شناسهٔ خبر: 55643608 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

سلام مخالفـــان به برجــام / حمایت مخفی از توافق

آرمان ملی نوشت : جالب است که برخی برخلاف شریعتمداری سعی دارند تا تغییرشان غیرعلنی باشد و اینگونه القا کنند هنوز بر سر مواضع خود هستند که مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آن جمله افراد است.

صاحب‌خبر -

نباید فراموش کرد روحانی در آخرین سخنرانی‌هایش در جایگاه رئیس‌جمهور چنین گفته بود که: « اگر اصل ۶۰ قانون اساسی حاکم بود و لطمه نمی‌خورد، چون در اوایل آذر لطمه خورد و اگر ۱۱ آذر نداشتیم و اصل ۶۰ ایستاده بود و همه به اصل ۱۱۳ احترام می‌گذاشتند در ماه اسفند (۱۳۹۹) تحریم مردم برداشته شده بود و امروز مردم می‌دیدند چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین و اردیبهشت و خرداد دیگری را می‌دیدند. البته آن مقدار که مقدور بود وزارت خارجة ما و دیگران تلاش کردند و امروز سفره آماده است و باید در باز شود تا مردم کنار سفره قرار بگیرند. کار آماده شده و امیدواریم دولت سیزدهم بتواند تکمیل کند.ما هم خوشحال می‌شویم که دولت سیزدهم موفق شود و فرقی ندارد دولت دوازدهم دولت موفق شود یا دولت سیزدهم اما بسیاربسیار متأسفم که چهار پنج‌ شش ماه از دست رفت.»

در کنار آن، خیلی زود شاهد تحقق گفته سخنگوی دولت روحانی هم بودیم. علی ربیعی در آذر ۹۹ گفته بود: «آنهایی که روزی مخالفت می‌کردند، خودشان پیشرو مذاکره خواهند بود.» این ادعا که تمایلی برای توافق در دولت روحانی و ثبت آن به نام رئیس آن دوران و محمد جواد ظریف وجود ندارد، چندان بیراه نبود. سنگ اندازی‌ها در مسیر مذاکرات در دولت گذشته موضوعی نیست که به راحتی فراموش شود از پخش سریال گاندو تا تهدید ظریف به بازداشت و محاکمه! برخی که توافق را در دولت روحانی سند ذلت می‌خواندند، با آغاز دولت رئیسی یکباره توافق را سند افتخار می‌خوانند که باید نصیب این دولت شود. این تغییر رویکرد سند محکمی برای اثبات بی‌اهمیت بودن منافع و مصالح ملی برای مخالفان دیروز و موافقان امروز برجام است اما ظاهرا قرار است کماکان ظریف و آنانی که جز افزایش اقتدار و پیشرفت کشور در سر نمی‌پروراندند سیبل اتهام‌زنی‌ها باشند.

سلام مخالفـــان به برجــام / حمایت مخفی از توافق

بیشتر بخوانید :

تغییر رویکرد مخالفان مذاکره به موافقان چه معنایی دارد. یکی از این تغییرات بسیار علنی بود. حسین شریعتمداری اخیر از تیم مذاکره کننده دولت رئیسی تقدیر و البته مانند همیشه تیری به سمت اصلاحات پرتاب کرده است: « آیا ایستادگی تیم هسته‌ای کشورمان در مقابل باج‌خواهی آمریکا و متحدانش به بهانه پادمانی را درخور تقدیر می‌دانید یا نظر برخی از مدعیان اصلاحات را که باج‌خواهی حریف را توافق ترجمه می‌کنند؟!» دیروز عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: « برای متوجه شدن مدیر مسئول کیهان، پس از آن مصاحبه تند علیه برجام، فقط چند روز کافی بود تا او نیز به برجام سلام دهد.»

حمایت مخفی از توافق

جالب است که برخی برخلاف شریعتمداری سعی دارند تا تغییرشان غیرعلنی باشد و اینگونه القا کنند هنوز بر سر مواضع خود هستند که مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آن جمله افراد است. او دیروز در واکنش به اینکه شما پیش از این برجام را آتش زدید، خاطرنشان کرد: «آتش زدن برجام به این دلیل بود که آقا فرموده بودند اگر آنها پاره کنند ما آتش می‌زنیم، آقای ترامپ وقتی رفت بیرون یعنی پاره کرد آیا حرف رهبری باید زمین بماند؟! ما وظیفه داشتیم به عنوان سرباز نظام و ولایت، امر آقا را اجرایی کنیم، همین کار را هم کردیم. الان هم آن شرایط پیش بیاید باز همین کار را خواهم کرد و از هیچ حمله و انتقادی هم نگران نیستم.» جالب اینجاست که بلافاصله می‌گوید: «بنده هم آن زمان که عراقچی به وین می‌رفت و هم الان به جد طرفدار مذاکره بوده و هستم، چون ما هزینه برجام را داده‌ایم، حالا آنها باید بدهی‌شان را به ما پس بدهند. با قطع مذاکره نه‌تنها بدهی‌شان به ما از بین می‌رود بلکه ما محکوم می‌شویم که ایران نمی‌خواهد تن به مذاکره بدهد لذا ما برای یک توافق قیمتی به مذاکره می‌رویم.» این نماینده مجلس یادآور شد: «البته منظور از توافق قیمتی، توافقی است که منافع ملت ما را تأمین کند، نه توافق به هر قیمتی که به ضرر مردم باشد. چون توافق برای ما موضوعیت ندارد. نفع ملت‌مان برای ما موضوعیت دارد. ما می‌گوییم از شرایط فعلی حداقل یک درجه وضع مردم بهتر شود و به دنبال این موارد در مذاکرات دنبال این هستیم.»

۲۱۲۲۰

نظر شما