شناسهٔ خبر: 55589838 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عفونت میکروبی منشا همه‌گیری در روستای چنار اسدآباد/ تکذیب اختلاط سموم با شربت یا غذا

همدان- ایرنا- سه شنبه هفته گذشته(۱۸ مرداد) خبری مبنی بر مسمومیت جمعی از اهالی روستای چنار علیا در شهرستان اسدآباد از توابع استان همدان با این مضمون که گروهی از اهالی این روستا به علت استفاده از شربت دچار مسمومیت یا بیماری عفونی شده اند، در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتشار این خبر با بازتاب های مختلفی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی همراه بود به گونه ای که بروز این حادثه را ناشی از مصرف شربت یا غذای مسموم توسط اهالی روستا عنوان کردند.

در پی بروز این حادثه، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اسدآباد با صدور بیانیه ای ضمن تایید وقوع مسمومیت جمعی از اهالی یک از روستاهای این شهرستان جزئیات آن را تشریح کرد.

محمد شیرزادی در این بیانیه با اشاره به مسمومیت تعدادی از اهالی یکی از روستاهای شهرستان اسدآباد همچنین از فوت یک دختر نوجوان در این حادثه خبر داد و گفت: با اطلاع از خبر مسمومیت تعدادی از اهالی یک روستا در اسدآباد، بررسی علت و عوامل در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار داشت: در نهایت با هماهنگی دانشکده علوم پزشکی، فرآیند درمان مسموم و تحقیق برای تشخیص علت مسمومیت نیز توسط تیمی کارشناسی آغاز شد.

دادستان اسدآباد از فوت یک دختر ۱۶ ساله همزمان با این اتفاق در این روستا خبر داد و افزود: هنوز علت فوت مشخص نشده و منتظر پاسخ پزشکی قانونی در این باره هستیم.

شیرزادی گفت: علت اصلی بروز این موضوع توسط تیمی در دست بررسی است و پس از مشخص شدن علت این مسمومیت اخبار تکمیلی در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

عفونت میکروبی منشا همه‌گیری در روستای چنار اسدآباد/ تکذیب اختلاط سموم با شربت یا غذا

ورود دانشگاه علوم پزشکی و بررسی علمی چرایی بروز این حادثه

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان اینکه پس از بروز این حادثه بلافاصله تیمی از کارشناسان در محل حضور یافتند ، گفت: نتایج بررسی های علمی نشان می دهد که علت اصلی بروز بیماری و بستری شدن کودکان و بزرگسالان در روستای چنار علیای شهرستان اسدآباد عامل میکروبی اسهال عفونی بود.

دکتر محمد مهدی مجذوبی اظهار داشت: پس از بروز عامل میکروبی اسهال عفونی، ۲۶۰ نفر از اهالی این روستا برای درمان به مراکز درمانی مراجعه کردند که از این تعداد ۵۵ نفر در بیمارستان‌های اسدآباد و بعثت بستری شدند(مابقی به صورت سرپایی درمان و مرخص شدند) که ۴۶ نفر از آنها  اطفال و ۹ نفر بزرگسال بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: با پیگیری و اقدامات موثر انجام شده درمانی، در حال حاضر هیچ کدام از بیماران بدحال نیستند و بیماری نیز کنترل شده است.

مجذوبی با رد شایعات مطرح شده در فضای مجازی در خصوص علل بروز این حادثه، گفت: نتیجه بررسی مواد غذایی، آب آشامیدنی و آزمایش بیماران نشان می دهد که همه گیری محدود از نوع اسهال عفونی بوده و عامل دیگری جز عامل میکروبی در این موضوع دخالتی نداشته است.

وی تصریح کرد: رعایت نکردن بهداشت فردی علت بروز اسهال عفونی است، بنابراین لازم است کودکان و بزرگسالان برای ممانعت از شیوع این همه گیری به بهداشت فردی توجه بیشتری داشته باشند.

تکذیب اختلاط سم با غذا یا نوشیدنی مردم چنارعلیای اسدآباد 

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین در جریان عیادت از بیماران بستری این حادثه در بیمارستان بعثت شهر همدان که با حضور استاندار همدان انجام شد، با اشاره به روند مطلوب بهبودی بیماران، اظهار داشت: بررسی آزمایشات، علائم و شواهد این بیماری و مبتلایان موید این نکته است که منشاء این همه گیری محدود، عفونت میکروبی است که ممکن است از یک فرد مبتلا که می تواند حتی یک کودک باشد وارد غذای نذری یا نوشیدنی مبتلایان شده است.

مجذوبی با اشاره به به اینکه رعایت بهداشت فردی در این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: در این اسهال عفونی، قاعدتا کودکان بیشتر در معرض ابتلا هستند که خوشبختانه با تشخیص به موقع، بهترین تجویز دارویی و رسیدگی درمانی در بیمارستانهای اسدآباد و بعثت در حال انجام است و مشکلی در روند ارائه خدمات و شرایط عمومی بیماران وجود ندارد. 

وی با تاکید بر اینکه آزمایشات مرتبط با بررسی سموم نیز بر روی بیماران انجام شده است، گفت: نتیجه این بررسی ها نشان می‌دهد شایعات مطرح شده مبنی بر اختلاط سموم با شربت یا غذا صحت ندارد و بجز عامل میکروبی که ممکن است حتی از طریق دست آلوده وارد غذا یا نوشیدنی شده باشد عامل دیگری در این بیماری دخیل نیست. 

