شناسهٔ خبر: 55590781 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

تبلیغات/

حرکت قیمت فولاد در ایران برخلاف ریزش جهانی

صاحب‌خبر -

ریزش جهانی قیمت فولاد

بازار فولاد جهانی این روزها ریزش شدیدی را تجربه می کند. از جمله دلایل این ریزش می توان به جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرد. هرچند در ابتدای جنگ به علت ترس از اختلال در عرضه باعث افزایش قیمت خرید فولاد شد، اما رکود چین توام با شیوع دوباره کرونا قیمت فولاد جهانی را نزولی کرده است. علت دیگر این امر بازگشت روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در دنیاست. روسیه 45 درصد کل تولید فولاد خود را سالانه صادر می کند. این کشور بعد از وقفه ای جزئی در ماه مارس حال در حال برگشت به بازار است. تورم در بازار جهانی و هزینه شدید انرژی هم مزید بر علت شده و قرنطینه چین اوضاع را سخت تر کرده است. براساس آمارهای جهانی قیمت فولاد در یک سال گذشته نزدیک 50 درصد افت داشته است.

حرکت ایران در خلاف جهت بازار جهانی

برخلاف جهت حرکت قیمتی در بازارهای جهانی صنایع ایران مجددا درگیر قطعی برق شده اند. قطعی برق در کنار تورم از عوامل موثر بر افزایش قیمت فولاد در ایران است. ادامه این روند می تواند زنگ خطری جدی برای صنایع فولادی ایران و صنایع وابسته به فولاد باشد.

قیمت محصولات بازار چقدر شده است؟

افزایش قیمت فولاد در ایران بخش عظیمی از محصولات را در بر گرفته است. مثلا قیمت استیل 304 بین 100 تا 200 هزار تومان بسته به ضخامت جابجا می شود. استیل 304 یکی از پرمصرف ترین و پر فروش ترین مقاطع فولادی ضد زنگ است. این فولاد حاوی نیکل و کروم است و به دلیل فقدان خواص مغناطیسی کاربردهای خاص خود را دارد. همچنین قابلیت فرم پذیری بالا و مقرون به صرفه بودن این فولاد باعث شده تا از اقبال خوبی در بازار برخوردار باشد. ظاهر جذاب و زیبا، توانایی شستشوی بالا، فرم دهی ظاهر و نما، انعطاف پذیری و تحمل رطوبت بالا از مهم ترین ویژگی های این فولاد است. استیل 304 یکی از دستاوردهای روز دنیاست که انقلاب بزرگی در صنعت به وجود آورده است و به شدت رایج است. بالغ بر 50 درصد استیل ضد زنگ های تولیدی از جنس استیل 304 هستند. قابل بازیافت بودن ویژگی مهم دیگر ورق استیل 304 است. انواع این ورق قابل بازیافت هستند و می توان آنها را تا 100 درصد بازیافت کرد و حتی استیل های آنها هم قابل بازیافت است.

ورق استیل 304

از دیگر کاربردهای ورق استیل 304 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیزات تولید و فرآوری مواد غذایی

  • ساخت وسایل آشپزخانه

  • پنل های معماری

  • ذخیره و انتقال مواد شیمیایی

  • اتصال دهنده ها

  • تولید فنر و پیچ

  • میز کار بهداشتی

در کنار مزایای ذکر شده این ورق های معایبی هم دارند. از جمله این که در محیط های نمکی آسیب پذیری بالایی دارند. این مشکل در گرید 316 به دلیل درصد متفاوت کروم، نیکل و مولیبدن حل شده است. در محیط های نمکی شکاف ایجاد شده و زنگ زدگی رخ می دهد و استحکام این فولاد را کاهش می دهد.

