شناسهٔ خبر: 55578193 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

پورابراهیمی: محدوده‌های معدنی در اختیار ایمیدرو در کشور بلاتکیلف رها شدند

خبرگزاری فارس

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در طول 10 سال گذشته بیش از 600 هزار کیلومتر مربع از اراضی کشور را به صورت پهنه‌های اکتشافی کشور در اختیار ایمیدرو قرار دادیم که تقریباً این مجموعه‌ها بلاتکیلف رها شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، محمدرضا پورابراهیمی بعد از ظهر امروز در نشست مشترک با فعالان اقتصادی استان کرمان با حضور وزیر صنعت اظهار داشت: در مجموعه ملی مس کار خیلی عقب است؛ از سال 1355 که آغاز عملیات اجرایی قبل از انقلاب در سرچشمه شروع شده تا امروز ظرفیت آن به 250 هزار تن رسیده و طی 40 سال، حدوداً سالی دو درصد رشد فعالیت در نظر بگیریم وضعیت بسیار نامناسبی است.

وی افزود: در شرکت ملی مس برآورد می‌شود 15 تا 17 میلیارد تن ذخایر مس در منطقه است و به راحتی افزایش چهار برابری میزان فعلی امکان پذیر است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در طول 10 سال گذشته بیش از 600 هزار کیلومتر مربع از اراضی کشور را به صورت پهنه‌های اکتشافی کشور در اختیار ایمیدرو( سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) قرار دادیم که تقریباً این مجموعه‌ها بلاتکیلف رها شدند و درخواست داریم در این موضوع برای استان کرمان که بهشت معادن است تصمیم‌گیری شود.

پورابراهیمی افزود: ۸۰۰ نقطه امیدبخش در دسترس ایمیدرو وجود دارد برای که نتایج اولین اکتشایفات دستیابی به ذخایر قابل توجهی است که به راحتی می‌تواند چهره منطقه را تغییر دهد.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما آزادسازی همه پهنه‌های اکتشافی در اختیار ایمیدور است که به مردم از طریق مزایده عمومی واگذار شود، چندین جلسه برگزار شده اما اقداماتی صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در بعضی شهرستان‌ها مثل راور ۹۰ درصد پهنه جغرافیایی یا در اختیار محیط زیست و یا سازمان انرژی اتمی است و عملاً قفل است و هیج کاری نمی‌توانیم بکنیم و برای همین بیکاری در منطقه از میزان متوسط کشوری بالاتر است.

وی بیان کرد: در بحث زیرساخت‌ها برای توسعه بخش عمده‌ای در حوزه آب اجرایی شده و درخواست دستور آغاز عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب را داریم تا شاهد توسعه صنعتی باشیم و محدودیت‌های آبی را پشت سر بگذاریم.

نماینده مردم کرمان و راور افزود: علی‌رغم محدودیت‌ها اما در استان کرمان کارهای بزرگی انجام شده و در یک و سال نیم گذشته به فضل الهی 50 هزار میلیارد تومان طرح‌های بزرگ صنعتی را در شهر کرمان اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد:یکی از پروژه‌ها، سل‌های خورشیدی است که با 25 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری آماده شده و سالانه سه هزار مگاوات تولید دارد و بزرگترین پروژه است که در نزدیکی کرمان در ماهان قرار دارد.

 پورابراهیمی ادامه داد: دومین پروژه لاستیک‌های فوق سنگین با 6 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که نیاز کشور را برطرف می‌کند و با حضور پنج سهامدار عمده که رتبه‌های برتر بورس ایران هستند گل‌گهر، گهر زمین، شرکت ملی مس، چادرملو و مجموعه لاستیک بارز طراحی و کار عملیاتی شده و در حد فاصل کرمان و رفسنجان در منطقه رباط  انجام می‌شود.

وی افزود: سومین پروژه، الکترود گرافیتی با هشت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که با توجه به توسعه صنعت فولاد انجام می‌شود و شرکت‌های صنعتی و معدنی و بانک‌ها برای آن سرمایه‌گذاری کردند و در حد فاصل فولاد بوتیا و اختیارآباد در حال اجرا است.

نماینده مردم کرمان و راور بیان کرد: توافق ایجاد بندر خشک و مرکز لجستیک با وزیر راه نهایی شده و بزرگترین پس‌کرانه جنوب شرق در کرمان خواهد شد و ظرفیت بسیار بزرگی است.

وی تصریح‌کرد: پروژه بعدی که با بازه زمانی غیرقابل قبول انجام می شود؛ تولید پلاسما بامجوز وزارت بهداشت و با سرمایه گذاری بیش از 15 هزار میلیارد تومان است.

نظر شما