شناسهٔ خبر: 55601273 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

خودروهای خورشیدی آرزوهای ما را برآورده می‌کنند؟

نتایج نشان می‌دهند که خودرو های خورشیدی هنوز به برق متصل می شوند، اما بسته به نحوه استفاده شما، ممکن است به ندرت این کار را انجام دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، خودروهای خورشیدی پیشتر اغلب مربوط به داستان‌های علمی و تخیلی بود اما عرضۀ خودروهای الکترونیکی توسط سه شرکت بزرگ خودروساز رنگ واقعیت به داستان‌های تخیلی ما داد، البته اینطور نیست که خریداران انتظار داشته باشند تا مسافت‌های بسیار طولانی را بدون شارژ مجدد طی کنند اما مشتریانی که دیدگاه واقع بینانه‌ای به مسئله دارند به طور قطع راضی تر خواهند بود.

خودرو های تسلا هنوز هم از شارژهای سیمی معمول استفاده می‌کنند اما در کنار این امکان، تسلا از پانل‌های خورشیدی به عنوان یک امکان جانبی در خودروهایش استفاده کرده است تا امکان طی مسیر بیشتری را داشته باشند.

 خودروی Lightyear 0

این خوردو به عنوان یکی از پیچیده‌ترین اتومبیل‌های خورشیدی ابتدایی جهان شناخته می‌شود، بر اساس اعلام شرکت سازنده در سقف این خودروی برقی، 54 فوت مربع پانل‌ خورشیدی وجود دارد که برد رانندگی آن طی روز را حدود 45 مایل افزایش می‌دهد. این رقم در سیکل ترکیبی تقریباً 390 مایل برای کل باتری است (بر اساس چرخه تست WLTP اروپا، که استانداردهای آسان‌تری نسبت به رتبه بندی آمریکا دارد). 
وزن Lightyear 0 کمی کمتر از 3500 پوند است که طبق استانداردهای امروزی بسیار متعادل است به خصوص برای خودروی برقی که باتری سنگینی را حمل می‌کند، این باتری‌ها معمولاً به تنهایی حدود 500 تا 800 پوند وزن دارند. بخشی از این سبک وزنی ناشی از استفاده از موتورهای ساده و جمع و جور درون چرخ است که در تجارت خودروهای خورشیدی یک چیز مشخص است.
تنها 950 دستگاه از این خودروها برای تولید اولیه در نظر گرفته شده‌اند که فروش آن محدود به انگلیس و بخش‌هایی از اتحادیه اروپا است.

سونو سیون

خودروی Sono Motors Sion با قیمت حدود 30000 دلار دیگر اتومبیلی است که در این گزارش بررسی می‌کنیم، خودروی Sion 190 مایل برد عادی با شارژ برقی و 70 تا 150 مایل در هفته توان اضافی عملیاتی خورشیدی دارد که نمونه دیگری از تخمین های رنج برد دوگانه شرکت های خودروهای خورشیدی است که به دلیل دو روش متفاوت خودروهایشان انرژی الکتریکی دریافت می کنند.

اتومبیل Sion این امکان را دارد که برای طی مسیرهای طولانی با استفاده از شارژ سریع DC که مورد استفاده قرار می‌دهد، شارژ مورد نیاز برای طی حدود 80 درصد از برد 190 مایلی خود را فقط طی 30 دقیقه به دست بیاورد.

سونو اخیراً اعلام کرده است که سازنده قراردادی فنلاندی Valmet را به عنوان شریک تولیدی خود راه‌اندازی می‌کند و Sion را در اختیار همان دستانی قرار می‌دهد که چندین سال از Boxsters و Caymans و همچنین چندین مدل فعلی مرسدس بنز ساخته شده است.

آپترا

شاید این خودرو در نگاه اول برای شما آشنا به نظر بیاید؛ چرا که به این دلیل است که حداقل 15 سال است که به عنوان خودروی بزرگ بعدی شناخته می شود اما امروز نسخۀ الکترونیکی آن به بازار ارائه شده است.

شما به عنوان یک کاربر احتمالاً عاشق طراحی هواپیما گونۀ بدون بالش خواهید شد، شاید هم به این خودروی عجیب و غریب بخندید؛ چرا که در عین حال ظاهری شبیه به یک سه چرخه دارد، اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که این خودرو می‌تواند با استفاده از 30 درصد انرژی یک خودروی الکتریکی یا هیبریدی در هوا حرکت کند.

طراحی عجیب و غریب خودرو

یکی از معایب این خودرو باتری سنگین آن است که نیاز به اصلاحش در مدل‌های آینده احساس می‌شود، خودروی Aptera از یک ابزار نقشه‌برداری تعاملی برای نشان دادن میزان رانندگی خورشیدی مورد انتظار شما استفاده می‌کند. علاوه بر این، شما این امکان را دارید که Aptera را ضمن استفاده از گزینه‌های جانبی باتری که در اختیار دارید، برای مسافت تقریباً باورنکردنی 1000 مایل برانید! این خودرو را می‌توان نمونۀ شبیه به جگوار E-Type قلمداد کرد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی 

نظر شما