلات را برطرف کنند؛ عمده دلیل این درگیری‌ها این است که طرف مقابل هنوز آن نظم و نسق مطلوب را پیدا نکرده است. این درگیری‌ها باید از طریق دیپلماتیک حل شود و نیازی به دخالت نیرو‌های نظامی و انتظامی نیست.

ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد؛
انتقال زائران اربعین با اتوبوس و خودروی شخصی ایرانی به عراق ممنوع است
انتقال زائران اربعین با اتوبوس و خودروی شخصی ایرانی به داخل عراق در ایام اربعین (از پنجم لغایت ۲۳ ماه صفر) ممنوع خواهد بود.ستاد مرکزی اربعین در اطلاعیه شماره ۴ خود اعلام کرد که در راستای ارائه خدمات بهتر و مناسب تر به زوار در ایام اربعین و تلاش عملی با بهره گیری از امکانات موجود و تجارب قبلی با هدف تحقق سفری ایمن برای متقاضیان شرکت در راهپیمایی اربعین، به اطلاع ملت عزیز و محبان اهل بیت(ع) می رساند با توجه به ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت حمل و نقل عمومی برای زوار اربعین و امعان نظر به محدودیت های ناوگان حمل و نقل عمومی، اهمیت تردد ایمن زوار به لحاظ شرایط زیر ساختی و همچنین محورهای مواصلاتی آن سوی مرز، حمل و نقل مسافران (کابوتاژ) با اتوبوس و خودروی شخصی به کشور عراق در ایام اربعین (از پنجم لغایت ۲۳ ماه صفر) ممنوع خواهد بود.هرگونه تبلیغات افراد حقیقی و حقوقی درباره پیش بینی سرویس دهی مستقیم به زوار در ایام اربعین از طریق زمینی با اتوبوس یکسره از شهرهای ایران تا نجف یا کربلا و بالعکس، خارج از تدابیر این ستاد است و توجه تمامی متقاضیان این سفر به ممنوعیت کابوتاژ خودرویی به منظور جلوگیری از هرگونه سوء استفاده بعدی، مورد تاکید است.انتقال بموقع اقلام مواکب توسط تریلرها و کامیون‌ها، تردد وسایط نقلیه امدادی و آمبولانس ها و همچنین اتوبوس های کمکی درون شهری که برابر برنامه‌ریزی انجام شده برای ارائه خدمت به زوار در آن سوی مرز مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ در موعد مقرر و تحت محوریت کمیته های ذیربط و ستادهای استانی و هماهنگی با ستاد عراق انجام خواهد شد.اهتمام عملی تمامی شرکت های حمل و نقلی کشور در راستای ارائه خدمات سهل، ایمن و ارزان به زوار اربعین برابر تدابیر ابلاغی ستاد مرکزی اربعین لازم الاجراست و توسط دستگاه‌های نظارتی مورد رصد و کنترل قرار خواهد گرفت.

نظر شما