شناسهٔ خبر: 55635373 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده سازمان ملل در بغداد با رئیس شورای قضایی عراق دیدار کرد

تهران - ایرنا - « جنین پلاسخارت » نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در بغداد با رئیس شورای عالی قضایی عراق درباره بحران سیاسی به وجود آمده بر سر تشکیل دولت در این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دفتر رسانه‌ای شورای عالی قضایی عراق با صدور بیانیه‌ای افزود: «فائق زیدان» رئیس این شورا امروز (دوشنبه) «جنین پلاسخارت» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در بغداد را به حضور پذیرفت و درباره نقش قوه قضائیه در رسیدگی به مشکلات حقوقی مرتبط با بحران سیاسی عراق گفت و گو کرد. 

این بیانیه جزئیات بیشتری از مسائل و موضوعات مطرح شده در این دیدار ارائه نداد.  

برخی از احزاب و جریان‌های سیاسی عراق از جمله «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر طی روزهای گذشته و پس از بحران سیاسی که این کشور در حال حاضر شاهد آن است سعی کردند شورای عالی قضایی را وارد این بحران کنند و به شورای عالی قضایی کشور تا پایان هفته جاری فرصت دادند که پارلمان را منحل اعلام کند اما شورای قضایی با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد انحلال پارلمان در حیطه اختیارات این شورا نیست. 

این بیانیه افزوده که در موضوع انحلال پارلمان از جانب شورای عالی قضائی، باید گفت که این مسئله در ماه مارس ۲۰۲۲ و پیش از استعفای جریان صدر (در پارلمان) در شورای عالی قضائی مطرح شده بود و پاسخ این شورا این بود که اختیارات قانونی لازم برای انحلال پارلمان (مجلس نمایندگان) را ندارد و به موجب قانون اساسی، اختیارات شورای عالی قضائی منحصر به مسائل قضائی می‌شود و این شورا حق دخالت در مسئولیت‌های قوای مقننه و مجریه را ندارد. 

شورای عالی قضائی عراق همچنین خواستار خودداری نیروهای سیاسی و رسانه‌ها از درگیر کردن دستگاه قضائی در نزاع‌های سیاسی شد. 

در همین حال، ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعی عراق حمایت خود را از مسیر قانون اساسی برای رسیدگی به بحران‌های سیاسی و دستیابی به منافع مردم از جمله انتخابات زودهنگام پس از تحقق اجماع ملی و ایجاد فضای امن، اعلام کرد.  

در همین راستا، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق درخواست صدر را رد کرد و گفت که درخواست‌ها برای انحلال پارلمان عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام را رد می‌کند؛ مگر آنکه جلسات مجلس فعلی به شکل طبیعی برگزار شود.  

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد.  

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی دو هفته اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده  و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود.  

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد که  جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

نظر شما