شناسهٔ خبر: 55600407 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

تحلیلگر بازار سرمایه بررسی کرد:

ارزیابی اثر نگاه میان و بلندمدت سهامداران بر روند صعودی و نزولی شاخص بورس

تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی اثر دید میان و بلند مدت سهامداران بر روند صعودی و نزولی شاخص گفت: بورس برای صعود به اخبار بنیادی بسیار قوی نیاز دارد و نگران ادامه رشد سودآوری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمید کوشکی با اشاره به مشکل نبود نقدینگی در بازار سرمایه به ایسنا گفت: مهم‌ترین دلیل در روند نزولی بازار، بحث نقدینگی است. کاهش حجم معاملات در نمادهای مختلف مشاهده می شود. افرادی که به بازار نگاه بلندمدت دارند خریدار و افراد دارای نگاه میان مدت، فروشنده هستند.

وی افزود: اخبار لحظه‌ای روی رفتار افرادی که نگاه میان‌مدت دارند بسیار اثرگذار است. فردی که نگاه بلند مدت دارد، سفارش‌های خرید را با آرامش بیشتری در روزها و قیمت‌های مختلف ثبت می‌کند و نیازی ندارد بازار را مثبت کند. با وابستگی بسیاری از صنایع بورسی به بازارهای جهانی، نرخ محصولات پتروشیمی بطور متوسط ۳۰ تا ۵۰ درصد ریزش کرد. صنعت پالایشی و فلزات اساسی نیز نسبت به سه ماه نخست سال کاهشی بودند. این درحالی است که بیش از ۵۰ درصد بازار تحت تاثیر همین چند صنعت بزرگ قرار دارد.

تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: اگر نمادهای بزرگ توانایی رشد نداشته باشند، روی شرکت‌های کوچک نیز اثر می‌گذارد. برای مثال در بازار مثبت، ناگهان یک نماد بزرگ تحت اثر خبری به روند منفی می گراید که با عدم وجود نقدینگی، بازار به سرعت از روند مثبت به منفی تغییر جهت می‌دهد. P/E بازار حدود ۶ و ۷ و کاملا عادی است اما توانایی رشد ندارد و ممکن است یک تا دو سال در این محدوده باقی بماند تا اینکه خبر مهمی مانند جهش ارزی رخ دهد که بازار را جذاب کند.

به گفته کوشکی، بازار برای صعود به اخبار بنیادی بسیار قوی نیاز دارد و نگران ادامه رشد سودآوری است. به همین دلیل باید بررسی شود شرکت‌های بزرگ تحت چه شرایطی سود ساختند. رشد دلار در نهایت منجر به چند درصد جهش در سودآوری شرکت ها می‌شود. بازار هنوز اطمینان ندارد و بعد حذف دلار ۴۲۰۰ دنبال صورت‌های مالی ۶ ماهه است که بررسی کند آیا سودآوری شرکت‌ها پس از آزادسازی ارز کاهش پیدا می‌کند یا خیر.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظر شما