شناسهٔ خبر: 5563695 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ظریف در گفتگو با المنار:

راه حل بحران یمن سیاسی است/ چگونگی دستیابی به توافق هسته ای

وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با المنار راهکار سیاسی را تنها راه حل بحران یمن دانست و به تشریح چگونگی دستیابی به توافق هسته ای پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مسکو با شبکه تلویزیونی المنار گفتگو کرد.

وی در این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ به نتایج مثبتی در مدت زمان باقی مانده تا پایان مذاکرات دست خواهد یافت و آیا موانع بر سر راه این مذاکرات فنی است یا سیاسی گفت: ما پاسخ تمامی مسائل را یافته ایم و اکنون در مرحله پیش نویس قرار داریم و برداشت من این است که همواره برای مسائل فنی راه حلی برای پیش نویس یافت می شود اما آنچه مانعی بر سر راه مذاکرات است درخواست های روزافزون یعنی تلاش برای طرح مسائل جدید است.

ظریف در ادامه گفت: امیدوارم اگر تمامی طرف ها به تفاهمات لوزان پایبند باشند و تلاش شود جزئیات این تفاهم به منصه ظهور برسد ما می توانیم حرکتی رو به جلو داشته باشیم و به توافق دست یابیم، ما در مسکو در یک نشست ۳ جانبه با روسیه و چین راه های تسهیل روند مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ را مورد بررسی قرار دادیم و امیدواریم با تلاش ۳ کشور ایران، روسیه و چین حرکتی رو به جلو داشته باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا موانع بر سر راه مذاکرات هسته ای همچنان ادامه دارد گفت: همکاران من در این لحظه با نمایندگان کشورهای ۱+۵ در وین در حال رایزنی هستند و ما امیدواریم پیشرفت هایی محقق شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کنفرانس یمن مبنی بر اینکه آیا نشست ژنو به توافق سیاسی برای حل بحران یمن منجر خواهد شد یا عربستان سعودی و هم پیمانان آن همواره برای عدم دستیابی به راه حل بحران یمن پیش شرط هایی را وضع می کنند گفت: متاسفانه برخی در منطقه دچار توهم هستند و گمان می کنند گزینه نظامی راه حل بحران یمن است اما در واقع راه حل نظامی محدود به بمباران شهروندان بی گناه یمن است.

ظریف تصریح کرد: من معتقدم همه باید این موضوع را درک کنند که راه حل سیاسی تنها راه حل بحران یمن است و همه باید بدون هر گونه پیش شرطی بر سر میز مذاکره برای حل بحران یمن بنشینند.

نظر شما