شناسهٔ خبر: 55624204 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

داکت چیست؟

داکت کانالی پلاستیکی است که جهت نصب بر روی سطوحی نظیر کف، سقف و دیوار جهت آرایش کابل های عبوری استفاده می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا؛ داکت کانالی پلاستیکی است که جهت نصب بر روی سطوحی نظیر کف، سقف و دیوار جهت آرایش کابل های عبوری استفاده می شود.

استفاده از داکت باعث می شود تا از آسیب دیدن کابل ها و نامنظمی مسیر کابل کشی جلوگیری شود. از داکت برای عبور انواع کابل و سیم مانند کابل برق، کابل شبکه، کابل فیبرنوری، تلفن و غیره در ساختمان های اغلب اداری و تجاری و کارخانجات استفاده می شود.

برای کابل شبکه از داکت شبکه و برای سیم های برق از داکت کابل برق استفاده می شود. جهت زیبایی بخشیدن به محیط مورد استفاده، داکت ها با انواع رنگ بندی در بازار عرضه می شوند که بیشترین رنگ بندی در بین رنگ های سفید، خاکستری، استخوانی، مشکی، آبی، قهوه ای و طرح چوب و غیره می باشد. ترانک نیز همانند داکت می باشد با این تفاوت که در سایز بزرگتری تولید می شود و اکثرا در مجاورت دیوار استفاده می شوند.

انواع داکت برق

پس از بررسی داکت برق چیست باید بگوییم داکت ها در سایزها و اشکال گوناگونی به بازار عرضه می شوند. این تجهیزات از چند لحاظ با هم تفاوت دارند و کاربرد آن ها نیز به محل استفاده از آن ها بستگی دارد. در ادامه به معرفی انواع داکت از لحاظ شکل ظاهری و نوع کاربرد اشاره خواهیم کرد:

داکت ساده

این نوع داکت در واقع همان داکت ساده ای است که در ساختمان ها کاربرد زیادی دارد. اگر ماژول هایی مانند کلید پریز مورد استفاده شما قرار نمی گیرد، انتخاب این مدل داکت سیم را به شما پیشنهاد می کنیم. داکت ساده بر اساس عرض و ارتفاع به سایزهای مختلف تقسیم می شود.

داکت شیار دار

این نوع داکت مانند داکت ساده است اما با این تفاوت که روی بدنه آن شیارهایی قرار دارد. عموماً از این نوع داکت در تابلوهای فشار قوی و ضعیف استفاده می شود. درب داکت شیاردار را می توان قفل نمود تا به راحتی در آن باز نشود. لازم به ذکر است که این نوع داکت از مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی برخوردار است.

داکت پارتیشن دار

این وسیله نوعی داکت و ترانکینگ است. تفاوت ترانکینگ با داکت در سایز بزرگ و ماژولار بودن آن است. در این نوع داکت می توان انواع کلید و پریز را قرار داد. در ساختمان سازی مدرن از این محصول استفاده می شود و می توان در آن دو نوع سیم قرار داد.

داکت قرنیزی

این نوع داکت کابل برق فضای خالی دارد و به دلیل ظاهر متفاوت آن، با محیط سازگار است. طول عمر این نوع داکت بالا است و در برابر عوامل محیطی نیز مقاوم است.

داکت کف خواب

این نوع داکت، همانطور که از اسم آن مشخص است، به طور کامل بر روی زمین قرار می گیرد. انواع داکت برق کف خواب در رنگ های طوسی، سفید و قهوه ای تولید و عرضه می شوند. ظاهر این داکت به صورت نیم دایره است. داکت کف خواب که به آن داکت زمینی نیز می گویند، ضد ضربه و غیر قابل اشتعال است.

داکت لوله

امروزه به دلیل سیستم گرمایش از کف ساختمان ها، این نوع داکت بسیار کاربرد دارد.

آموزش نحوه نصب داکت برق

اتصالات داکت باید بسیار اصولی به محل مورد نظر نصب شوند. استفاده از چسب، میخ و ابزار غیر استاندارد، اثر نامطلوبی بر روی انواع داکت می گذارد.

در هنگام نصب داکت توجه کنید، زاویه ها و کنج ها به خوبی با هم نصب شوند تا سیم از آن بیرون نزند، زیرا هدف از داکت کشی، دیده نشدن و در معرض آسیب قرار نگرفتن سیم و کابل است.

جهت نصب و اتصالات داکت، ابتدا دیوار را اندازه گیری می کنیم و سپس داکت مورد نظر را با توجه به اندازه ای که گرفتیم، با استفاده از اره یا فرز برش می دهیم. حال داکت را بر روی دیوار نگه می داریم و نقاط خالی قرار گرفتن پیچ را نشانه گذاری می کنیم.

سپس با کمک دریل، نقاط مورد نظر را سوراخ می کنیم و رولپلاک و پیچ به همراه حلقه را در آن قرار می دهیم و با استفاده از پیچ گوشتی اتصالات داکت را تکمیل می کنیم.

تفاوت داکت و ترانکینگ

در مورد تفاوت داکت و ترانکینگ می‌توان گفت داکت مجرا یا لوله‌ای کاملا بسته است که معمولا مایعات یا هوا را به داخل و خارج ساختمان منتقل می‌کند. از داکت شبکه برای محافظت از سیم و کابل استفاده می‌شود و گاهی می‌توان به جای ترانک از داکت استفاده کرد. سیستم ترانکینگ به شکل جعبه‌ای مستطیل‌شکل و قابل دسترس بوده و در طول‌های مختلف برای محافظت و مسیریابی کابل‌ها روی سطح در داخل، اطراف و خارج ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود. از ترانک برای کارهای بزرگتر و حجم بیشتر سیم و کابل استفاده می‌شود و قابلیت نصب پریز در ترانکینگ وجود دارد.

 

انتهای رپرتاژ خبری/ ر

نظر شما