شناسهٔ خبر: 55639814 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

امیرعبداللهیان: منافع ایران در لغو تحریم های آمریکاست

صاحب‌خبر -
 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اگر واکنش آمریکا به جمع‌بندی نهایی ماکه به هماهنگ کننده اروپایی می‌دهیم، با واقع‌بینی و انعطاف باشد توافق رخ می‌دهد و اگر انعطاف نشان ندهد باید بیشتر گفتگو کنیم افزود:اکنون که مذاکره می‌کنیم ممکن است با مشکلاتی مواجه باشیم. خودمان متنی داریم با روایت و مطالبات خود و منافع ۱۰۰ درصد ملی ایرانی ولی طرف‌های مقابل هم شش کشور هستندو ملاحظات خود را دارند. توافقی که حاصل می‌شود نتیجه تضارب آرای ۶+۱ است. هفت طرف آرای خود را در این ظرف ریختند و آمده بیرون.
حسین امیرعبداللهیان درجمع خبرنگاران گفت: هفته پیش مجلس بودم و گفتند
پیش نویس را دیدیم و این ایرادات را دارد. ولی از همین اکنون می‌گویم اگر فردا به توافق رسیدیم و اگر کسی موشکافی کند، حتما متنی که نوشتیم ایرداتی دارد اما ایرادات به این برمی‌گردد که بالاخره طرف مذاکرات ما هم مطالباتی دارد و نمی‌توانیم بگوییم آنچه شما می‌گویید درست نیست و حرف شما قابل قبول ما نیست. متنی که داریم ممکن است ایرادات برجام در آن باشد. این به دلیل ماهیت مذاکره است و آنهایی که کار کردند فن مذاکره را می‌دانند.
امیرعبداللهیان افزود: تیم مذاکره کننده با نگاه به این‌که می‌خواهیم توافق انجام شود اعزام شده است و صرفنظر از نگاه فردی من یا دیگران، تصمیم کشور این است که چنانچه خطوط قرمز ما رعایت و منافع ما تامین شود، توافق را کار معقولی می‌دانیم ولو این‌که دوست داشتیم سقف توافق فراتر از برجام باشد.
وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه روی خطوط قرمز ایستادیم،گفت: وقتی وارد مذاکره شدیم، علاقه‌مند بودیم اگر ایراداتی در برجام وجود دارد که حتی بخشی از ایرادات را تیم قبلی که همکاران ما هستند، تائید می‌کنند بر طرف شود.یکی از دلایلی که تا کنون روند مذاکرات طولانی شده به این خاطر است که نمی‌خواهیم از خطوط قرمز عبور کنیم. روی خطوط قرمز ایستادیم و برایمان مهم است روی خطوط قرمزی که درباره آن منطق داریم بایستیم. روی بخش‌هایی از آن هم نتیجه گرفتیم.
وزیر خارجه با بیان این که در نقطه‌ شروع پایان توافق هستیم، اظهار داشت: ولی اینکه شروع پایان توافق چقدر می‌تواند زمان ببرد، دقیقا بستگی به طرف آمریکایی دارد. آنچه بین ما و سه کشور اروپایی و چین و روسیه باید صورت می گرفت، انجام شده است. آنچه بین ما و آمریکا باید انجام شود، موضوع اساسی لغو تحریم‌هاست. تمام منافع ما روی این است ولی در مدیریت بحث هسته‌ای باید یکسری چیزها را از دست بدهیم که بتوانیم این طرف چیزهایی را در حوزه تحریم به دست بیاوریم.
وی با بیان اینکه در مذاکرات اخیر وین پیشرفت‌هایی را داشتیم و به طرف آمریکایی هم اعلام کردیم،گفت: واسطه هایی برای مذاکره هستند. واسطه رسمی ما در سطح مذاکره کنندگان ارشد آقای مورا ست و رئیس مورا آقای بورل هم شاید تا سه ماه پیش کمتر خودش مستقیم وارد موضوع می‌شد، ولی از زمانی که به تهران آمد به صورت مستقیم وارد طراحی‌ها و بحث‌های مذاکره و ارائه متن شده است. خیلی موافق نبودیم که هماهنگ کننده متن ارائه بدهد. ولی می‌گویند ما پستچی نیستیم که پاکت شما را به آمریکا بدهیم و پاکت آمریکا را به شما برگردانیم. برای خودمان فکر داریم. بورل تا کنون دو متن داده و متون‌ آنها تلفیقی از ایده‌های طرف‌های مقابل است.امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه در هر دور از مذاکرات پشت پرده و عقبه‌ای وجود دارد، اظهار داشت: وزیر خارجه قطر، عمان، عراق، فرانسه و ایتالیا در کنار کاری که اتحادیه اروپا انجام می‌دهد پیام‌هایی را می‌آورند و می‌برند و منتقل می‌کنند و تلاش می‌کنند دیدگاه‌های ما و طرف آمریکایی به هم نزدیک شود.
