شناسهٔ خبر: 55591757 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

آغاز پروژه‌های سراسری بهسازی حرم مطهر رضوی| نصب چادر‌های ضدآفتاب در صحن جامع رضوی در آینده نزدیک

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: تعویض سنگفرش صحن پیامبر اعظم (ص) در دستور کار است و بخش میانی این صحن نیز با چادرهای ضدآفتاب و باران پوشانده خواهد شد تا با ایجاد مسیرهای مشخص برای تردد زوار که با پوشش سنگفرش ویژه ضدآفتاب پوشیده می‌شود، زائران امام هشتم (ع) از نزولات جوی و یا تابش آفتاب شدید در امان باشند.

صاحب‌خبر -

محمدپور|شهرآرانیوز، خلیل‌الله کاظمی، رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی، ظهر امروز در نشست صمیمانه با خبرنگاران و اصحاب رسانه مشهد اظهار داشت: طبق بیانات مقام معظم رهبری، حفظ انواع هنر‌های اسلامی در مشهد فقط در گرو توسعه و ارتقای معماری اسلامی در حرم مطهر رضوی است و بر همین اساس، هدف اصلی، آرامش زائران است تا ضمن حفظ سلسله‌مراتب تشرف، از در‌های ورودی گرفته تا صحن‌ها، بست‎ها، رواق‎ها و روضه منوره، روحیه معنویت حاکم باشد.
وی در تشریح محور‌های برنامه‌ریزی سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی در راستای توسعه زیرساخت‌های حرم گفت: محور اول، زیرساخت‌های تأسیساتی حرم مطهر رضوی است. حرم ۳۵ موتورخانه اصلی و فرعی دارد که ۱۳ هزار تن ظرفیت برودتی و ۴۱ هزار تن بخار برای گرمایش حرم در فصول سرد سال تولید می‌کند. علاوه بر این، ما با سرفصل مهم تأمین برق با پست‎ها، دیزل‎ها و ژنراتور‌ها نیز مواجه هستیم که ضرورت گسترش این حوزه را نیز دوچندان کرده است.
کاظمی افزود: محور دوم، زیرساخت‌های معماری و هنری حرم مطهر رضوی همچون آرایه‌های هنری سردر‌ها و قلمه‌زنی در‌ها است تا علاوه بر حفظ داشته‌های حرم، بر محور توسعه نیز حرکت کنیم. محور سوم، توسعه زیرساخت‌های عمرانی است، زیرا نیاز‌های زائران به‌تدریج در حال تغییر است و به‌تدریج این نیاز احساس خواهد شد که به‌موازات ایجاد فضا‌های زیارتی، سایر امکانات رفاهی همچون تهویه مطبوع، آنتن دهی مناسب و جای پارک خودرو نیز سازمان‌دهی شود.

ابرپروژه بست شیخ بهایی، کلید رفع نیاز‌های جدید زائران

وی ادامه داد: در راستای ارتقای ظرفیت‌های خدماتی و زیارتی، ابرپروژه‌هایی همچون بست شیخ بهایی، موزه امام رضا (ع)، مفصل غدیر، صحن انقلاب و بهسازی روسطحی مربوط به حدفاصل بست طوسی و طبرسی ازجمله پروژه‌هایی است که در حوزه زیرساخت‌های عمرانی حرم در دست پیگیری است. این پروژه تا به‌طور جمعی نیازمند پنج تا شش هزار میلیارد تومان بودجه است که از محل درآمد‌های موقوفات تأمین خواهد شد، اما با توجه به تعدد مناسبت‌های مذهبی و اجرای برنامه‌های مستمر در حرم رضوی، پیشرفت این پروژه تا ناگزیر با کندی صورت می‌گیرد.
رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی با تأکید بر پایبندی این سازمان بر چشم‌انداز ۲۰ ساله حرم رضوی تصریح کرد: در طرح جامع، مهم این است که طبق چشم‌انداز ۲۰ سال آینده حرم، ظرفیت‌های زیارتی را طراحی و اجرا کنیم، ارتباط حرم مطهر رضوی با شهر مشهد و به‌خصوص منطقه ثامن باید معنادار باشد و واقعیت امر این است که تا قبل از انقلاب اسلامی، حرم مطهر در شعاع ۳۲۰ متری پیرامون حرم مطهر تعریف می‌شد، اما پس از انقلاب و با ساخت صحن قدس، صحن انقلاب و رواق دارالولایه هم‌اکنون فضای زیربنایی حرم رضوی به یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع رسیده است که حدود ۵۰ هزارمترمربع از فضای مسقف این محدوده، به‌طور خاص به فضای مسقف زیارتی اختصاص یافته است.
وی تأکید کرد: ۱۴ درب اصلی در حرم مطهر رضوی و خصوصاً اطراف روضه منوره قرار دارد که تا پایان سال، همه این در‌ها به‌طور کامل بازسازی و ترمیم خواهد شد. علاوه بر این، بیش از شش هزار و ۷۰۰ مترمربع سنگفرش با ضخامت ۵ سانتی‌متر به نحوی در پروژه بهسازی کف‌پوش صحن انقلاب به کار گرفته خواهد شد که همراه با این بهسازی، عایق کف صحن نیز اصلاح شود تا سقف رواق دارالحجه محفوظ بماند.

