شناسهٔ خبر: 55644864 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی دولت در پاسخ به شفقنا: دولت برای کنترل بازار مسکن نیازمند «زمان» است

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش شفقنا درباره روند اجاره مسکن و عدم توجه به دستورات دولت در این زمینه، گفت: متأسفانه کم کاری‌ها در حوزه مسکن در سال‌های گذشته مسکن را به کالای سرمایه‌ای به جای کالای مصرفی تبدیل کرده است. رفع ایرادات، نیازمند اصلاح طرح‌هایی مانند نهضت ملی مسکن است.

بهادری جهرمی اضافه کرد: دولت نیازمند صرف زمان برای تکمیل طرح‌های نهضت ملی مسکن است و طرح مورد نظر اجاره‌بها به عنوان مسکن تصویب شده است. اینکه دولت هم به رضایت برای ثبات در بازار برسد نیازمند تکمیل طرح‌ها است. برخورد با ترک فعل‌ها در تأمین مسکن باید مطالبه همه مردم باشد.

به گزارش خبرنگار شفقنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری که امروز برگزار شد، اظهار کرد: در هفته دولت طرح های بسیاری افتتاح خواهد شد که بیش از ۱۷۰۰ طرح با ارزش بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان است. امیدواریم فعال شدن این طرح ها موجب اشتغال ۴۳ هزار نفر در سطح کشور شود.

سخنگوی دولت با توجه به اولویت‌های عملکردی دولت، شعار هفته دولت را «دولت مردم» عنوان و تصریح کرد: گزارش ها در راستای این شعار ارائه می‌شود و روزها به ترتیب از چهارشنبه با نام‌های «میثاق با ولایت»، »فسادستیزی و عدالت»، «تحول و خلاقیت»، «خانواده و سلامت»، «اخلاق و معنویت»، «دانش و پیشرفت»، و «شجاعت و عقلانیت» نامگذاری شده است.

بهادری جهرمی به قانون رتبه‌بندی معلمان هم اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۰ سال بلاتکلیفی طرح رتبه‌بندی معلمان آن هم قبل از یکسالگی دولت سیزدهم و یکی از وعده رییس‌جمهور تصویب و اجرا شد.

وی افزود: آیین‌نامه در چارچوب قانون تدوین و تهیه و رتبه بندی معلمان اجرایی شد و سازمان برنامه و بودجه مبلغی علی الحساب در اختیار قرار داده است.

گزینه وزارت کار تا پایان شهریورماه معرفی می‌شود

سخنگوی دولت در رابطه با دلیل عدم معرفی وزیر پیشنهادی کار به مجلس، گفت: مطابق قانون مهلت قانونی دولت برای معرفی وزیر سه ماه است و تأخیری در این زمینه صورت نگرفته و در زمان قانونی، شخص مورد نظر معرفی خواهد شد و تا پایان شهریور ماه گزینه مدنظر دولت به مجلس معرفی خواهد شد و وزارتخانه متولی دارد و بلاتکلیف نمانده است.

بهادری جهرمی پیرامون تولید سه نسخه دیگر از ماهواره خیام، بیان کرد: ما بعد از یک دوره رخوت در صنعت فضایی، این دولت تحول را در این حوزه آغاز کرده است و دولت مصمم است عقب ماندگی در این حوزه جبران شود. برای تحول در صنعت فضایی دو مسیر باید دنبال شود. یک مورد، رفع ایرادات قبلی از قرارداد قبلی ماهواره خیام بود و به حمدالله شاهد پرتاب آن هم بودیم. سه ماهواره مشابه دیگر که به تدریج میزان مشارکت دانشمندان ایرانی در طراحی و اجرای این ماهواره‌ها افزایش پیدا خواهد کرد برنامه ریزی شده است.

وی افزود: عُمر ماهواره خیام حدوداً پنج ساله است و در این ایام باید به فکر جایگزین آن باشیم. دولت به دنبال ساخت ماهواره‌های کاملاً بومی و با قابلیت‌های این ماهواره است که به صورت موازی پیش رود.

رییس‌شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره آخرین وضعیت حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت گفت: سازمان‌امور اداری و استخدامی با موافقت سازمان برنامه و بودجه، پیشنهادی برای افزایش مستمری صندوق‌های بازنشستگی لشگری و کشوری و همچنین کارمندان دولت ارایه کرده که با آن دو موافقت شده است.

وی افزود: برای افزایش حقوق کارمندان دولت به ویژه آنانی که حقوق شان کمتر از کارمندان دیگر است این پیشنهاد انجام شد تا مراحل نهایی شدن را طی کند و به مرحله اجرا در بیاید.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ماه آینده شاهد نهایی شدن پیشنهاد برای کمک به این دو قشر در هفته دولت خواهیم بود.

