شناسهٔ خبر: 55568051 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

افشای تصاویری از نفت‌دزدی آمریکا +فیلم

یک وبگاه روسی با انتشار ویدئویی خبر داد که ده‌ها کامیون آمریکا نفت سرقت‌شده از میدان‌های شرقی سوریه را به پایگاه‌های آمریکایی در عراق منتقل کرده‌اند.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، وبگاه روسی «آویا. پرو» متخصص در امور نظامی به‌تازگی با انتشار ویدئویی، لحظه سرقت نفت سوریه توسط آمریکا را به تصویر کشید.

این وبگاه روسی گزارش داد که یک بالگرد رزمی روسی هنگام گشت‌زنی در سوریه با کاروانی متشکل از ده‌ها کامیون مواجه شده است که در حال حرکت به سمت عراق بوده است.

بنا بر این گزارش، این بالگرد که در حال گشت‌زنی در شمال شرق سوریه بوده، متوجه می‌شود حدودا صد کامیون آمریکایی در حال سرقت نفت سوریه هستند. 

آویا با اشاره به اینکه تعداد کامیون‌ها حدودا ۱۰۶ دستگاه بوده، خبر داد که بالگرد روسی مسیر حرکت این کاروان را کاملا زیر نظر گرفت. کاربران سوری با انتشار ویدئوی مذکور در شبکه‌های مجازی، گفته‌اند که این کاروان از شهر رقه سوریه در حال حرکت به سمت پایگاه‌های آمریکا در عراق بوده است.
 
فیلم
پایگاه خبری «کریدل» نیز با انتشار این ویدئو خبر داد که وزارت نفت سوریه در تاریخ نهم ماه آگوست بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که آمریکا مشغول استخراج و سرقت نفت سوریه است.

کریدل به نقل از بیانیه وزارت نفت سوریه اضافه کرد میزان تولید نفت سوریه در نیمه اول سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۴.۵ میلیون بشکه با میانگین تولید روزانه ۸۰.۳ هزار بشکه بوده که روزانه ۱۴.۲ هزار بشکه به پالایشگاه‌ها تحویل داده می‌شود.

بر اساس بیانیه مذکور، نیروهای اشغالگر آمریکا و مزدوران آن‌ها -شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد)- روزانه ۶۶ هزار بشکه نفت سوریه یا به عبارتی حدود ۸۳ درصد از تولیدات روزانه نفت این کشور را از میدان‌های نفتی اشغال شده در شرق سرقت می‌کنند و به پایگاه‌های خود در عراق منتقل می‌کنند.


بر اساس داده‌های این وزارتخانه، حوزه نفت سوریه از ابتدای جنگ تا اواسط سال جاری حدود ۱۰۵ میلیارد دلار در نتیجه عملیات سرقت نفت توسط آمریکا متحمل خسارت‌های سنگین شده است.

وزارت نفت سوریه همچنین اشاره کرده بود که افزون بر خسارت‌های مادی وارده به حوزه نفت این کشور، اقدامات آمریکا و شبه‌نظامیان وابسته به این کشور در سوریه تلفات جانی نیز به همراه داشته به‌نحوی که ۲۳۵ نفر کشته، ۴۶ نفر زخمی و ۱۱۲ نفر ربوده شده‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» نیز به تاریخ بیست و هشتم خردادماه سال جاری با انتشار تصویری خبر داده بود که نیروهای آمریکا محموله گندم ۴۰ کامیون را در شمال شرق این کشور سرقت کرده‌اند.

سانا اشاره کرده بود که اشغالگران آمریکایی پس از سرقت محموله‌های گندم، آن‌ها را به پایگاه‌های خود در شمال عراق قاچاق کرده‌اند.

منابع محلی سوریه بارها گزارش داده‌اند که نیروهای آمریکایی مستقر در شرق این کشور محموله‌های نفتی و غلات سوریه را به کشورهای مجاور قاچاق می‌کنند.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از وزارت نفت سوریه در سال‌های گذشته، روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت این کشور توسط نیروهای اشغالگر آمریکا و نیروهای مزدور آن در مناطق شرقی سوریه سرقت شده است.

آمریکا طی یک دهه جنگ علیه سوریه به بهانه مقابله با تروریسم و داعش از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در این کشور حمایت کرده و مناطق نفت‌خیز سوریه را به اشغال خود در آورده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ‌آمریکا پیشتر در اظهاراتی به صراحت گفته بود که حضور نظامیان این کشور در سوریه به خاطر چاه‌های نفت است.

مردم محلی روزانه با ایستادگی در برابر کاروان‌های نظامی آمریکا در شمال شرق و شرق سوریه مخالفت خود را با حضور نظامیان آمریکا ابراز می‌کنند.

نظر شما