شناسهٔ خبر: 55600553 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

اخبار خواندنی ها و دیدنی ها

کشف سکونتگاهی ۸ هزار ساله در عربستان و مقبره‌ گلادیاتورهای رومی

سکونتگاه ۸ هزار ساله‌ای که در عربستان کشف شده است می‌تواند نگاه جامع تری از زندگی مردمان باستان ارائه کند. یکی از بازیکنان موفق والیبال تیم ملی ایران؛ ابوالفضل قلی پور است، این بازیکن جوان در سال ۱۴۰۰ وارد تیم ملی ایران شد و در مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۲۱ به عنوان یکی از اعضا اعزام شد. در ادامه این مطلب سرپوش به بیوگرافی ابوالفضل قلی پور، این بازیکن موفق خواهیم پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از  artnews، یک سکونتگاه ۸ هزار ساله توسط گروهی از باستان شناسان سعودی و فرانسوی که در جنوب غربی ریاض، پایتخت عربستان سعودی کار می‌کردند، کشف شد.

این تیم به رهبری کمیسیون میراث عربستان سعودی، بقایای دوران نوسنگی را با استفاده از اسکن لیزری، عکاسی هوایی، هواپیما‌های بدون سرنشین و اشکال مختلف نقشه برداری کشف کردند. این سکونتگاه در محوطه باستانی «الفاو» کشف شده است. قبل‌تر نیز در این مکان شواهدی از وجود یک شبکه قدرتمند تجاری که نیاز‌های یک شهر باستانی را تامین می‌کرد کشف شده بود.

تیم تحقیق کننده در حاشیه کوه طویق، معبدی سنگی و قطعاتی از محراب یافتند. باستان شناسان گفتند که این‌ کشفیات درک عمیق تری از اعمال مذهبی در این شهر باستانی فراهم می‌کند همچنین باید اشاره کرد که سکونتگاه باستانی با ۲۸۰۷ گور مربوط به دوره‌های زمانی مختلف همراه بود. زمین این منطقه با سنگ نبشته‌های عبادی که یکی از آن‌ها خطاب به یکی از خدایان باستانی بود، آراسته شده بود.

سکونتگاهی ۸ هزار ساله در عربستان,مقبره‌ گلادیاتورهای رومی

این تیم همچنین پایه‌های چهار ساختمان تاریخی، تعدادی برج و حیاط‌های روباز را شناسایی کردند که همگی دارای مخازن زیرزمینی برای ذخیره آب برای مصارف کشاورزی بودند. علاوه بر این، باستان شناسان شواهدی از یک سیستم آبیاری پیچیده یافتند که دارای کانال‌ها و آب انبار‌هایی بود که برای آبیاری چندین مزرعه کشاورزی استفاده می‌شد. دسترسی به آب باعث شد تا شهر در میان یکی از خشک‌ترین بیابان‌ها رشد کند.

نقاشی‌های صخره‌ای حک شده در کوه توایگ که در این مکان یافت شده است، فعالیت‌های روزانه مانند جنگ، شکار و سفر را نشان می‌دهد. در حالی که حفاری‌ها و کار میدانی در الفاو در ۴۰ سال گذشته ادامه داشته است، این کشف دید کلی تری از زندگی مذهبی زمان باستانی را ارائه می‌کند.

***

مقبره‌ گلادیاتورهای رومی کشف شد

گروهی از باستان‌شناسان با کاوش در ترکیه به بقایای به جا مانده از مقبره‌های گلادیاتورهای رومی دست‌ یافتند.

سکونتگاهی ۸ هزار ساله در عربستان,مقبره‌ گلادیاتورهای رومی

به گزارش ایسنا به نقل از انشنت اوریجینز، گروهی از باستان‌شناسان حین کاوش در داخل و اطراف یک آمفی‌تئاتر رومی باستانی، مقبره‌های گلادیاتورهای رومی را کشف کردند.

این اکتشاف در شهر باستانی «آناوارزا» (در منطقه آدانا، ‌ حوالی جنوب ترکیه) صورت گرفته است. این شهر باستانی، سکونتگاه تمدن‌های مختلفی از یونان باستان تا امپراتوری عثمانی را در خود جای داده است.

گروه‌های مختلف باستان‌شناسان در چند سال اخیر مشغول حفاری در آمفی‌تئاتر و این شهر باستانی بوده‌اند. کاوش اخیر در این محوطه به سرپرستی دکتر «گولشن» ‌ از دانشگاه «چوکورا» ‌ انجام شده است. «گولشن» ‌ به خبرگزاری «آناتولی» ‌ گفته است: «به همراه همکارانم مقبره‌های گلادیاتورهای را در بخش جنوبی این محوطه باستان‌شناسی و در نزدیکی آمفی‌تئاتر کشف کردیم. گمان می‌رود گلادیاتورها در این مکان با یکدیگر مبارزه کرده باشند.

سکونتگاهی ۸ هزار ساله در عربستان,مقبره‌ گلادیاتورهای رومی

با این‌که مقبره گلادیاتورهای این شهر باستانی شناسایی شده است، اما هنوز اسکلت‌های این گلادیاتورها کشف نشده است و انتظار می‌رود با ادامه کاوش‌ها در این منطقه اسکلت این افراد نیز کشف شود.

کاوش در این محوطه از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است و محققان از آن زمان تاکنون مجسمه‌های سنگی الهه‌های یونان باستان و چند موزائیک و اثر تاریخی دیگر را کشف کرده‌اند.

بنابر گزارش باستان‌شناسان، این شهر باستانی قدیمی‌ترین و نخستین خیابان جهان را در خود جای داده است. این خیابان به طول  ۲۷۰۰ متر و ۳۴ متر عرض ساخته شده است.

سکونتگاهی ۸ هزار ساله در عربستان,مقبره‌ گلادیاتورهای رومی

نظر شما