شناسهٔ خبر: 55590204 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

خط و نشان پامپئو برای چین

همزمان با تداوم تنش‌ها بین واشنگتن و پکن بر سر تایوان، وزیر خارجه آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ بار دیگر علیه چین موضعگیری کرد.

صاحب‌خبر -

در شرایطی که به دنبال سفر اخیر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان تنش‌ها در منطقه شدت گرفته است، «مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا روز شنبه (امروز) علیه چین موضعگیری کرد.

مایک پامپئو که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ ابتدا به عنوان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سپس در مقام وزیر خارجه این کشور فعالیت داشت، ادعا کرده که تایوان به چین تعلق ندارد.

پامپئو در صفحه توییتر خود نوشت: «تایوان یک کشور آزاد و مستقل است. این کشور متعلق به چین نیست. مدرک می‌خواهید؟ ورود من به چین ممنوع است به خاطر اینکه جرات کرده و حزب کمونیست چین را در قبال اقداماتش مسئول شناختم. با این حال، من آزادانه در خاکک تایوان راه رفتم و به گرمی مورد استقبال مردم و دولت (تایوان) قرار گرفتم».

مقام‌های دولت چین به دنبال مواضع تند ضد چینی مایک پامپئو وزیر خارجه سابق آمریکا او را در فهرست تحریم قرار دادند و از آن زمان، این سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکایی بارها با افتخار از تحریم شدنش توسط حزب کمونیست چین سخن گفته است.

اظهارنظر تازه پامپئو در شرایطی انجام شده که به دنبال سفر اخیر جنجالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، مقام‌های پکن ضمن محکوم کردن مداخلات واشنگتن در امور داخلی چین، درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند. مسئولان چین همچنین به آمریکا یادآور شده‌اند که مواضع کنونی آنها با سیاست اعلامی واشنگتن درباره تعهد به سیاست «جین واحد» مغایر است.

به دنبال سفر نانسی پلوسی به تایوان، ارتش چین اقدام به برگزاری رزمایش نظامی در اطراف تنگه تایوان کرده و مقامات تایوانی هم با برگزاری رزمایش توپخانه‌ای به تنش‌ها پاسخ دادند.

خط و نشان پامپئو برای چین

پکن تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و اعلام کرده تلاش برخی نیروهای جدایی طلب با مداخلات کشورهای خارجی محکوم به شکست است و جزیره تایوان در نهایت بار دیگر به سرزمینی مادری ملحق خواهد شد.

 

نظر شما