شناسهٔ خبر: 55646701 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فاصله ۴۸ میلیون مترمکعبی ذخیره سد زاینده‌رود با برنامه بازنگری‌شده

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و تأسیسات سد زاینده‌رود با اشاره به آخرین وضعیت سد زاینده رود، از کاهش ۴۸ میلیون مترمکعبی ذخیره سد نسبت به برنامه بازنگری شده منابع و مصارف تا پایان تیر ماه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، سید مجتبی موسوی نائینی مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و تأسیسات سد زاینده‌رود اظهار داشت: با توجه به کاهش ورودی‌ها برنامه منابع و مصارف سد زاینده‌رود مورد بازنگری قرار گرفته است اما با این حال حجم سد در پایان تیر ماه نسبت به برنامه‌ بازنگری شده ۴۸ میلیون مترمکعب کمتر است.

وی با اشاره به اینکه ذخیره سد زاینده‌رود امروز به ۲۶۴ میلیون مترمکعب رسید، افزود: ورودی به سد هم اکنون ۱۶ متر مکعب بر ثانیه و خروجی از آن ۲۷ مترمکعب بر ثانیه است.

موسوی با اشاره به تأثیر کدورت آب چشمه کوهرنگ بر کیفیت آب سد زاینده‌رود در پی‌ بارش‌های سیلابی اخیر در این منطقه گفت: با توجه به خودپالایی و فاصله چشمه کوهرنگ تا سد زاینده‌رود این کدورت به صورت مستقیم تأثیر قابل توجهی بر کیفیت آب سد نخواهد داشت.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و تأسیسات سد زاینده‌رود با اشاره به وضعیت آبگیری این سد  در سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ بیان کرد: ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (مهر ماه ۱۴۰۰) تا هفدهم مرداد ماه امسال در مجموع ۹۳۲ میلیون مترمکعب بوده است در حالی که این سد در مدت مشابه سال گذشته ۷۲۳ میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۱ ساله) یک میلیارد و ۲۹۹ میلیون مترمکعب ورودی داشته است.

وی با بیان اینکه ورودی به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد افزایش دارد، اضافه کرد: مقایسه ورودی آب به سد زاینده‌رود در سال آبی کنونی با مشابه بلند مدت کماکان حاکی از کاهش ۲۸ درصدی ورودی آب به این سد است.

موسوی ادامه داد: حجم آب خروجی از این سد مخزنی از ابتدای سال آبی تاکنون ۸۹۱ میلیون مترمکعب است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۵۸۰ میلیون مترمکعب و در مشابه بلندمدت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب بوده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و تأسیسات سد زاینده‌رود اضافه کرد: خروجی از سد زاینده‌رود امسال نسبت به سال گذشته ۵۴ درصد افزایش و در مقایسه با حجم خروجی در بلند مدت ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به گرم شدن هوا و وضعیت ذخیره سد زاینده‌رود، بر مدیریت مصرف در همه بخش‌ها اعم از شرب و بهداشت، کشاورزی و صنعت تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، بنابر آخرین آمار هواشناسی میانگین بارشی در سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده رود (کوهرنگ) از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۰) تا ۱۹ مرداد ماه امسال یک هزار و ۲۶۵ میلی‌متر است در حالی که مدت مشابه سال زراعی گذشته میانگین بارش‌ها در این منطقه ۸۲۱ میلی‌متر و میانگین بلند مدت یک هزار و ۳۵۴ میلی‌متر بوده است.

مقایسه میانگین بارش‌های امسال با مدت مشابه سال گذشته حاکی از  افزایش ۵۴ درصدی بارش‌ها در سرشاخه اصلی حوضه زاینده‌رود است، با وجود این میانگین بارش‌های امسال در مقایسه با بلندمدت همچنان ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.‌

سد زاینده‌رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/

نظر شما