صحن پیامبر اعظم (ص) در مسیر تغییر و بهسازی

کاظمی با اشاره به پروژه‌های اجرایی موردنظر برای صحن پیامبر اعظم (ص) تصریح کرد: تعویض سنگ‌های سنگفرش صحن پیامبر اعظم (ص) با ضخامت و مقاومت بیشتر در دستور کار است و افزون بر آن، بخش میانی صحن پیامبر اعظم (ص) نیز با چادر‌های ضدآفتاب و باران پوشانده خواهد شد و با ایجاد مسیر‌های مشخص برای تردد زوار که با پوشش سنگفرش ویژه ضدآفتاب پوشیده خواهد شد، به دنبال این هستیم که زائران امام هشتم (ع) از نزولات جوی و یا تابش آفتاب شدید در امان باشند.
پس از سال ۱۳۶۸، سازمان مستقلی بنام سازمان توسعه حریم حرم پایه‌ریزی شد و بعد‌ها به سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی تغییر نام پیدا کرد، اما افزون بر فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی، برنامه‌های فرهنگی و اقدامات راهبردی برای رفاه حال زائران صورت گرفته که از جمله می‌توان به غرفه‌های ویژه کتاب‌خوانی دسته‌جمعی اشاره کرد.

مدیریت پارکینگ‎ها، برنامه اساسی سازمان فنی حرم

وی با اعلام خبر نصب ۳۸۹ تابلوی اطلاع‌رسانی و ۱۶ تابلوی اذن ورود به‌صورت متحدالشکل تا پایان سال ۱۴۰۱، گفت: حرم مطهر رضوی، هم‌اکنون ظرفیت دو هزار و ۴۰۰ جای پارک خودرو را در محیط زیرگذر خود دارد که به‌زودی آن دسته از پارکینگ‌هایی که متعلق به کارکنان و خادمان است، به‌زودی به پارکینگ‌های دیگری منتقل خواهد شد و ظرفیت پارکینگ زیرگذر حرم رضوی به‌طور کامل به زائران تعلق می‌یابد.
رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی افزود: از ماه آینده، پروژه زیباسازی سیما و منظر زیرگذر به‌موازات ایجاد کریدور‌های جریان که آلودگی صوتی را هم کاهش خواهند داد، در دستور کار قرار می‌گیرد. هم‌چنین به‌زودی در ضلع قبله حرم رضوی، میدان قبله افتتاح خواهد شد تا علاوه بر بهره‌برداری از دو ایستگاه متروی خط ۳، پایانه اتوبوس، تاکسی و پارکینگ به ظرفیت دو هزار و ۴۰۰ جای پارک تعبیه می‌شود که در یک نمونه، ظرفیت پارکینگ حرم مطهر رضوی را دو برابر خواهد کرد.
وی تأکید کرد: نورپردازی‌های هوشمند به‌صورت گسترده در هر ۱۴ ایوان و همه صحن‌های حرم رضوی اجرا خواهد شد. هم‌چنین پروژه‌ای تعریف شده بنام پروژه ساماندهی صوت حرم مطهر که به‌صورت ترکیبی به طرح‌های معماری در و طراحی‌های مهندسی در صحن‌ها می‌پردازد تا با مهندسی انعکاس صدا، نوای اذان، دعا و مناجات به شیوه شایسته‌تری در حرم مطهر رضوی طنین‌انداز شود.
پیش از آغاز نشست خبری، جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان از پروژه‎های عمرانی حرم مطهر رضوی بازدید کردند.

نظر شما