شناسهٔ خبر: 55606193 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

به دنبال اجرای پروژه های عمرانی حرم مطهر رضوی صورت می گیرد

نصب ۷۰۰ هزار شمارشگر هوشمند در کشور

مدیرکل دفتر راهبردی و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو گفت: تاکنون ۷۰۰ هزار شمارشگر هوشمند در کشور نصب شده که از این طریق میزان مصرف مشترکان قابل پایش است.

صاحب‌خبر -

 عبدالصاحب ارجمند مدیرکل دفتر راهبردی و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو در جریان بازدید از شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد و بررسی اقدامات، فعالیت‌ها و دستاورد‌های این شرکت در حوزه‌های مختلف بویژه، حوزه رؤیت پذیری، کنترل پذیری و هوشمندسازی شبکه توزیع، در نشستی با مدیرعامل و کارکنان این شرکت گفت: شمارشگر‌های هوشمند باید رؤیت پذیر شوند ضمن اینکه از ظرفیت موجود در وزارت نیرو برای کنترل پذیری این شمارشگر‌ها نیز باید استفاده کرد.

وی با اشاره به وجود ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک برق در کشور افزود: با توجه به اقدامات انجام شده در دهه‌های ۸۰ و ۹۰، اکنون به نقطه‌ای رسیده ایم که می‌توانیم در سطح بالا، نصب شمارشگر‌های هوشمند را به طور کامل در پیش گیریم.

مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع وزارت نیرو ادامه داد: بازدید از شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور با هدف تبادل تجربه و پوشش کار‌ها و بیان اقدامات ارزنده این شرکت‌ها در سطح وزارت نیرو انجام می‌گیرد، با توجه به اهمیت تلفات و هوشمندسازی در صنعت برق، در حوزه هوشمندسازی تنها نصب شمارشگر‌های هوشمند مطرح نیست بلکه طرح‌های توسعه‌ای و توجه به کسب و کار‌ها نیز مدنظر است.

ارجمند بیان کرد: شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد از ظرفیت ممتازی در سطح کشور برخوردار است ضمن اینکه از نظر عملی و تجربی نیز پیشگام بوده و در بسیاری از حوزه‌ها از جمله هوشمندسازی شبکه توزیع، دیسپاچینگ، استفاده از داده‌های شمارشگر‌ها برای هوشمندسازی، استفاده از نسل‌های جدید این تجهیزات، پیاده سازی نرم افزار‌ها و پیاده سازی بستر‌های مختلف مخابراتی PLC در حوزه شمارشگر‌های هوشمند و حتی استفاده از بستر‌های هوشمند برای موارد غیرهوشمند آن نیز پیشرو است.

او تصریح کرد: بررسی تجربیات چند ساله شرکت توزیع برق مشهد و نتایج آن، استفاده از این تجربیات برای چشم انداز و راهبرد‌های هوشمندسازی شبکه برق کشور از جمله اهداف این بازدید بود تا بتوان از این تجربیات برای طرح‌هایی که در آینده قرار است در سطح کشور اجرا شود، استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد نیز در این نشست گفت: تاکنون ۱۰۷ هزار شمارشگر هوشمند برای مشترکان این شهرستان نصب شده و کاهش تلفات برق در این شرکت به پنج درصد رسیده است.

محمدرضا رمضانی به تشریح اقدامات شرکت توزیع نیروی برق مشهد در حوزه‌های مختلف شامل شاخصها، چشم انداز، بهره برداری، مشترکان و هوشمندسازی پرداخت و گفت: این شرکت با ترسیم چشم اندازی که بر اساس استاندارد‌های بین المللی تدوین شده است، تلاش خواهد کرد که در افق ۱۴۲۰ به سازمانی هوشمند و ناب تبدیل شود.

وی بیان کرد: قرار گرفتن در میان سه شرکت توزیع برق برتر منطقه، یکپارچه سازی شبکه، کاهش خاموشی سالیانه هر مشترک به ۱۶ دقیقه، تحقق رؤیت پذیری ۱۰۰ درصدی بار، کنترل پذیری بیش از ۷۰ درصد مشترکان، انجام ۷۵ درصد از عملیات پایش و صدور دستور کار تعمیر و نگهداری به صورت هوشمند از جمله دستاورد‌های این شرکت تا افق ۱۴۲۰ خواهد بود.

نظر شما