شناسهٔ خبر: 55576886 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نتایج یک تحقیق نشان می‌‌دهد

زنان خود اشتغال سالم‌تر هستند

صاحب‌خبر -
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد زنانی که رئیس خودشان هستند، ممکن است داری قلب سالم‌تری باشند. به نقل از مدیکال اکسپرس، این تحقیق که روی بیش از 4 هزار و 600 زن شاغل در ایالات‌ متحده انجام شد، نشان داد آنانی که خود اشتغال بودند، به‌ طور معمول ورزش بیشتری می‌کردند و احتمال کمتری برای ابتلا به چاقی، فشار خون بالا، دیابت و همچنین عوامل خطرزای اصلی بیماری قلبی داشتند. به گفته کارشناسان البته یافته‌ها ثابت نمی‌کند خوداشتغالی منجر به سلامت بهتر می‌شود.
دکتر کیمبرلی ناراین، محقق ارشد این تحقیق و پزشک مرکز بهداشت زنان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس، گفت: یافته‌ها این سؤال را مطرح می‌کند که آیا جنبه‌های خاصی از خوداشتغالی می‌تواند به قلب زنان کمک کند یا خیر.
به گفته ناراین، این نوع ساختار کاری ممکن است به زنان امکان آزادی بیشتری در شکل دادن به روزهای کاری خود و سازگاری در برخی ورزش‌ها بدهد.
در حالی که همه زنان نمی‌توانند یا نمی‌خواهند رئیس خود باشند، ناراین بیان کرد ممکن است برای کارفرمایان امکان اعمال برخی از عناصر مثبت خوداشتغالی در محل کار سنتی وجود داشته باشد. وی بیان کرد: بیماری قلبی قاتل شماره یک زنان است؛ چیزی که بسیاری از مردم از آن آگاه نیستند و در کنار عوامل خطرزای سنتی برای بیماری قلبی عوامل غیر سنتی نیز مانند افسردگی و استرس مزمن وجود دارد.
ناراین افزود: با توجه به زمان زیادی که مردم صرف کار می‌کنند، مهم است بدانیم چگونه محیط کار می‌تواند از افراد در مدیریت یک سبک زندگی سالم حمایت کند.این یافته‌ها بر اساس نظرسنجی سلامت در سال ۲۰۱۶ از بزرگسالان ایالات‌ متحده به دست آمده است که شامل 4 هزار و 624 زن شاغل بود؛ ۱۶ درصد خود اشتغال بودند، در حالی که بقیه نبودند.به‌ طور کلی زنان خوداشتغال تحت پوشش این تحقیق فعالیت بدنی بیشتری داشتند؛ ۸۰ درصد این زنان گفتند حداقل ۲ بار در هفته ورزش می‌کنند، همچنین احتمال کمتری برای چاقی (۳۲ درصد در مقابل ۴۱ درصد) یا فشار خون بالا (۱۹ درصد در مقابل ۲۸ درصد) یا دیابت (۱۱.۵ درصد در مقابل ۱۴ درصد) آنان وجود داشت. یانا راجرز، مدیر دانشکده مرکز زنان و کار در دانشگاه راتگرز در پیسکاتاوی در نیوجرسی، گفت: زنانی که قادر به کار آزاد یا کارآفرینی هستند، به احتمال زیاد ثروتمندتر خواهند بود یا مزایایی دارند که زنان دیگر ممکن است نداشته باشند. گروه تحقیقاتی ناراین، در این پژوهش مواردی مانند سطح تحصیلات و وضعیت تأهل را هم در نظر گرفتند. آنان همچنین وضعیت دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را محاسبه کردند. ناراین می‌گوید بیمه درمانی گران است و برخی از زنان خوداشتغال ممکن است از آن صرف‌ نظر کنند؛ به این معنا که ممکن است شرایطی مانند فشار خون بالا یا دیابت به همین دلیل در آنان تشخیص داده نشده باشد. همچنین خوداشتغالی ممکن است برای زنانی که از قبل مشکلات مزمن سلامتی داشته یا ثبات مالی کمتری دارند، گزینه‌ای واقع‌بینانه نباشد. معلوم شد احتمال اینکه زنان خوداشتغال در این تحقیق بیمه نباشند، بیشتر است (۹ درصد در مقابل پنج درصد از زنان دیگر) اما این موضوع تفاوت در سلامت آنان را به حساب نمی‌آورد.
زنان خوداشتغال همچنان ۳۰ تا ۴۳ درصد کمتر در معرض فشار خون بالا یا دیابت بودند و ۶۸ درصد بیشتر احتمال داشت که حداقل ۲ بار در هفته ورزش کنند.با این حال محققان نتوانستند درآمد خانوارهای حاضر در این پژوهش را محاسبه کنند. راجرز تصور می‌کند این می‌تواند یک عامل کلیدی باشد. وقتی درآمد خانواده بالا و پایدار باشد، زنان ممکن است در جایگاه بهتری برای راه‌اندازی کسب و کار خود باشند،حتی اگر این طور باشد، راجرز موافق است که خوداشتغالی ممکن است مزایای بیشتری برای سلامتی زنان داشته باشد؛ زنانی که رئیس خودشان هستند، ممکن است زیاد کار کنند اما شاید استقلال بیشتری در مورد زمان و مکان کارشان داشته باشند.
راجرز خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم کارفرمایان باید به یافته‌هایی از این دست توجه کنند. آنان می‌توانند فرصت‌هایی برای استقلال و انعطاف بیشتر در برنامه‌ریزی‌های خویش در ارتباط با همکاری با بانوان در نظر بگیرند. وی اضافه کرد: حتی تغییرات به‌ نسبت ساده مانند جلسات قدم زدن و گفت‌وگو به‌ جای جلسه گرفتن به‌ طور سنتی می‌تواند به کارمندان کمک کند تا ورزش بیشتری را در روز انجام دهند. ناراین نیز خاطرنشان کرد: برخی از کارفرمایان ممکن است تصور کنند برنامه‌های سفت و سخت به نتیجه نهایی کمک می‌کند اما اگر کارکنان استرس بیشتر، رضایت یا سلامت کمتری داشته باشند، ممکن است این‌طور نباشد.
یافته‌های این تحقیق به تازگی در مجله BMC Women’s Health منتشر شده است.

نظر شما