شناسهٔ خبر: 55601763 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

رژیم غذایی سالم برای قلب؛

گوشت قرمز چطور بر سلامت قلب تاثیر می‌گذارد؟

به‌طور متوسط، خطر ابتلا به بیماری قلبی با هر وعده روزانه گوشت قرمز، ۲۲ درصد افزایش می‌یابد، البته با در‌نظر‌گرفتن سایر عوامل مانند وزن بدن، سیگار کشیدن، ورزش و سایر عادات غذایی.

صاحب‌خبر -

خرداد: تفکر سنتی می‌گوید که خطرات مصرف بیش از حد گوشت قرمز برای سیستم قلبی‌عروقی، ناشی از سطوح بالای چربی‌های اشباع‌شده در گوشت است که سطح کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد.

به‌گزارش خرداد به نقل از هلث‌لاین؛ اما اکنون، یک مطالعه جدید گزارش می‌دهد که مواد شیمیایی که بدن شما برای هضم گوشت قرمز تولید می‌کند، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را نیز افزایش دهد.

مطالعه محققان دانشگاه تافتس بر روی تقریباً ۴ هزار آمریکایی بالای ۶۵ سال این نتایج را نشان داد:

مصرف بیش از حد گوشت قرمز فرآوری‌نشده، با بروز بالاتر بیماری قلبی‌عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) در طول دوره ​​پیگیری ۱۲.۵ ساله مرتبط بود.

خطر بالاتر ASCVD مرتبط با مصرف گوشت نیز تا حدی به واسطه سطوح گلوکز و انسولین خون و التهاب سیستماتیک بود.

مصرف ماهی، مرغ و تخم‌مرغ ارتباط معنی‌داری با ASCVD نداشت.

به‌طور متوسط، خطر ابتلا به بیماری قلبی با هر وعده روزانه گوشت قرمز، ۲۲ درصد افزایش می‌یابد، البته با در‌نظر‌گرفتن سایر عوامل مانند وزن بدن، سیگار کشیدن، ورزش و سایر عادات غذایی.

در این مطالعه هیچ مدرکی وجود نداشت که ارتباط بین گوشت قرمز و بیماری‌های قلبی به‌دلیل یک مقصر سنتی باشد: افزایش سطح کلسترول بد خون.

در عوض، محققان این خطر را تا حدی در مواد خاصی که توسط میکروبیوم روده تولید می‌شود، یعنی تریلیون‌ها باکتری که در دستگاه گوارش ساکن هستند، ردیابی کردند. وقتی این باکتری‌ها گوشت قرمز را هضم می‌کنند، ماده شیمیایی به نام TMAO تولید می‌کنند. تحقیقات قبلی نشان داده است که TMAO می‌تواند التهاب عروق خونی و لخته‌شدن خون را افزایش دهد.

طبق بیانیه انجمن قلب آمریکا، رژیم غذایی سالم برای قلب شامل موارد زیر است:

مصرف میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های سالم مانند حبوبات، آجیل، ماهی، غذاهای دریایی، لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی و گوشت و مرغ بدون چربی و فرآوری‌نشده و روغن‌های گیاهی مایع غیر گرمسیری

به‌گفته متخصصان، رژیم غذایی گیاهی دارای چربی اشباع کم است و محتوای فیبر بالای آن به کاهش کلسترول کمک می‌کند. علاوه‌بر‌این، رژیم غذایی گیاهی منجر به تنوع بیشتر باکتری در روده می‌شود که برای عملکردهای بیوشیمیایی مرتبط با بهبود سلامت قلب مهم است.

نتایج این مطالعه اول آگوست در ژورنال Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology منتشر شد.

نظر شما