شناسهٔ خبر: 55582770 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون اجرایی رییس جمهور:

تلاش‌های بسیار خوبی را در حوزه اطلاع‌رسانی از سوی ایرنا شاهد هستیم

تهران- ایرنا- معاون اجرایی رییس جمهور بر اراده دولت برای استفاده از محصولات و تولیدات داخلی و تقویت هرچه بیشتر جوانان خلاق و نوآور کشور تاکید کرد و گفت: دولت در این مسیر بسیار جدی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، یکی از دغدغه ها و مسائل اصلی شرکت های دانش بنیان فعال در زیست بوم نوآوری کشورمان در حال حاضر، نبود ارتباط مناسب مدیران با فعالان حوزه دانش بنیان برای تامین نیازمندی های دستگاه ها به عنوان یک بازار بسیار جذاب برای دست اندرکاران این عرصه است.

این در حالی است که در طول سال های اخیر به همت مبتکران خلاق فعال در حوزه دانش بنیان بسیاری از  محصولات و تجهیزات مورد نیاز بخش های مختلف دولت به خصوص حوزه های صنعت، آی سی تی و پزشکی بومی سازی و تولید شده است و حمایت دستگاه های دولتی در خرید ملزومات مورد نیاز خود از شرکت های فناور داخلی و پرهیز از واردات می تواند در شکوفایی و رشد هرچه بیشتر زیست بوم نوآوری کشور کمک شایانی کند.

مسئله بسیار مهمی که سیدصولت مرتضوی معاون اجرایی رییس جمهور نیز بر آن تاکید دارد و می گوید: یکی از محورهای مهم قانون جهش تولید دانش بنیان ابلاغی توسط رییس جمهور، حمایت و بسترسازی برای بازار محصولات فناورانه است و همه دستگاه های دولتی هم موظف به تامین نیازمندی های فناورانه خود از شرکت های فناور کیفی داخلی هستند.

مجلس شورای اسلامی پس از ۱۸ ماه تلاش و البته به دنبال حمایت رهبر معظم انقلاب از حوزه دانش بنیان کشورمان در روزهای پایانی سال گذشته، قانون «جهش تولید دانش بنیان» را نهایی و در اردیبهشت ماه سال جاری این قانون برای اجرا به تصویب شورای نگهبان رسید.

قانونی که در آن سه محور مهم و راهبردی شامل تقویت ابزارهای حمایت مالی از شرکت‌ها، توسعه زیرساخت‌ها و رفع موانع تولید و نیز توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تاکید قرار گرفته است.

تلاش‌های بسیار خوبی را در حوزه اصلاع‌رسانی از سوی ایرنا شاهد هستیم

تلاش‌های بسیار خوبی را در حوزه اصلاع‌رسانی از سوی ایرنا شاهد هستیم

مرتضوی که با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا گفت و گو می کرد در پاسخ به اینکه، در حال حاضر بسیاری از فعالان عرصه دانش بنیان کشور از دولتی ها به دلیل استقبال نکردن از محصولات بومی سازی شده گله مند هستند و برنامه دولت در این خصوص چیست، اظهار داشت: رییس جمهور به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور و رییس قوه مجریه در تمام سفرها و جلسات خود با مسوولان مختلف همواره استفاده از ظرفیت های دانش بنیان را مورد توجه قرار داده است و مدیران نیز باید توجه لازم را در این خصوص داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ضرورت حمایت از حوزه دانش بنیان کشور و فعالان این عرصه، تاکید کرد: به طور حتم اقتصاد جمهوری اسلامی باید فعال و مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان باشد و از طرفی در حال حاضر ظرفیت های بسیار خوبی در کشورمان برای استفاده از دانش و فناوری های روز به منظور افزایش بهره وری وجود دارد.

معاون اجرایی رییس جمهور با اذعان به اینکه، در حال حاضر معادل آب، خاک و انرژی مصرفی در کشور بهره وری لازم وجود ندارد، تاکید کرد: لازمه رفع این مشکلات و افزایش بهره وری به طور حتم استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها است.

مرتضوی اظهار داشت: اگر از دانش روز و ظرفیت جوانان خلاق و نوآور در کشور استفاده مطلوب شود، در بسیاری از محصولات به خودکفایی خواهیم رسید. البته کار دشواری است؛ چرا که بسیاری از مدیران دستگاه ها در طول سال های گذشته به مصرف کالاهای خارجی عادت کرده اند و گاهی اوقات موانعی هم ایجاد می کنند.

وی در عین حال تاکید کرد: به طور حتم و در حال حاضر اراده دولت سیزدهم بر استفاده از محصولات و تولیدات داخلی و بومی سازی شده و تقویت هرچه بیشتر جوانان خلاق و نوآور کشور است

معاون اجرایی رییس جمهور که به مناسبت روز خبرنگار در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) حضور یافته بود، همچنین ضمن تبریک روز خبرنگار و تقدیر از همه تلاشگران عرصه رسانه، اظهار داشت: انصافا تلاش های بسیار خوبی را در حوزه اطلاع رسانی در بخش های مختلف از سوی ایرنا شاهد هستیم که باید به همه مدیران و دست اندرکاران این رسانه رسمی کشور خداقوت گفت.

به گزارش ایرنا، محمود صارمی" مسئول دفتر ایرنا در کشور افغانستان ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ به همراه دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران، در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید و شجاعت و ایثارگری این شهید وارسته موجب شد که روز شهادتش با تصویب شورای فرهنگ عمومی در تقویم رسمی کشور "روز خبرنگار" نام گذاری شود.

نظر شما