شناسهٔ خبر: 55590503 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

«جام‌جام» از برنامه ایرلاین‌ها گزارش می‌دهد

زمینگیری صوری برای افزایش قیمت بلیت

طرح افزایش ۳۰درصدی قیمت بلیت پرواز‌های داخلی در مراحل نهایی خود قرار‌دارد و بنا به تجربه‌های گذشته سازمان هواپیمایی کشوری که همواره مقابل خواسته‌های کم و زیاد ایرلاین‌ها نرمش خاصی داشته اجرایی‌شدن آن در مدت کوتاهی چندان دور از دسترس نیست. شرکت‌های هواپیمایی برای یک ساعت پرواز حدود ۹۳۰‌هزار تومان دریافت می‌کنند، با افزایش ۳۰‌درصدی یک ساعت پرواز به حدود ۱.۲میلیون تومان افزایش می‌یابد البته این در صورتی است که این شرکت‌ها تخلف نکنند.

صاحب‌خبر -
براساس آمار‌های اعلامی، سالانه حدود ۲۰‌هزار میلیارد تومان یارانه سوخت به ایرلاین‌ها پرداخت می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی تنها یک‌دهم از هزینه سوخت را پرداخت می‌کنند که قیمت آن حدود ۶۰۰‌تومان به‌ازای هر لیتر سوخت جت است. با وجود این ایرلاین‌ها بار دیگر درخواست افزایش قیمت بلیت پرواز‌های داخلی را ارائه کردند، این زیاده‌خواهی در سایه همکاری چراغ خاموشی سازمان هواپیمایی کشور در ماه‌های گذشته شدت یافته، به‌طوری که با وجود مخالفت رستم قاسمی، وزیر راه‌و‌شهرسازی با تعیین دلاری قیمت پرواز برای مسافران خارجی، در نهایت این سازمان با اعمال فشار بر وزارتخانه توانست تایید نهایی را دریافت کند و احتمالا پس از مراسم اربعین قیمت‌های جدید را اعمال کند. این همکاری خاموش این‌بار مخالفت مجلس شورای اسلامی را به‌دنبال داشته است. در همین خصوص محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس از مصوبه سه ماه پیش شورای‌عالی هواپیمایی برای افزایش ۳۰‌درصدی قیمت بلیت پرواز‌های داخلی پرده برداشت که به‌گفته وی اجرای آن در حال حاضر متوقف شده است.

هواپیما در پارکینگ

با وجود مخالفت مجلس با این طرح، ایرلاین‌ها از موضع خود کوتاه نیامده‌اند و حتی برخی از این شرکت‌ها به بهانه‌های واهی هواپیما‌های خود را زمینگیر کردند. رضایی‌کوچی این اقدامات را عمدی خواند و کمبود قطعات را دستاویز جدیدی برای به سرانجام رساندن طرح افزایش قیمت بلیت هواپیما دانست. وی افزایش سختی مسافران برای تهیه بلیت را ناشی از خروج بیش از ۷۰‌درصدی هواپیما‌ها از جریان پرواز عنوان کرد و گفت: با وجود افزایش تقاضا برای خرید بلیت از ۴۰۰‌فروند هواپیما تنها ۱۱۵ فروند در ناوگان مسافربری فعال است.

مقاومت مجلس در برابر گرانی

رضایی‌کوچی در گفتگو با تسنیم به صورت ضمنی افزایش فشار برای بالا بردن قیمت بلیت هواپیما را تایید کرد و در پاسخ به سؤال که مقاومت مجلس تا چه زمانی ادامه دارد، به این نکته اکتفا کرد که افزایش ۳۰‌درصدی در شورای‌عالی هواپیمایی تصویب شده و ایرلاین‌ها در انتظار ابلاغ آن هستند. سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز ضمن اعلام مخالفت خود با این طرح، در بیانیه‌ای اعلام کرد: کلیه شرکت‌های هواپیمایی ملزم به رعایت قوانین هستند و تاکید می‌شود با هرگونه افزایش قیمت که مراحل قانونی را طی نکرده و به تایید ستاد تنظیم بازار نرسیده باشد، مطابق ضوابط برخورد خواهد شد. البته با استناد به صحبت‌های رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مبنی بر فشار ایرلاین‌ها و همراهی سازمان هواپیمایی با این تصمیمات باید منتظر اعلام جدید قیمت‌ها بود، امری که در سایه گروکشی برای پرواز می‌تواند همراهی وزارت راه را نیز به دنبال داشته باشد.

منبع: روزنامه جام جم 

نظر شما