شناسهٔ خبر: 55640366 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

الهام حسینی، نامی برای تاریخ‌سازی/ اولین مدال، اولین طلا

زمانی که تیم ملی وزنه‌برداری بانوان ایران برای نخستین بار شکل گرفت، چهار بازیکن در ترکیب تیم قرار گرفتند. سیده‌الهام حسینی، پوپک بسامی، ابریشم ارجمندخواه و پریسا جهانفکریان چهار وزنه‌برداری بودند که برای رقم زدن یک آینده درخشان دست به وزنه شدند. از این جمع جهانفکریان که توانسته بود نخستین سهمیه المپیک را برای وزنه‌برداری بانوان ایران به دست بیاورد تصمیم به مهاجرت گرفت، ارجمندخواه تقریبا پای ثابت اعزام‌ها است، بسامی در بازی‌های کشورهای اسلامی اولین مدالش را دشت کرد و حسینی نامش را برای دومین بار در تاریخ وزنه‌برداری ایران به ثبت رساند.

صاحب‌خبر -

نگار   رشیدی

 

حسینی اولین دختر وزنه‌برداری بود که توانست در تیم بانوان ایران طعم مدال را بچشد. او در تاریخ 26 آبان 1398، در جام نعیم سلیمان‌اوغلو با رکوردهای ۸۸ کیلوگرم (یکضرب)، ۱۱۰ کیلوگرم (دوضرب) و ۱۹۸ کیلوگرم (مجموع) دسته 76 کیلوگرم روی سکوی سوم ایستاد و ایران را صاحب نخستین مدال بین‌المللی وزنه‌برداری بانوان کرد. بعد از حسینی دختران دیگری موفق شدند در رده‌های مختلف کسب مدال کنند اما باز هم این خود او بود که راه تاریخ‌سازی را پیش گرفت و نخستین طلای بزرگسالان را به نام خود زد. او که به دسته 81 کیلوگرم آمده، با رکورد ۱۰۰ کیلوگرم یک‌ضرب، ۱۲۳ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۲۲۳ کیلوگرم نفر سوم بازی‌ها شد و طلای یک ضرب و برنز دوضرب و مجموع را گرفت. این وزنه‌بردار در حرکت یک‌ضرب به وزنه 103 کیلوگرمی هم حمله کرد اما در مهار آن ناموفق بود تا رکورد 100 کیلوگرم امضای مدال طلایش باشد. او در حرکت سوم دوضرب هم وزنه 127 کیلوگرمی را انتخاب کرد اما این وزنه را هم مهار نکرد. در هر حال آنچه مهم است، این است که طلای بزرگسالان بانوان در راه ایران است. کشوری که تیم بانوانش عمر زیادی ندارد ولی در همین زمان کم ستاره‌هایی را معرفی کرده که می‌توانند در آینده بدرخشند. حمایت، حمایت و حمایت اصلی‌ترین واژه‌ای است که در وزنه‌برداری بانوان ایران کاربرد دارد. واژه‌ای که دیواری بین آنها و تصمیم به رفتن‌شان می‌کشد. ابریشم ارجمندخواه دیگر نماینده ایران بود که در دسته 76 کیلوگرم روی تخته رفت و در رده پنجم ایستاد.

در وزنه‌برداری مردان نیز به تعداد مدال‌های تیم ایران اضافه شد. رضا بیرالوند تنها نماینده ایران در دسته 96 کیلوگرم بود که با سه مدال طلا به کارش در این رقابت‌ها پایان داد. او در حرکت یک‌ضرب وزنه 167 کیلوگرمی و در حرمت دوضرب وزنه 194 کیلوگرمی را مهار کرد و با مجموع 361 کیلوگرم هر سه طلا را به گردن آویخت و قهرمان بازی‌ها شد. فدراسیون وزنه‌برداری که با حضور انوشیروانی نفسی تازه کرده، باید به دقت حواسش به ستاره‌های جوانش باشد.

بعد از حسینی دختران دیگری موفق شدند در رده‌های مختلف کسب مدال کنند اما باز هم این خود او بود که راه تاریخ‌سازی را پیش گرفت و نخستین طلای بزرگسالان را به نام خود زد

 فینال برنزی هندبال

یکی دیگر از مسابقات مهم بازی‌های کشورهای اسلامی را تیم ملی هندبال بازی کرد. از ملی‌پوشان گرفته تا بسیاری از کارشناسان معتقدند که فینال این بازی‌ها را ایران در تقابل با عربستان در بازی رده‌بندی برگزار کرد. تیم ملی ایران که با هدایت وسلین وویوویچ به قونیه رفته است، توانست با شکست عربستان با نتیجه 30 بر 21، بعد از هشت سال به مدال برسد. ملی‌پوشان ایران کاملا شایسته بودند که برای مدال طلا یا نقره این مسابقات بجنگند، اما برخی اشتباهات فردی و البته داوری باعث شد که در مرحله نیمه‌نهایی قطر برنده بازی باشد و در فینال حریف ترکیه میزبان شود. هندبال با سرمربی جدید خود مسیر سختی را پیش رو دارد و باید برای جام جهانی آماده شود. با روحیه‌ای که ملی‌پوشان از این برد و مدال به دست آوردند، باید انتظار اتفاقات خوب را در جام جهانی هم داشته باشیم.

سام رکوردشکن

در ادامه مسابقات شنا، ابوالفضل سام بار دیگر رکوردشکنی کرد. در پایان روز دوم مسابقات شنا، ملی‌پوشان کشورمان در ماده‌های ۲۰۰ متر آزاد، ۲۰۰ متر قورباغه و ۱۰۰ متر کرال پشت به آب زدند. در فینال 200 متر آزاد علیرضا یاوری پنجم شد، در ۲۰۰ متر قورباغه مهران قاسم‌زاده که به فینال رسیده بود با صلاحدید کادر فنی از مسابقه انصراف داد، در نیمه‌نهایی 100 متر کرال پشت ابوالفضل سام رکورد ۵۶.۳۶ را ثبت کرد هم برای دومین بار در یک روز رکورد این ماده را شکست و هم به فینال راه یافت. سام پیش از این نیز دو بار رکورد ملی ماده 200 متر کرال پشت و دو بار رکورد ماده 100 متر کرال پشت را ارتقا داده بود. هومر عباسی دیگر نماینده ایران در این ماده نیز به فینال رسید. درنهایت مهرشاد افقری با ششمی در فینال 100 متر پروانه به کار خود پایان داد.

5 مدال پاراتنیس روی میز

اعضای تیم پاراتنیس روی میز هم موفق به کسب یک مدال نقره و پنج مدال برنز انفرادی در این بازی‌ها شدند. در بخش بانوان فاطمه محمدی در کلاس ۱۰ به مدال نقره رسید و پگاه کلهرودی در کلاس ۹ به مدال برنز دست یافت و در بخش مردان امین صادقیان و حمیدرضا شیخ‌زاده در کلاس چهار به مدال برنز دست یافتند و جواد فولادی و مهدی معصومی نیز در کلاس پنج برنزی شدند.

در پایان باید گفت تیم‌های اسلحه فلوره مردان و سابر زنان از رسیدن به مدال بازماندند اما تیم ملی بسکتبال سه نفره مردان ایران با دو پیروزی قاطع برابر موریتانی و مالدیو، استارت محکمی در قونیه داشتند.

 

نظر شما