شناسهٔ خبر: 55586229 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وزارت راه از ظرفیت قانون جهش تولید مسکن استفاده نمی‌کند

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی از ظرفیت قانون تولید و عرضه مسکن استفاده نکرده است، گفت: مدیران باقیمانده از دولت قبل دلیل تداوم مشکلات بخش مسکن هستند.

صاحب‌خبر -

محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با یادآوری این‌که در دولت (دولت دوم روحانی) قبل هشدار دادیم مسیر تعریف شده برای مسکن به‌زودی این بخش را دچار بحران می‌کند و با قیمت‌های سرسام‌آور مواجه خواهیم شد، اظهار کرد: وزیر وقت راه و شهرسازی اعتقاد داشت در کشور کمبود مسکن نداریم و توزیع مسکن مناسب نیست.

وی با بیان " وزیر اسبق راه و شهرسازی می‌گفت در تهران یک میلیون واحد خانه خالی داریم و در شهرستان‌ها خانه خالی نداریم" ادامه داد: این درحالی بود که هم در تهران و هم شهرستان‌ها خانه خالی داشتیم، اما این خانه‌ها، واحدهای لوکس بود و به درد اقشار هدف جامعه (متوسط به پایین) نمی‌خورد.

وی افزود: اما وزیر وقت تشخیص این را نداشت که واحدهای خالی در تهران جامعه هدف را پوشش نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که حدود 8 ماه است که قانون جهش تولید و عرضه مسکن ابلاغ شده است، اظهار کرد: اما در اجرا دوستان ما دچار مشکل شده‌اند. ساخت 4 میلیون مسکن یک مگاپروژه است، در مسکن مهر ما 2 میلیون واحد مسکونی را ساختیم. برای مسکن مهر 50 هزار میلیارد تومان منابع بانک مرکزی هزینه شد، امروز می‌خواهیم 4 میلیون مسکن بسازیم.

وی تاکید کرد: باید منابع مالی متناسب با ساخت سالانه یک میلیون مسکن باشد. ضمن این‌که زمین مورد نیاز برای ساخت واحدها نیز با استفاده ابزار قانون در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

وی با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی از ظرفیت قانونی استفاده نکرده است، گفت: چند روز قبل وزیر راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه را دیدم و از وزیر پرسیدم -برای تامین زمین- چه کردید،  پاسخ داد که رئیس‌جمهوری به وزیر اقتصاد گفته همه زمین‌های دولتی را به وزارت راه واگذار کنند. گفتم که نیازی به دستور رئیس‌جمهوری نیست چراکه قانون را داریم. دستگاه قضایی مسئول اجرای قانون است، اگر دستگاهی قانون را اجرا نمی‌کند با رئیس قوه قضاییه مکاتبه کنید.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: به دلیل عدم واگذاری زمین‌های دولتی به وزارت راه، این وزارتخانه می‌آید زمین‌های حاشیه شهرها را به شهر الحاق می‌کند. زمین‌هایی که آب، برق، جاده دسترسی و... ندارند.

رضایی کوچی با بیان این‌که با وجود قانون مترقی تولید مسکن اما در بدنه شاهد عدم اجرا هستیم، اظهار کرد: متاسفانه اراده اجرا وجود ندارد. وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تغییر کرده‌اند. رئیس بانک مرکزی نیز تغییر کرده است. در وزارت راه و شهرسازی نیز یک معاون داریم که در آستانه تغییر است و چندین بار به وزیر راه و شهرسازی گفته‌ام این بخش را سروسامان بدهد.

انتهای پیام/

 

نظر شما