نیمی از عرضه خودرو به طرح جوانی جمعیت اختصاص داده شد

آقای بهادری جهرمی در رابطه با واگذاری خودرو و وام فرزند آوری، افزود: پس از تصویب قانون و راه اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نیمی از عرضه خودرو به این طرح اختصاص پیدا کرده است. برخی از مادران منابع خود را تکمیل نکردند که بتوانند خودرو را تحویل بگیرند و در خصوص وام‌های ازدواج و فرزند آوری، اگر در شعبه و بانکی تخلف صورت گیرد، مرجع اعلام شکایت مشخص شده است و به صورت اینترنتی امکان ثبت شکایت وجود دارد.

وی تاکید کرد: دولت بر اصلاح نظام بانکی مصمم است و با جدیت این مسیر را پیش می‌برد و از مردم برای شناسایی این مسیر و مقاومت در اجرای این مصوبه دولت یاری می‌گیریم.

بهادری جهرمی در رابطه با نظارت‌های ستادی رئیس‌جمهور از وزارتخانه‌ها بیان کرد: یکی از ابتکارات اختصاصی دولت سیزدهم طرح نظارت‌های ستادی رئیس جمهور از وزارتخانه‌های مختلف است. دو وزارتخانه در چارچوب نظارت ستادی بودند و در این طرح گزارش‌های عملکردی دستگاه به ویژه در چهار حوزه از دستگاه دریافت می‌شود و مورد ارزیابی کارشناسی قرار می‌گیرد و در نهایت جلسه‌ای در سطح عالی با شخص وزیر برگزار می‌شود و عملکردها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

سخنگوی دولت گفت: نظارت ستادی در جلسه تمام نمی‌شود و مصوبات جلسه به صورت منظم و ماهانه پیگیری و پایش می‌شود. نظارت‌های ستادی مکمل سفرهای استانی دولت است.

طرح آب رسانی الغدیر بیش از  86 در صد پیشرفت داشته است 

سخنگوی دولت درباره طرح آب‌رسانی غدیر بیان کرد: امروز این پیشرفت به بیش از ۸۶ درصد افزایش یافته است و سرعت پیشرفت به روز قابل رصد است. طرح با سرعت زیادی در حال پیشروی است‌. برآورد اولیه برای اجرای این طرح ۳۶ ماهه بوده است، اما الان دولت با سرعت حدوداً چهاربرابری آن را پیش می‌برد؛ چرا که از طرح‌های اولویت‌دار دولت است و آب شرب مناسب بیش از ۵۰ درصد از مردم عزیز استان خوزستان را می‌تواند تامین کند و در واقع این تامین آب شرب در ۲۶ شهرستان و هزار روستای این استان انجام می‌شود.

بهادری جهرمی افزود: ما پیش‌بینی می‌کنیم که این طرح اگر با همین سرعت پیشرفت داشته باشد تا پایان تابستان شاهد افتتاح این پروژه حداقل در برخی از قسمت‌های جدی آن باشیم.

آقای بهادری جهرمی درباره تغییر وام نهضت ملی مسکن به «خط اعتباری» گفت: این دو مسیر مجزا است. منابع تأمین نهضت ملی مسکن متعدد است و خط اعتباری مربوط به منابع ملی صندوق ملی مسکن است تا بتواند در جهت اجرای نهضت ملی مسکن اجرایی شود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود ۳ هزار میلیارد تومان واریز منابع وجود داشته است. وام‌های اعطایی در نهضت ملی مسکن منابع متعددی دارد و طبق آماری که داریم تا یک ماه قبل حدوداً ۲۰ هزار میلیارد تومان در طول این ایام به عنوان وام مسکن، برای اجرای نهضت ملی مسکن اعطا شده است.

سخنگوی دولت در واکنش به ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در رابطه با ماهواره «خیام»، گفت: کاربردهای ماهواره خیام که پیش از این اعلام شد در حوزه کشاورزی، معادن، مقابله با جنگل خواری و حوزه‌های زیست محیطی است و کاربرد و مصرف علمی دارد.

سخنگوی دولت درباره طرح جدید دولت برای واردات خودرو، بیان کرد: آئین نامه این طرح خیلی پیش از این تقدیم دولت شد و کلیات آن در دولت تصویب شد و در خصوص برخی مواد، نیازمند اصلاحاتی بود. کمیسیون اقتصاد جلسات مستمری برای پیگیری موضوع و بررسی نتیجه کارشناسی تشکیل می‌دهد تا سایر بازارهای کشور تحت تأثیر قرار نگیرد.

نظر شما