وی ادبیات آمریکا در مذاکرات را تکراری و نخ نما خواند و اظهار داشت: آمریکایی‌ها می‌گویند این همه چیزی است که ما می‌توانیم بدهیم و ما می‌گوییم نمی‌خواهیم از خطوط قرمز خود عبور کنیم؛ نمی‌خواهیم توافقی را به نتیجه برسانیم که بعد از دو سه ماه بگوییم، توافق انجام شد؛ ولی روی زمین هیچ اتفاقی رخ نداد. در چانه‌زنی‌ها خطوط قرمز ما این است اگر قرار باشد روی کاغذ توافقی انجام شود و مردم حس نکنند در زندگیشان تاثیری رخ داده است،پس این دولت چه اتفاقی را توانسته است رقم بزند؟
شرط ایران برای اعلام نهایی توافق اعلام شد
وزیر خارجه با بیان این که به صورت مشخص درباره سه موضوع با آمریکا در حال تبادل پیام هستیم و طی روزهای آینده آخرین نظرات خود را اعلام می‌کنیم، اظهار داشت: کشورهای دیگر که به پایتخت‌ها رفتند نظرات را با هماهنگی بورل و مورا و به صورت مشخص با آمریکایی‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند . به آمریکا به صراحت گفتیم اگر نظرات ما روی این سه موضوع که نظرات منطقی است تامین شود آمادگی داریم وارد مرحله اعلام توافق بشویم و نشست جمع بندی را با حضور وزرای خارجه در وین برگزار کنیم و مراحل بعدی را براساس جدول زمانبندی و توافقی که داریم پیش ببریم.
وی در باره جزئیات پیام‌های آمریکا به ایران گفت: به صراحت به آمریکا گفتیم که پیام داده است در آستانه انتخابات است و در حوزه انرژی مشکل دارد و می خواهد کمک کنیم، برای اینکه قدم نهایی را برداریم حتماً طرف آمریکایی باید انعطاف نشان دهد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: در همه مراحل مذاکره در موضوعاتی که می‌توانستیم انعطاف نشان دهیم، این کاررا کردیم . آمریکا به خوبی می‌فهمد چقدر انعطاف نشان دادیم که حسن نیت را در رسیدن به توافق نشان دهیم. اکنون نوبت انعطاف طرف آمریکایی است.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی در مذاکرات اخیر وین در حد نسبی در دو موضوع انعطاف شفاهی خود را بیان کرده است که باید تبدیل به متن شود و در موضوع سوم برای ما مهم است که به مساله تضمین‌ها برمی‌گردد که گارانتی لازم و انعطاف لازم و واقع بینی آمریکا را باید داشته باشیم.
وی با بیان اینکه روزهای آینده روزهای مهمی برای توافق هسته‌ای است.تاکید کرد: اگر آمریکا انعطاف را نشان دهد در روزهای آینده به نقطه توافق می‌رسیم. اگر نشان ندهد دنیا آخر نخواهد شد. آنها از پلان Bصحبت می‌کنند، ما هم پلان Bخود را داریم. معتقدیم این موضوع باید با واقع بینی همه طرف‌ها از طریق مذاکرات به نتیجه برسد.
وزیر خارجه تاکید کرد: جمع بندی نهایی خود را به طرف مقابل ندادیم و تا ۱۲ امشب – دیشب- آخرین جمع بندی خود را راجع به مسائل باقیمانده بین ما به صورت مکتوب به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم و باید ببینیم چه بازخوردی می‌بینیم و واکنش آمریکا چه خواهد بود.
امیر عبداللهیان با صراحت گفت: اگر واکنش آمریکا با واقع بینی و انعطاف همراه باشد در نقطه توافق خواهیم بود و اگر آمریکا به تکرار مصیبت‌های داخلی خود بپردازد و بخواهد امتیاز بگیرد و انعطاف نشان ندهد باید بیشتر گفتگو کنیم و طرف‌هایی که تلاش می‌کنند که دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنند آمریکایی‌ها را به دیدگاه‌های منطقی ما نزدیک‌تر کنند.وی با بیان اینکه ما اولویت اول خود را نگاه به آسیا گذاشتیم و در نگاه به آسیا استدلالمان این بود که قرن ۲۱ متعلق به آسیاست، اظهار داشت: گسترش ارتباط با آسیا با پایبندی به استقلال سیاسی و متعهد بودن به سیاست نه شرقی نه غربی انجام شد، هیچ وقت کسی بنا ندارد از خط قرمز و استقلال سیاسی کشور عبور کند.