آب مصرفی روستا سالم است

دکتر مجذوبی همچنین با اشاره به تداوم روند بررسی ها و آزمایشات تا حصول اطمینان در موضوع سلامت بیماران، تصریح کرد: بررسی ها حتی در مورد آب روستا نیز انجام شده و طی چند نوبت بررسی و آزمایش آب آشامیدنی روستا به این نتیجه رسیدیم که آب کاملا سالم است و میزان کلر مصرفی نیز به اندازه مناسب و بی خطر می باشد. 

وی تاکید کرد: این بیماری عفونی می تواند از وسایل آلوده، دست آلوده و یا حتی آلودگی سرویس‌های بهداشتی منتقل شود و اگر رعایت بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست‌ها در این رابطه نادیده گرفته شود بیماری در بین سایر افراد سالم نیز شیوع یابد.

عفونت میکروبی منشا همه‌گیری در روستای چنار اسدآباد/ تکذیب اختلاط سموم با شربت یا غذا

استاندار همدان: علت اصلی همه‌گیری در چنارعلیا اسدآباد عفونی است
استاندار همدان در جریان عیادت بچه‌هایی که در روستای چنارعلیا اسد آباد به علت شربت آلوده به عامل عفونی در بیمارستان بعثت بستری شده بودند با بیان اینکه طبق آزمایش و بررسی‌های انجام شده، آب روستا سالم است، گفت: علت اصلی همه‌گیری در این روستا عامل عفونی است.

علیرضا قاسمی فرزاد اظهار داشت: شخصاً، پس از اطلاع یافتن از این اتفاق، بلافاصله، وضعیت بیماران و علت ابتلای آن‌ها را پیگیری کردم، کادر تلاش‌گر بهداشت و درمان نیز آزمایش‌های زیادی در مورد سموم مختلف که احتمال می‌رفت از طریق آن همه‌گیری رخ داده، با دقت انجام دادند. 

به گفته وی، طی یکی دو روز آینده همه افرادی که به علت شربت آلوده به میکروب عفونی بستری شده‌اند، مرخص خواهند شد.

استاندار همدان تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان بهترین و موثرترین درمان را برای مبتلایان در نظر گرفته است.

قاسمی اظهار داشت: در حال حاضر در بیمارستان بعثت ۱۵ نفر بستری‌اند که حال عمومی آن‌ها خوب است. 

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی در اولین لحظاتی که این اتفاق افتاد، پیگیری‌های لازم را انجام و گزارش‌های‌ لحظه‌ای را نیز اطلاع‌رسانی کردند. 

استاندار همدان گفت: در بین افرادی که آلوده این عامل‌ عفونی شده بودند، کودکانی وجود داشتند که برای توجه و رسیدگی سریع‌تر، به بیمارستان بعثت منتقل شدند و برخی از آنها نیز مرخص و وضع عمومی باقی آن‌ها مطلوب گزارش شده است.

قاسمی تصریح کرد: طی بازدید امروز از بچه‌هایی که در همه‌گیری عامل عفونی به‌شکل‌ درگیری گوارشی در روستای چنارعلیا اسد آباد بیمار شده بودند، باید گفت حال عمومی همه آن‌ها خوب است. 

 وی خاطرنشان کرد: مشکل خاصی در مراقبت از بچه‌هایی که بستری هستند وجود ندارد و چند نفری که بیماری آن‌ها ادامه دارد، طی یک تا ۲ روز آینده بهبود خواهند یافت.  

استاندار همدان افزود: تمام آزمایش‌های انجام شده و نمونه‌های گرفته شده از بچه‌هایی که در اسدآباد و بیمارستان بعثت بستری شده‌اند، موید عامل میکروبی است که یک بیماری عفونی تلقی می‌شود. 

قاسمی فرزاد اظهار داشت: در این بیماری بچه‌ها بیشتر و شدیدتر درگیر خواهند شد.

 وی افزود: با توجه به بررسی‌ها و جداسازی‌هایی که از میکروب، انجام شده است، بهترین و موثرترین درمان را برای درگیرشدگان به این میکروب، در نظر گرفته‌ایم.

استاندار همدان گفت: دانشگاه علوم پزشکی همدان، حتی آزمایش‌های مختلفی بر روی سمومی که افکار عمومی وجود آن در شربت را احتمال می‌داد، انجام داده است. 

قاسمی فرزاد تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان، آزمایش‌هایی را که مربوط به سمومی غیر از عامل عفونی بوده، در تمام بچه‌های بیمارستان بعثت و اسد آباد انجام داده، اما هیچ اثری غیر از عامل عفونی در بچه‌ها پیدا نشده است. 

وی اظهار داشت: طی آزمایش‌ها و بررسی‌هایی هم که از آب روستا، چه در مورد کُلُر و چه در ارتباط با آلودگی میکروبی آن، در چندین نوبت انجام گرفته است نتیجه سالم بودن آب را نشان داد. 

قاسمی فرزاد اظهار داشت: در مجموع در ۲ بیمارستان بعثت و اسدآباد ۵۵ نفر بستری شده‌اند، که برخی از آن‌ها مرخص شدند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بیمارستان بعثت ۱۵ نفر بستری هستند طی بازدیدی که از آنها داشتیم، حال همه آن‌ها خوب است. چند نفر باقی‌مانده که در بیمارستان هستند که با تلاش کادر درمان و طی اقدامات موثری که در حال انجام است، در روزهای آینده مرخص خواهند شد.

نظر شما