شناسهٔ خبر: 55589835 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی در سیستان و بلوچستان فعال است

زاهدان- ایرنا- رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: ۲۸ شهرک و ناحیه صنعتی تا سال گذشته در این استان فعال بود که با اضافه شدن ۲ ناحیه صنعتی در زرآباد و بمپور هم اینک ۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی در استان فعال است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا راشکی که روز شنبه به اتفاق مسوول روابط عمومی این شرکت به مناسبت هفته خبرنگار با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان با رییس و خبرنگاران این مرکز دیدار کرد، اظهار داشت: به دستور استاندار برای شهرستان های جدید باید نواحی صنعتی تعریف شود که ۲ ناحیه صنعتی در سال گذشته و ۲ ناحیه صنعتی دیگر نیز امسال به بهره برداری خواهند رسید و تحویل زمین نیز در کوتاهترین زمان انجام می شود.

وی گفت: بیش از ۶۰ درصد صنایع مستقر در سیستان و بلوچستان و ۵۰ درصد اشتغال بخش صنعت مربوط به واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان است.

رییس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان افزود: ۳۰ شهرک و نواحی صنعتی استان در زمینی به مساحت چهار هزارو ۴۲۷ هکتار راه اندازی شده و تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده به یکهزار و ۳۷۶ واحد می رسد.

وی بیان کرد: همچنین سال گذشته ۲۱۱ قرارداد با سرمایه گذاران در سیستان و بلوچستان منعقد شده است.

راشکی ادامه داد: شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان در کنار ایجاد امکانات زیربنایی و بسترسازی برای صنعتگران استان به منظور کم کردن مشکلات صنعتگران و انتقال واحدهای آلاینده به محدوده غیرمسکونی شهرها از سال ۷۷ ساخت واحدهای کارگاهی را در شهرک صنعتی استان آغاز کرد و هم اینک ۱۱ مجتمع کارگاهی و ۳۳۷ واحد کارگاهی دایر است.

وی گفت: علیرغم اقلیم متنوع کشور متاسفانه دغدغه تامین آب همواره وجود دارد بطوریکه سهم صنعت تنها ۲ درصد آب کشور است که بسیار ناچیز بوده و همین میزان نیز به سختی واگذار می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان افزود: در زاهدان با پیگیری های صورت گرفته و همکاری آب و فاضلاب و آب منطقه ای اتفاقات خوبی رخ داد و خط انتقالی حدود ۲۵ لیتر پساب بر ثانیه از تصفیه خانه آب زاهدان به شهرک صنعتی منتقل می شود.

وی اظهار داشت: در فصل تابستان خوشبختانه به هیچ وجه قطعی آب در شهرک نداشتیم و این پایداری آب آرامش خاطری را ایجاد کرد برای صنایع غذایی نیز ۲ حلقه چاه موجود در شهرک صنعتی زاهدان به چهار حلقه چاه افزایش یافته است. 

راشکی خاطرنشان کرد: در حوزه برق شهرک ها و نواحی صنعتی نیز مانند دیگر استان ها موفق به دریافت پست اختصاصی شدیم و پس از تامین منابع نصب اولین پست اختصاصی در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: ۲ پست برق نیز برای ناحیه صنعتی بمپور و سرباز پیش بینی شده است.

۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی در سیستان و بلوچستان فعال است

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین یکسری کارگاه ها با همکاری سازمان غذا و دارو و محیط زیست به سرعت برای شرکت های دانش بنیان فراهم شده است.

وی بیان کرد: ۴۶ واحد سال گذشته و ۱۹ واحد نیز امسال به بهره برداری رسیده اما متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی نقدینگی کم است.

راشکی ادامه داد: خوشه های کسب و کار نیز در حوزه صنایع کوچک تشکیل شد که پارسال بسته بندی خرمای سراوان و امسال خوشه میوه های گرمسیری در حوزه زرآباد در دستور کار است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه خوشه خرما، ایران دومین تولید کننده خرمای جهان و سیستان و بلوچستان دومین استان کشور در این زمینه است اما متاسفانه در سال های قبل یک برند تخصصی برای این منطقه کسب نشده بود که این خوشه یکسری هدف‌گذاری ها را تعیین کرد تا ذینفعان، خودشان وارد کار شوند.

وی گفت: در این راستا ۲ برند در استان ثبت شد و خرمای برند زکریا هم اینک به روسیه صادر و چهار برند نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان افزود: برای اولین بار رشته دانشگاهی فرآوری خرما در دانشگاه علمی کاربردی سیب و سوران راه اندازی و امسال کنسرسیوم صادراتی خرما شکل خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۱۰۷ قرارداد فسخ و زمین هایی که در اختیار آنان بود و استفاده نمی شد برای واگذاری به متقاضیان جدید بازپس گیری شد و امسال نیز درصدد هستیم تا بقیه زمین ها را پس گرفته و به سرمایه گذاران جدید واگذار کنیم.

نظر شما