شناسهٔ خبر: 55597227 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

زیارت از پشت بام زیارت

​رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: پروژه بست شیخ بهایی، یکی از بزرگترین توسعه های محدوده داخل حرم رضوی است که با زیربنای بالغ بر ۴۰ هزار متر مربع با دو طبقه منفی تا پایان سال ۱۴۰۳ به صورت کامل به بهره برداری می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، خلیل الله کاظمی در نشست خبری و بازدید پروژه های عمرانی حرم مطهر، اظهار کرد: پروژه بست شیخ بهایی با زیربنای بالغ بر ۴۰ هزار متر مربع از سال ۹۳ آغاز شده و استحصال فضاها و حفاظت از بناهای تاریخی به مرحله پایانی پایدار سازی رسیده است.

وی با اشاره به بهره برداری کامل از این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه داد: در این پروژه ایرادات رواق های دیگر کمتر شده و ۱۶۰ چشمه سرویس بهداشتی در همین محدوده ایجاد می‌شود؛ همچنین تمام فضای های تاسیساتی در داخل پروژه هستند و راه های مواصلاتی در طبقه منفی یک، رواق دارالمرحمه را به رواق دارالحجه متصل می‌کند.

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی در خصوص توسعه و فضاسازی حرم رضوی، عنوان کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری باید در حفظ معماری و بناهای اسلامی، توسعه و اشاعه این هنرها کوشا باشیم؛ همچنین در این توسعه باید آرامش و رفاه زائران در نظر گرفته شود.

کاظمی با اشاره به تاسیسات بزرگ حرم رضوی بیان کرد: حدود ۱۳ هزار تن ظرفیت بردوتی داریم و موضوع تامین برق خدمات را نیز انجام می‌دهیم؛ همچنین در حوزه مربوط به موضوعات هنری، یک قسمت از کار ما، تزئیناتی مانند انواع گچبری، کاشی کاری در رواق ها و ورودی ها است.

وی عنوان کرد: در حوزه عمران و توسعه حرم مطهر نیز کلیه اقدامات و ایجاد فضاهای زیارتی، فرهنگی و رفاهی در قالب یک طرح جامع بر مبنای نیازهای ۲۰ سال آینده زائران در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی با بیان اینکه برای پروژه های در حال احداث حرم مطهر حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال هزینه خواهد شد، تصریح کرد: هم اکنون ۱۲ پروژه در حرم مطهر در حال احداث است که بیشتر آنها تا پایان سال جاری به اتمام خواهند رسید.

وی با اشاره به نازیبایی ها و فضاهایی که با روح و المان های حرم سنخیت ندارد، افزود: در نقاط ورودی ابتدایی حرم که هدایت زائران با داربست بود، ورودی هایی طراحی شده  که نمونه ها در سیزده نقطه و کلیه ورودی های حرم اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی با بیان اینکه فضاهایی در داخل حرم با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در نظر گرفتیم، خاطر نشان کرد: همه پارکینگ های حرم اختصاص به زائران پیدا کرده و بالغ بر هزار جای پارک اضافه خواهد شد؛ همچنین هوشمندسازی پارکینگ ها و اعلام ظرفیت در مبادی ورودی انجام می‌شود.

حرم-21

کاظمی با اشاره به پروژه مفصل غدیر عنوان کرد: بالغ بر ۲۰ هزار متر مربع از مفصل ورودی غدیر از خیابان شیرازی ساماندهی و در اختیار زائرین قرار خواهد گرفت؛ همچنین کف سازی معبر عمومی و فضا سازی در مدت ۷ ماه به انتها خواهد رسید.

وی با اشاره به احداث فضای زیارتی در پشت بام های حرم، تصریح کرد: مطالعات ایجاد ۷ هزار مترمربع فضای زیارتی در پشت بام صحن‌های جمهوری اسلامی و شیخ بهایی انجام شده است که این طرح در سال آینده عملیاتی خواهد شد.

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی در خصوص پروژه احداث موزه امام رضا (ع) بیان کرد: این موزه و مجموعه فرهنگی با هدف تجمیع فضاهای غیر عبادی و ایجاد یک موزه با مساحت زیربنای  بالغ۸۰ بر هزار متر در مجموع ۵ طبقه احداث خواهد شد.

کاظمی ادامه داد: این مجموعه با روش های مختلف، بحث های فرهنگی را درون خود دارد و طوری طراحی شده که مردم با فضای معنویت مواجه باشند؛ همچنین بنای معماری آن مجموعه حرم را تحت تاثیر قرار نداده و فضای بینا بین شهری و حرم است.

وی گفت: اصلاح سنگ فرش بست طبرسی به شیخ طوسی و ساماندهی فضا که قبلا آسفالت تا انتهای سال به بهره برداری خواهد رسید؛ همچنین کفپوش صحن جمهوری با حدود ۶ هزار متر مربع مساحت تا پایان سال انجام خواهد شد.

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی اظهار کرد: ورودی های باب الکاظم و باب الهادی به دلیل بهره برداری زودتر از صحن پیامبر اعظم به صورت گچی زده شده بود و در حال حاضر کار مقرنس آن در حال انجام است که تا دی ماه به بهره برداری خواهد رسید.

کاظمی در خصوص پله برقی رواق دار الولایه نیز گفت: پلکان ارتباطی رواق دار الولایه به دارالحجه با معماری رضوی که در هیچ جای حرم دیده نمی‌شود به اتمام رسید که خطبه فدک در دور آن نوشته شده است و در زمان پیک جمعیتی برای تردد زائران به طبقه همکف پله برقی نیز ایجاد شده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: امیر مهدی مقیم یزدی

 

نظر شما