سیاست خارجی خود را به هیچ بلوکی گره نمی زنیم
وی همچنین با بیان این که به هیچ وجه سیاست خارجی خود را به هیچ بلوکی گره نخواهیم زد، گفت: سیاست خارجی ایران را به غرب، شرق، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس گره نمی‌زنیم بلکه سیاست خارجی را به منافع ملی گره می‌زنیم. منفعت ملی در هر جای جهان باشد دنبال می‌کنیم ولی به نگاه‌های متعارضی که در داخل کشور در خصوص نوع تعامل و رویکرد کشور در حوزه دیپلماسی وجود دارد احترام می‌گذاریم.
امیر عبداللهیان با بیان اینکه به صراحت تعامل را در چارچوب سیاست خارجی متوازن می‌دانیم،ادامه داد: همه اروپا را سه کشور عضو برجام ندیدیم. در حوزه‌های دیگر توانستیم همکاری با اروپا را تا حدی پیش ببریم که برخی شرکت‌های اروپایی در ایران اقدام به فعالیت کردند.
وی با اعلام این خبر که حجم تبادل تجاری ایران از ۳۷ درصد تا ۵۷۰ درصد افزایش یافته است، گفت: دولت کشور را به برجام گره نخواهد زد. حتی اگر فردا برجام به نتیجه رسید و حتی اگر به درستی اجرا شود، تحریم‌های ثانویه برداشته می شود ولی تحریم‌های اولیه پابرجاست؛لذا بی اثر کردن تحریم‌های اولیه را باید دنبال کنیم.
گشایش در دیپلماسی آب
وزیر خارجه بابیان این که یپلماسی آب برای ما خیلی مهم بودو گشایشی در این حوزه ایجاد شده است
ایرانیان خارج از کشور را موضوعی مهم خواند افزود: براساس آمار رسمی تعداد ایرانیان خارج از کشور چهار و نیم میلیون نفر و براساس آمار غیررسمی هفت میلیون نفر هستند. همبستگی ایرانیان در خارج از کشور خیلی قوی نیست. زمانی که با ایرانیان دیدار داریم اعتراض دارند و می‌گویند چرا یارانه ما را قطع کرده‌اید. حق ما از نفت است و بر اساس قانون موظف هستید یارانه به ما بدهید.
وی با بیان این که مردم از ما نتیجه می‌خواهند، توضیح داد: نتیجه‌ای که می‌خواهند صرفنظر از نگاه سیاسی و چپ و راست است. برداشتم از یک سال گذشته که موضوع را دنبال می‌کنیم در مسائل ملی چپ و راست و مستقل همه نگاهشان ملی است. ممکن است فردی نظر شخصی خود را بگوید ولی رویکرد اصولی و اساسی در بین اصحاب رسانه نگاه به منافع ملی است و به حزب و جریان و گروه و فرد نیست و این برای ما در میز مذاکره قدرت ایجاد کرده و نشانگر فرهیختگی جامعه رسانه‌ای کشور است.
برجام در حوزه لغو تحریم‌ها مبهم بود
وی در تشریح ایرادات برجام گفت: ایراد اساسی که در سند برجام می‌بینیم این است که در حوزه راستی آزمایی آنچه مربوط به تعهد هسته‌ای ما می‌شود به خوبی راستی آزمایی می‌شود و مشخص است چند دستگاه سانتریفیوژ ما کار کند و چه درصد غنی سازی و میزان و آژانس هم باید نظارت کند و صفر تا صد آن بررسی می‌شود. آنچه مربوط به لغو تحریم‌هاست ابهامات زیادی وجود دارد ولی بخشی از آن به ماهیت مذاکره برمی‌گردد.
اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه
سخنگوی وزارت امور خارجه هم درباره روند مذاکرات برجامی گفت:به صورت دقیق می‌توانیم بگوییم که در مرحله پیشرفت قرار داریم اما اینکه بگوییم به توافق نزدیک شدیم و این دور از گفتگوها به توافق منتهی می‌شود معطوف به برآورده شدن انتظارات ایران است. حتما زمینه برای توافق است مشروط به این که خطوط قرمز ما رعایت شود.
