شناسهٔ خبر: 55595171 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تداوم تنش نظامی در اروپا؛ اعزام شماردیگری از نظامیان آمریکا به اروپا

آمریکا در اقدامی که نشانگر تشدید تنش نظامی در اروپاست، اعلام کرده شمار دیگری نظامی را به این قاره اعزام می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که جنگ روسیه در اوکراین وارد هفتمین ماه خود می شود، ارتش آمریکا اعلام کرده است که 260 نظامی دیگر را برای حمایت از متحدانش به اروپا اعزام خواهد کرد.

به نوشته شماره شنبه وبگاه «استرایپس» بر اساس بیانیه ارتش آمریکا، این نیروها از مقر لشکر ۱۰۱ هوابرد در پایگاه نظامی «فورت کمبل» عازم اروپا می‌شوند. ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که  این نیروها در طول استقرار به تعهد بی امان ایالات متحده به متحدان اروپایی و ناتو کمک خواهند کرد. این استقرار موقت در پاسخ به حمله به اوکراین است و تغییری دائمی در وضعیت کلی نیروهای ارتش آمریکا در اروپا نیست.

در حال حاضر حدود ۱۰۰۰۰۰ نیروی آمریکایی در اروپا حضور دارند. این رقم قبل از اینکه «ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه به نیروهای مسلح خود در ۲۴ فوریه (اسفند ۱۴۰۰) دستور حمله به اوکراین را بدهد، حدود ۸۰۰۰۰ نفر بود.

ارتش آمریکا اعلام نکرده است که این نیروها در کجا در اروپا مستقر خواهند شد، اما پنتاگون در ماه‌های اولیه جنگ، نیروهای خود را به کشورهای عضو ناتو نزدیک اوکراین، از جمله آلمان و لهستان فرستاد.

باجود حمایتهای خاص آمریکا و متحدانش از اوکراین در نبرد با روسیه، بررسی‌های انجام شده بر روی موشک‌های ضد تانک آمریکایی نشان داده دقت و بُرد آن‌ها بسیار پایین‌تر از تبلیغات شرکت‌های سازنده آن است.

در گزارش  شبکه روسی «راشا تودی»، درباره عملکرد موشک‌های ضد تانک «جاولین» ساخت کارخانه تسلیحاتی «رایتیون» آمریکا، آمده است، طبق «اسناد داخلی» دقت آن‌ها کمتر از حد انتظار است. اسناد منتشر شده توسط این شبکه روسی حاکی از این است که از هر ۱۱ موشک جاولین شلیک شده، فقط ۳ مورد به هدف برخورد کرده و در ۸ مورد به خطا رفته است.

راشا تودی در گزارش خود آورده است، رایتیون در تبلیغات خود، بُرد این موشک‌ها را حدود پنج کیلومتر اعلام کرده ولی برُد موشک‌های جاولین در واقع نصف این عدد است.

همچنین، در حالیکه اوکراین به شدت خواهان پهپادی رزمی توانمند ساخت آمریکا از جمله «گری ایگل» است، اما پنتاگون نگران است که روسیه با شکار این پهپاد اجزای مهم این نوع پرنده پیشرفته را بدست آورد.  

به گزارش «پولیتیکو»  اوکراینی‌ها در تلاش برای کسب این نوع پهپادها هستند اما تصمیم برای ارسال یک پهپاد بدون سرنشین قدرتمند به نیروهای کی‌یف به دلیل ترس آزاردهنده‌ای به تعویق افتاده است. اگر فناوری‌های حساس در این پرنده به دست روسیه برسد، چه اتفاقی می‌افتد؟

بر اساس این گزارش، دولت بایدن در ابتدا نگران بود که پهپاد و ابزاری که با خود حمل می‌کند چالش‌های آموزشی و لجستیکی زیادی را برای ارتش اوکراین ایجاد کند. اما بزرگترین نگرانی در حال حاضراین است که روسیه م‌ تواند یک یا چند پهپاد را شکار کند و فناوری‌های آن را به دست آورد.  

پهپاد «گری ایگل» ساخت شرکت «جنرال اتمیکس»  می‌تواند بیش از ۲۷ ساعت پرواز کند، ۲۵۰۰ مایل دریایی را طی و می‌تواند موشک‌های «هلفایر» را حمل کند.

اداره امنیت فناوری دفاعی پنتاگون که وظیفه آن تضمین تامین نیازهای امنیت ملی ایالات متحده در حین انتقال تسلیحات بین‌المللی است، در حال حاضر در حال ارزیابی خطرات ارسال پهپادهای گری  ایگل مجهز به اوکراین است.

یک مقام ارشد پنتاگون گفت: «این تضمینی نیست که پنتاگون چراغ سبز نشان دهد و هنوز هیچ توصیه‌ای به میز سران ارشد پنتاگون نرسیده است.»

برخی از خلبانان جنگنده اوکراینی می‌گویند که پهپاد گری ایگل ممکن است چندان مفید نباشد زیرا برای ماموریت‌های تهاجمی باید نزدیک نیروهای روسیه پرواز کند.

یک خلبان اوکراینی گفت: «این یک پهپاد بسیار توانمند است اما برای من، استفاده از آن فقط در خط مقدم بسیار خطرناک است.»

مانع دیگر این است که گری ایگل به زیرساخت‌های زمینی گسترده‌ای مانند پیوندهای ارتباطی امن و نوارهای فرود سنگ‌فرش شده بزرگ نیاز دارد اما کی‌یف فاقد این توانمندی‌هاست. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

نظر شما