شناسهٔ خبر: 55620415 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

«ماهواره خیام»؛ خوشحالی دوستان «آب در هاون کوبیدن» دشمنان

به اعتقاد کارشناس مسائل منطقه، پرتاب ماهواره ایرانی «خیام» به فضا موجب خوشحالی ملت‌ها و کشورهای دوست و اثبات «آب در هاون کوبیدن» غرب شد.

صاحب‌خبر -

«نعمت میرزااحمد» کارشناس مسائل منطقه در یادداشتی به بررسی اهمیت رویداد پرتاب ماهواره ایرانی « خیام » به فضا پرداخت.

در این یادداشت آمده است: بدون تردید پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره 600 کیلویی ایرانی «خیام» و قرار گرفتن آن در مدار به معنای به نمایش گذاشتن پیشرفت‌های شگفت آور جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنعت فضایی است.

از سوی دیگر، به فضا پرتاب شدن این ماهواره توسط ماهواره‌بر «سایوز» حاکی از آغاز مرحله جدید همکاری‌های بین جمهوری اسلامی و روسیه در این عرصه بسیار مهم است.

توجه کشورهای غربی نسبت به این رویداد و واکنش‌های گسترده رسانه‌ای آنها در مورد دستاوردهای فضایی و ماهواره‌ای ایران نشان می‌دهد که موفقیت‌های جمهوری اسلامی و همچنین تقویت همکاری‌های میان «تهران» و «مسکو» موجب ناراحتی و عصبانیت روزافزون آنها شده است.

این نکته که چنین اتفاق مهمی پس از سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به ایران رقم خورده بر نگرانی‌های غربی‌ها در رابطه به گسترش همکاری‌های راهبردی میان این دو کشور افزوده است.

از اینجاست که رسانه‌های غربی دست به شیطنت زده و مباحثی نظیر استفاده از ماهواره خیام در عملیات نظامی روسیه در اوکراین و همچنین رصد اهداف نظامی در خاورمیانه را مطرح کردند که بلافاصله از سوی سازمان فضایی ایران تکذیب شد.

گفته شد که هدف از این اقدام جمهوری اسلامی ارتقاء بهره‌وری کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت حوادث طبیعی، پایش ساخت‌وساز‌ها و مقابله با زمین‌خواری، پایش مخاطرات زیست‌محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرز‌های کشور  است.

مسلم است که غربی‌ها به دلیل بیچارگی خود در قبال دستاوردهای ایران در زمینه‌های مختلف و به خصوص صنعت فضایی، دست به شایعه پراکنی می‌زنند تا بر افکار عمومی جهان تاثیر منفی بگذارند و ارزش واقعی این موضوع را ناچیز جلوه دهند.

در همین راستا سعی کردند بومی ایرانی بودن ماهواره خیام را زیر سوال برند و آن را ساخت روسیه معرفی کنند.

اما تلاش‌های غربی‌ها ضرب المثل «آب در هاون کوبیدن» را به یاد می‌آورد که فقط نیرو و وقت خود را ضایع می‌کنند. زیرا اکنون ملت‌های جهان به خوبی از پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های مختلف واقف بوده و دلیلی برای نگرانی ندارند.

ایران در طول تاریخ هرگز بر هیچ کشوری تعرض نکرده است که این حقیقت برای جهانیان مسلم است.

حتی طی دوره معاصر بارها بر قلمرو ایران تعرض شده که نمونه روشن آن جنگ تحمیلی 8 ساله صدام علیه جمهوری اسلامی است.

«ماهواره خیام»؛ خوشحالی دوستان «آب در هاون کوبیدن» دشمنان

دشمنی غربی‌ها و کشورهای اقمار آنها، ایران را وا داشته است تا فقط و فقط متکی به خود بوده و در هر لحظه‌ای برای پاسخ گفتن به توطئه‌های دشمنان آمادگی عام و تام داشته باشد.

حرکت دقیق و حساب شده در این مسیر، ایران را به قدرت اول منطقه و بازی‌گری تاثیرگذار عرصه جهانی تبدیل کرد، ویژگی‌ای که بسیاری از کشورهای جهان فاقد آن هستند.

پیشرفت‌های شگفت آور در زمینه‌های علمی، فن‌آوری، دفاعی، فضایی و... ایران را به کشور مورد توجه بسیاری از ملت‌های جهان تبدیل کرده است که با وجود همه سختی‌ها، محرومیت‌ها و مظلومیت‌ها استقلال و حاکمیت ملی واقعی را بر وابستگی بر قدرت‌های جهانی و به خصوص آمریکا و غرب ترجیح می‌دهد.

بنابراین پرتاب ماهواره خیام به فضا موفقیت جدید ایران در مسیر یادشده به شمار رفته و از آن مژده می‌دهد که طی سال‌های آتی شاهد پیشرفت‌های مهم و جدی‌تری خواهیم بود.

کشورهای دوست از جمله جمهوری‌های آسیای مرکزی مطمئن هستند که دستاوردهای ایران در زمینه‌های مختلف و از جمله صنعت فضایی منجر به پیشرفت‌های قابل توجهی برای جمهوری اسلامی شده و همچنین به تحکیم صلح، ثبات و امنیت در سطح جهانی و منطقه‌ای کمک خواهد کرد.

در یک کلام، کشورها و ملت‌های دوست از رونق علمی و فناوری ایران خوشحالند.

 

نظر شما