شناسهٔ خبر: 55620533 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

منافع بورس در کاهش نرخ بهره بین بانکی

کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: پایین بودن نرخ بهره بین بانکی به نفع بورس است، زیرا صاحبان سرمایه برای سرمایه‌گذاری بازده آن دارایی را با بازده دارایی بدون ریسک مقایسه می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارشازار، نرخ سود بین بانکی به ۲۰.۵۹ درصد رسیده تا روند کاهشی آن برای سومین هفته متوالی ادامه یابد. عددی که هر قدر نرخ بهره بین بانکی پایین‌تر باشد، به نفع بورس است.

طبق اعلام بانک مرکزی، آخرین نرخ سود بین بانکی در پایان هفته گذشته، باز هم کاهش یافت. این نرخ در حال حاضر به ۲۰.۵۹ درصد رسیده تا روند کاهشی آن برای سومین هفته متوالی ادامه یابد. این نرخ پس از رسیدن به ۲۱.۳۱ درصد یعنی سقف سال ۱۴۰۱ در ۳۰تیرماه در ۲۰ روز اخیر روند کاهشی داشته و این سومین بار است که شاهد کاهش نرخ سود بین بانکی هستیم. کاهش نرخ سود بین بانکی، از مطالبات اصلی فعالان بازار سرمایه است. در همین خصوص با سعید توتونچی درزه کنانی کارشناس بازار سرمایه و استاد دانشگاه به گفتگو نشستیم.

سعید توتونچی در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود بین بانکی بر بازار سرمایه گفت: طبق مصوبه ۱۱۰۳ شورای پول و اعتبار مورخ ۲۷/۱۰/۱۳۸۳ هدف از ایجاد بازار بین بانکی، تسهیل جریان منابع ریالی کوتاه مدت و مدیریت کارآمد نقدینگی بین شبکه بانکی کشور است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تغییر نرخ سود تسهیلات یا سود سپرده، بانک‌ها را به‌صورت کوتاه‌مدت دچار کمبود نقدینگی یا مازادنقدینگی می‌کند، افزود: با کمبود نقدینگی، برخی بانک ها، متقاضی پول و برخی ارائه کننده پول از محل مازاد نقدینگی می‌شوند و همین امر نقش بانک‌ها بر عرضه و تقاضای پول را بیشتر می‌کند.

توتونچی درزه کنانی ادامه داد: در دستور العمل مصوبه شورای پول و اعتبار، مدت زمان این داد و ستد توافقی و از یک شب، یک هفته، دوهفته و تا یک ساله متغییر است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به دستوالعمل فوق الذکر و باز بودن دست سیستم بانکی برای استفاده از این شرایط، بازار سرمایه از نرخ بازار بین بانکی تا سایر نرخ‌های بهره از جمله سود سپرده‌های بانکی، تأثیر مستقیم می‌پذیرد.

وی اظهار داشت: کاهش دستوری نرخ سود سپرده‌های بانکی در سال‌های گذشته با هدف انتقال جریان نقدینگی از سپرده گذاری در بانک‌ها به سمت تولید اتفاق افتاده، این در حالی است که حجم معاملات بازار سرمایه در این روزها نشان می‌دهد که نقدینگی، جذب بازار سرمایه هم نشده است.

توتونچی همچنین در پاسخ به این سوال که افزایش نرخ بهره بین‌بانکی آیا بر افزایش سود آوری بانک‌ها تاثیر گذاشته است، گفت: اگر کسی سپرده کوتاه مدتی نزد یکی از بانک‌ها داشته باشد، سود پرداختی به سپرده گذار برمبنای حداقل مانده ماه با نرخ ۸ تا ۱۰ درصد محاسبه و واریز می‌شود این درحالی است که نرخ شبانه بازار بین بانکی در سال جاری و در پایین‌ترین روز در مرداد ماه ۱۴۰۱ بیش از ۲۰.۵۸% است.

وی ادامه داد: اگرچه امروزه برخی از کارشناسان سعی دارند تا تاثیر مستقیم بازار بین بانکی بر بازار سرمایه و اوراق بهادار را بی تاثیر جلوه دهند. اما به نظر می‌رسد مادامی که نرخ سود بین بانکی برای شبکه بانکی جذاب و حداکثری باشد، بانک‌ها با جذب حداکثری سپرده از سپرده گذاران و توزیع گواهی سپرده و ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری توسط بنگاه‌های زیر مجموعه، از منافع و جذابیت‌های بازار بین بانکی استفاده خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هر قدر نرخ بهره بین بانکی پایین‌تر باشد، به نفع بورس است>، زیرا صاحبان سرمایه برای سرمایه‌گذاری بازده آن دارایی را با بازده دارایی بدون ریسک مقایسه می‌کنند.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: سپرده‌گذاری بانکی و خرید اوراق خزانه و مشارکت نوعی دارایی بدون ریسک است. هرچقدر بازده دارایی‌های بدون ریسک، پایین‌تر باشد، انگیزه برای سرمایه‌گذاری در سایر بازارها از جمله بورس بیشتر می‌شود.

توتونچی با اشاره به اینکه افزایش نرخ بهره بین بانکی موجب رکود می‌شود، ادامه داد: کاهش این نرخ علاوه بر رونق، احتمال افزایش تورم را نیز به دنبال دارد. البته باید توجه داشت در ایران عوامل بسیار مهم‌تری بر رونق تولید و تورم تأثیرگذار بوده و نرخ بهره تأثیر جزئی در این مسائل دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه موضوعات چندگانه‌ای هستند، ادامه داد: کنترل تورم و کاهش جذابیت نرخ سود بین بانکی از عواملی است که موجب انتقال نقدینگی از بازار پول به بازار سرمایه شده و تقویت بینه تولید در کشور را موجب می‌شود.

نظر شما