شناسهٔ خبر: 55579680 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در گفتگو با ستاره صبح تشریح کرد:

استنکاف دولت از قانون/ پرداخت یارانه نقدی پایه پولی و تورم را افزایش می‌دهد/ تحریم، اقتصاد را دچار چالش کرده است

ستاره صبح/پیام فیض:حدود سه ماه از طرح حذف ارز ترجیحی از 7قلم کالای اساسی می گذرد.مجلس به دو شرط اجازه عملیاتی کردن این طرح را به دولت داد.شرط اول تخصیص کالابرگ الکترونیکی و شرط دوم بازگشت قیمت کالاهای اساسی به نرخ شهریور 1400. متاسفانه دولت نه تنها به این قانون عمل نکرده بلکه در تقدیم لایحه ای به مجلس خواستار تغییر آن نیز شده است.یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این ارتباط گفت: مردم انتظار دارند براساس قانون، اقلام کالاهای اساسی به همان نرخ شهریور ۱۴۰۰ بازگردد تا از کوچکتر شدن سفره‌هایشان کاسته شود. به نظر می رسد دولت از اجرای مصوبه مجلس استنکاف کرده و می کند.در این ارتباط ستاره صبح با معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس گفتگویی انجام داده که در ادامه می خوانید:

صاحب‌خبر -


  نظر شما درباره لایحه دولت برای اصلاح قانون بودجه سال 1401 چیست؟
دولت به تعبیر خود دست به جراحی اقتصادی زد و ارز ترجیحی را از هفت قلم کالای اساسی حذف کرد.اما مجلس دولت را بر اساس قانون مکلف کرد که به جای ارز ترجیحی،کالاهای اساسی را با قیمت شهریور 1400 از طریق کالا برگ الکترونیکی به مردم ارائه دهد.
مصوبه مجلس تکلیف دولت است، اینکه امروز دولت می گوید نمی توانم قانون را اجرا کنم سخن صحیحی نیست.مقام اجرایی باید خود را با قانون وقف دهد نه اینکه انتظار داشته باشد قانون خود را با دولت هماهنگ کند.
با توجه به آثار شوک تورمی که ناشی از حذف ارز ترجیحی است تکلیف قانونی دولت باید اجرا شود.لایحه ای که دولت برای تغییر قانون داده قطعا توسط نمایندگان رد خواهد شد.زیر اگر این قانون اجرایی نشود حداقل نظام معیشتی مردم دچار چالش خواهد شد.بنابراین قاطبه نمایندگان نظر به این دارند که قانون تغییری نکند و قیمت کالاهای اساسی طبق شهریور سال 1400 محاسبه شود. 

  دلیل دولت برای استنکاف از قانون چیست؟
دولت مدعی است با توجه به یارانه معیشتی 300 و 400 هزار تومانی آثار شوک تورمی جبران می شود.بنده معتقدم یارانه نقدی 400 هزار تومانی باعث افزایش تورم و پایه پولی در کشور شده و می شود.البته دولت اگر می خواهد از دهک های پایین حمایت کند می تواند به این دهک ها یارانه نقدی پرداخت کند.
سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور به یک سوم کاهش پیدا کرده است.در چنین شرایطی بهترین راهکار همان پیشنهاد مجلس برای بازگشت قیمت کالاهای اساسی توسط کالابرگ الکترونیکی به نرخ شهریور 1400 است.مجلس به این مصوبه قانونی اصرار خواهد کرد.نمایندگان دغدغه معیشت مردم را دارند و در این شرایط اصلاح مصوبه قانون بودجه را به نفع معیشت مردم نمی دانند. 

  به نظر شما اصلاح قانون بودجه در صحن علنی می تواند بین مجلس و دولت چالش ایجاد کند؟
دولت و مجلس انقلابی ظرفیت ها و رویکردهای مشترک دارند.تا به این لحظه بنا بر تقابل نبوده است.اما نمایندگان مردم وظایفی ذاتی دارند و با کسی عهد اخوت نبسته اند.مجلس اقدامات خوب دولت را ارج می دهد.به طور مثال سفرهای استانی دولت،ارتقا روابط با کشورهای همسایه در حوزه برق و آب و مهار ویروس کرونا تلاش هایی است که مجلس از آنها حمایت می کند.اما در جایی که معیشت مردم مطرح باشد مجلس از حقوق ملت کوتاه نخواهد آمد.

  با توجه به وعده معاون اجرایی رئیس جمهور مبنی بر ثبات در شش ماهه دوم سال جاری پیش بینی شما از شرایط اقتصادی چیست؟
برخی از وعده های اقتصادی دولت نیازمند سرمایه گذاری خارجی است که در شرایط تحریمی این اتفاق رخ نمی دهد.رشد 8درصدی اقتصاد جزو وعده های دولت بود اما شرایط اقتصادی کشور چنین چشم اندازی را نشان نمی دهد.در مورد وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال هم دولت بر اساس زمان بندی پیش نرفته است.لذا به نظر من لازم است در مسائل اقتصادی بر اساس شاخص های علمی اظهار نظر شود. مجلس از تلاش های خوب دولت حمایت می کند اما شاهد عدم انسجام در تیم اقتصادی دولت هستیم.با عدم انسجام در تیم اقتصادی بعید می دانم که وعده های اقتصادی دولت محقق شود. اگر تورم مهار نشود و سرمایه گذاری خارجی صورت نگیرد امکان رونق اقتصادی وجود نخواهد داشت.

  آیا مجلس در جزئیات روند مذاکرات قرار می گیرد یا خیر؟
باقری کنی این هفته به مجلس می آید و در کمیسیون امنیت ملی نمایندگان را از جزئیات نشست اخیر در وین با خبر می کند.آنچه باعث شده مذاکرات به نتیجه نرسد زیاده خواهی طرف مقابل و عدم دادن تضمین های کافی است.اگر امضای برجام منافع اقتصادی ایران را تامین نکند و دوباره طرف آمریکایی از برجام خارج شود فایده توافق چیست؟
 مسئولیت عدم توافق بر گردن طرف آمریکایی است.در بحث منافع ملی نگاه مشترکی بین مجلس و دولت وجود دارد.
علی رغم تلاش های تیم مذاکره کننده ،شکی نیست ادامه تحریم ها پایه های اقتصاد کشور را دچار چالش کرده است.رهبری فرموده اند برای رفع تحریم ها حتی یک ساعت را هم نباید از دست داد.تمام تلاش باید تسریع در روند لغو تحریم ها باشد.مذاکرات باید نتیجه محور باشد.

  شما نقش روسیه در مذاکرات هسته ای را چگونه ارزیابی می کنید؟
یکی از رویکرد های خوب دولت این است که همه تخم مرغ های خود را در سبد طرف اروپایی نگذاشته است و در بحث ارتباط با کشورهای همسایه در حال تلاش است.بسیاری از رویکردهای روسیه و چین معطوف به تامین منافع کشور ماست.شایدگاهی احساس شود که روسیه همراهی لازم را نداشته است اما اینکه برای تامین منافع خود برجام را به گروگان بگیرد بنده چنین تعبیری را درست نمی دانم.سیاست خارجی ایران بر مبنای سه اصل عزت،حکمت و مصلحت اتخاذ می شود.

نظر شما