شناسهٔ خبر: 55586617 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

در معاملات هند و روسیه دلار حذف شد

شرکت‌های هندی در حال تبدیل دلارهای خود و استفاده از ارزهای آسیایی برای خرید ذغال سنگ از روسیه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا، منابع صنعتی و آمارهای گمرکی حاکی از آن است که شرکت‌های هندی در حال تبدیل دلارهای خود و استفاده از ارزهای آسیایی برای خرید ذغال سنگ از روسیه هستند.

در ماه ژوئن 31 درصد معاملات غیردلاری ذغال سنگ روسیه به یوآن انجام شده و 28 درصد آن هم به دلار هنگ کنگ بوده است. سهم یورو زیر 25 درصد بوده و سهم امارات هم حدود 16 درصد بوده است.

رویترز قبلا گزارش داده بود که شرکت‌های هندی بزرگ در حال خرید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ذغال سنگ روسیه با استفاده از یوآن چین هستند، اما اطلاعات تازه منتشرشده نشان‌دهنده حجم و ابعاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این معاملات است.

در ماه جولای هند واردات نفت از روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نسبت به ماه ژوئن 20 درصد افزایش داده و به بیش از 2 میلیون تن رسانده است. با این حساب روسیه سومین صادرکننده ذغال سنگ به هند در ماه جولای بوده است.

هند به شکل قابل توجهی خرید نفت و ذغال سنگ روسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از زمان آغاز درگیری نظامی روسیه با اوکراین افزایش داده و همین امر به مسکو کمک کرده تا از اثرات منفی تحریم‌های غرب بکاهد. البته در این مسیر هندی‌ها هم فرصت تامین مواد اولیه ارزان قیمت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مغتنم شمرده‌اند.

در ماه ژوئن خریداران هندی حداقل برای پرداخت پول 742 هزار تن ذغال سنگ وارداتی از روسیه به ارزی غیر از دلار پول پرداخت کرده‌اند که معادل 44 درصد کل ذغال سنگ وارداتی از روسیه در آن ماه بوده است.

شرکت‌های هندی تلاش می‌کنند تا با استفاده از ارزهایی غیر از دلار ریسک نقض تحریم‌های غرب علیه مسکو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به حداقل برسانند. شرکت‌های فولادی و سیمانی هندی ذغال سنگ روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با استفاده از درهم امارات، دلار هنگ کنگ، یوآن چین و یورو خریداری کرده‌اند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نظر شما