فولاد 2080

فولاد 2080 فولاد دیگری است که افزایش قیمت داشته است. خرید فولاد 2080 به علت سختی، مقاومت سایشی بالا، چقرمگی و قابلیت ماشین کاری در صنایع مختلف نظیر ابزارهای برشی، ابزارهای تراشکاری و پانچ، سنبه سازی، ساخت غلطکهای برشی و صنایع پروفیل و کاغذسازی از اهمیت بالایی برخوردار است. فولاد 2080 که با نام spk هم شناخته می شود جزو فولادهای ابزاری سردکار است که حاوی عناصری نظیر کروم، مولیبدن، تنگستن و وانادیوم است. این فولاد هم خانواده های دیگری هم دارد که با تغییر در میزان کروم و افزودن تنگستن و وانادیوم به فولادهای SPK-R و SPK-NL تبدیل می شود.

فولاد SPK فولاد مارکت

از دیگر کاربرد های فولاد spk می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قالب های کششی سرد و گرم

  • قالب تولید سرامیک

  • پولک زنی

  • غلتک های شکل دهنده

  • تیغه برشی

  • قالب های ریختگی تحت فشار آلومینیوم

  • ابزار چوب بری تحت تنش بالا

  • قالب های دوره زنی و سوراخ کاری

شرکت فولادمارکت سازنده و ارائه دهنده انواع فولاد در ضخامت ها و آلیاژهای مختلف است و برای مشاوره رایگان و استعلام قیمت کافی است به وبسایت فولاد مارکت مراجعه نمایید.

 

فولاد 2344

فولاد 2344 سومین فولاد ارزشمندی است که از تورم افزایش قیمت جا نمانده است. صنایع استفاده کننده از این فولاد نظیر تولیدکنندگان پیچ، پرچ، مهره، بولت و سایر استفاده کنندگان این فولاد با افزایش قیمت فولاد 2344 مواجه شده اند. این فولاد از دسته فولادهای آلیاژی گرمکار است که با نام فولاد H13 هم شناخته می شود. مقاومت به ضربه بالا، خواص استحکامی بالا و سختی پذیری در هوا و امکان خنک کاری موقع کار با آب از ویژگی های مهم این فلز است. گرمکار بودن این فلز کمک می کند که بتوان در دمای بالا از آن استفاده کرد.

فولاد 2344 فولاد مارکت

از دیگر کاربردهای این فولاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابزارهای گرمکار تحت بار زیاد

  • تجهیزات اکستروژن داغ

  • ابزارهای ساخت قطعات توخالی

قابلیت ماشین کاری فولاد گرمکار متوسط رو به خوب است و به علت وجود عنصر کروم نسبت به خوردگی مقاومت دارد. اما توجه به این نکته ضروری است که در صورت عدم وجود پوشش محافظتی این فولاد هم مانند فولادهای دیگر دچار خوردگی و تخریب می شود. به صورت کلی این فولاد هم در حوزه سردکار و هم در حوزه گرمکار کاربردهای وسیعی دارد. در حوزه گرمکار تیغه های برشی داغ و در حوزه سردکار پانچ کردن و سوراخ کردن از مهم ترین کاربردهای این فولاد است. به علت موارد ذکر شده این فولاد همواره مورد توجه مهندسان و کارخانه ها بوده و جزو پرفروش ترین محصولات فولادی است.

 فولاد مارکت

فولاد مارکت ارائه دهنده فلزات و فولادهای آلیاژی در هر سایز و وزن می باشد. این شرکت با شعار کمک به چرخیدن چرخ صنعت سالهاست که در حال خدمت رسانی به صنایع مختلف در جهت تامین قطعات فولادی و فلزی مدنظر آنهاست. در صورتی که تمایل به خرید فولاد یا مشاوره قبل از خرید دارید می توانید به وبسایت FOLADMARKET.COM مراجعه کنید و با کارشناسان آنها در ارتباط باشید. قیمت ها به صورت تقریبی در سایت موجود هستند اما با توجه به نوسانات ارزی گفته شده اعلام یک قیمت نهایی به صورت آنلاین مقدور نیست. لذا قبل از نهایی کردن خریدتان حتما با کارشناسان تماس بگیرید و آنها شما را به صورت رایگان راهنمایی خواهند کرد.

 

نظر شما