ناصرکنعانی درنشست خبری تاکید کرد: امیدواریم در سایه واقع بینی که انتظار داریم در طرف مقابل شکل بگیرد این رخداد به زودی تحقق پیدا کند.وی اضافه کرد : این دور از گفتگوها، سنگین و حساس بود.به صورت عام پیشرفت نسبی و قابل توجهی داشتیم و حرکت به سمت جلو بود. در برخی از زمینه‌های مورد مطالبه ما پیشرفت‌های نسبی حاصل شد و بخش‌هایی از انتظاراتما ن تامین شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور ادامه داد: همانطور که گفتم پیشرفت‌های نسبی حاصل شده است اما این پیشرفت‌ها به صورت کامل تامین کننده مطالبات قانونی ایران نیست. انتظارات دیگری از طرف مقابل داریم که معتقدیم باید تامین شود.
حمله به سلمان رشدی در نیویورک
سخنگوی وزارت خارجه درمورد حمله به سلمان رشدی در نیویورک و اظهار نظر برخی از مقام های آمریکایی وادعای آنها مبنی بر ارتباط داشتن ضارب با ایران، گفت: ما تحولات مربوط به این موضوع را در رسانه‌ها شنیده و دنبال کردیم و آن چیزی که می‌توانیم در این مورد مطرح کنیم این است که در ماجرای حمله‌ای که به سلمان رشدی رخ داد هیچ کس غیر از او و حامیانش را شایسته سرزنش و محکومیت نمی‌دانیم.
وی ادامه داد: سلمان رشدی با اهانت به مقدسات اسلامی و با عبور از خطوط قرمز بیش از ۵ر۱ میلیارد مسلمان و خطوط قرمز همه پیروان ادیان الهی خودش را در معرض خشم و غضب مردمی قرار داد، نه فقط مسلمانان، بلکه پیروان دیگر ادیان الهی نیز نسبت به این موضوع و اهانت دچار خشم و غضب شدند.
سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه خشم و غضبی که نسبت به این اقدام ایجاد شد محدود به ایران نبود و میلیون‌ها نفر در کشورهای مختلف نسبت به این موضوع واکنش خشمگینانه داشتند ادامه داد: کسی در این ارتباط حق ندارد ایران را متهم کند. اساساً اقدام و اهانتی که انجام شد و حمایتی که از این اهانت صورت گرفت، اهانت به همه ادیان الهی و غیر قابل دفاع بود.
وی با تاکید بر اینکه نفرت پراکنی و توهین به مقدسات اسلامی که نمونه بارز آن اقدام سلمان رشدی است از نظر حقوق بین‌الملل نیز قابل دفاع نیست، اضافه کرد: محکوم کردن اقدام ضارب و حمله کننده و از سوی دیگر تطهیر فرد اهانت کننده به مقدسات اسلامی و دینی رفتاری کاملا متناقض است .این دیپلمات ارشد در مورد برخی از ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه این فرد با ایران در ارتباط بوده است، گفت: به صورت قطعی و رسمی این ارتباط را تکذیب می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه ،در پاسخ به سئوالی در مورد انتشار کاریکاتوری هتاکانه از امام خمینی (ره) در یکی از رسانه‌های سعودی اضافه کرد: انتظار داریم برادران در عربستان سعودی منطبق با اراده سیاسی شکل گرفته و مبتنی بر گفتگوها و مصالح مشترک روابط خود را بازسازی و زمینه را برای ازسرگیری روابط رسمی دو کشور فراهم کنند و در همین چارچوب به مبانی این گفتگوها ملتزم باشند و از انجام اقداماتی بر خلاف مسیر این گفتگوها اجتناب کنند.
وی تاکید کرد: اهانت به امام خمینی (ره) از نظر ما مطرود است و بر نمی‌تابیم و انتظار داریم دولت عربستان در این زمینه اهتمام و حساسیت لازم را داشته باشد.
کنعانی درمورد نقش آفرینی ایران در بازار انرژی اروپا باتوجه به حمله روسیه به اوکراین اضافه کرد: ایران این ظرفیت را دارد که در سایه بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین بتواند بخشی از نیازهای حیاتی و اساسی جهان در حوزه انرژی را تامین کند.لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا نه فقط به نفع ایران، بلکه به نفع منطقه و اقتصاد جهانی به ویژه در حوزه تامین انرژی برای منافع کشورهای اروپایی است و امیدواریم این اتفاق هر چه زودتر رخ دهد.

نظر شما