شناسهٔ خبر: 55601644 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

از رونق افتادن سرمایه‌گذاری غیرمولد با مالیات بر عایدی سرمایه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اجرای کامل طرح مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر افزایش درآمدهای دولت، میزان سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل ازپایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، افزایش هزینه فعالیت‌های غیرمولد همچون سفته‌بازی و سوداگری در بازار مسکن، ارز، سکه و… به نحوی که به طور مؤثر مزیت خود را از دست بدهد، یکی از اهداف وضع مالیات بر عایدی سرمایه است.

در واقع سوداگران در هنگام افزایش قیمت برخی دارایی‌ها با پیش‌بینی اینکه در آینده قیمت آن‌ها بیشتر خواهد شد، شروع به خرید دارایی‌های مورد اشاره می‌کنند و معمولاً پس از یک دوره کوتاه مدت آن‌ها را با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند. با وضع مالیات انگیزه سوداگران برای مبادرت به خریدوفروش کاهش می‌یابد و این بازارها تبدیل به بستری آرام برای تقاضای واقعی خواهد شد.

حجت الاسلام محمد باقری بنابی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هدف اصلی از اجرایی شدن این طرح را مقابله با سوداگری در بخش‌های مختلف اقتصادی دانست تا منابع مالی به سمت تولید هدایت شود و گفت: دولت و مجلس برای اجرای کامل این طرح در کشور باید جدی‌تر از گذشته وارد عمل شده و برای پیشرفت و توسعه بخش تولید تلاش می‌کنند.

نماینده مردم بناب و خوشه مهر در مجلس گفت: زمانی این قانون به بلوغ می‌رسد که بتوان با ایجاد زیرساخت‌ها، دریافت مالیات بر درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه را از فعالان اقتصادی شروع کرد. در صورت اجرای کامل این طرح در تمام پایه‌های اقتصادی، از سوداگری در اقتصاد کشور جلوگیری خواهد شد.

باقری بنابی در رابطه با تاثیر مثبت طرح مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه یک مالیات استاندارد بین‌المللی است که تمام کشورها از آن برای جلوگیری از سوداگری‌های غیرمولد استفاده می‌کنند و سرمایه از این طریق به طرف سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مولد اقتصای هدایت می‌شود.

وی افزود: طرح مالیات بر عایدی سرمایه امتحان خود را در دنیا پس داده و در صورتی‌ که بتوان آن را به خوبی اجرا کرد، خواهیم توانست یک مدل مالیاتی استاندارد و موثر را در کشور پیاده کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی بیان کرد: اجرای این طرح علاوه بر افزایش درآمدهای دولت میزان سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش می‌دهد.

نظر شما