شناسهٔ خبر: 55567248 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

پوپولیسم و هزینه‌های مبارزه با آن

صاحب‌خبر -

مهدی مستفید در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «پوپولیسم و هزینه‌های مبارزه با آن» نوشت:

حرکت‌ها و اقدامات سطحی و کم مایه با هزینه کم و تبلیغات فراوان اساس رفتارهای عوام فریبنده‌ای است که پوپولیسم خوانده می‌شود.مبارزه با این انحراف فکری یکی از مهمتربن و شاق‌ترین فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی است. اقدامات سطحی آسان با هزینه و خسارت بالای پنهان، چنان در بین توده‌ها مقبول می‌افتد که هر مخالفتی با آن می‌تواند هزینه فراوانی برای روشنگر چه از جانب عوام و چه از جانب عوام‌فریب ایجاد کند.

شما وقتی در مقام روشنگر پوپولیسم قرار می‌گیرید یکی از نادرترین اتفاقات جهان رخ خواهد داد و عوام و عوام فریب، ظالم و مظلوم، جانی و مجنی علیه، علیه شما متحد می شوند، از این رو کمتر سیاستمداری را پیدا می‌کنید که به عرصه اين مبارزه بپیوندد، ولی خسارات حرکت‌های سطحی بر دوش جامعه چنان زیانبار است که روشنگری در آن مهمترین کنش هر فعال مدنی _ سیاسی است.

سیاستمدارانی که به هر دلیل قادر به انجام کارهای بنیان‌دار نیستند با زد و بندهای سطحی کاریکاتوری از امکانات را برای مردم‌شان فراهم می‌کنند، امکانات به‌ظاهر مهم و در حقیقت فیک که در نهایت به زیان همان مردم بدل می شود.

اصرار نمایندگان مجلس برای اعطای صلاحیت وکالت دادگستری به خیل عظیم بیکاران رشته حقوق و افزایش ناگهانی ظرفیت رشته‌های پزشکی دو اقدام پوپولیستی که ابن روزها توسط نمایندگان مجلس و دولتیان در دست اجراست.

هر دو این اقدام با شعار زیبای مبارزه با انحصار اشتغال در این دو حوزه شروع شد و با وعده ایجاد اشتغال برای هزاران جوان بیکار و توسعه پزشکی مناطق محروم ادامه یافته‌اند. در نگاهی پوپولیستی این دو، اقدامی کم هزینه برای اشتغال‌زایی هستند ولی تحقق آن دو و اعطای صلاحیت به کسانی که در این حوزه‌ها آموزش کافی ندیده و توانایی لازم را کسب نکرده‌اند فاجعه‌ای است که موجب آسیب‌های بسیار بزرگی در حوزه وکالت و بهداشت و درمان خواهد شد که مهمترين آن بر باد دادن اعتماد عمومی به عملکرد صحیح این دو حوزه است.

در روزهای گذشته برخی نمایندگان شهرستان‌های دارای دانشکده پزشکی که بدون کمترین امکانات پزشکی و با امضای طلایی آقای وزیر دارای پذیرش دکتری حرفه‌ای شده‌اند چنان بر طبل شادانه می‌کوبند که گویی کاری شده است کارستان، این نمایندگان با انتساب این مهم به تلاش‌های مردم‌دوستانه خودشان این اقدام را نقطه عطفی در بهداشت و درمان این مناطق عنوان می‌کنند، و عوام نیز ساده‌انگارانه می‌پذیرند بدون آنکه بپرسند این تحول عظیم با کدام زیر ساخت‌ها محقق می‌شود؟ بدون امکانات آموزشی و هیئت علمی مجرب چه تحولی می‌توان در بهداشت و درمان این مناطق ایجاد کرد؟

دو دهه قبل رشته‌های برق، کامپیوتر، صنایع به این صورت در دانشگاه‌های آزاد و… اغلب این شهرستان‌های محروم تاسیس شد، آن روز هم سیاسیون پوپولیست از آن به عنوان نقطه عطفی در تحول علم و صنعت این مناطق یاد می کردند، نتیجه اش چه شد؟ کدام واحدهای علمی، پژوهشی و صنعتی به مدد فارغ التحصیلان آن رشته‌ها در این مناطق ایجاد شد؟

مگر می شود با ترسیم کاریکاتوری از دانشگاه با کمترین امکانات و چند نیروی حق التدریس نیروی کاری پرورش داد کارآفرین و تحول گرا؟
آن رشته‌ها ثمر چندانی برای کشورمان نداشتند جز اتلاف چندین سال از عمر جوانان و پول خانواده‌های آنها برای شبه تحصیلی که جز به صدور برگه‌ای به عنوان مدرک تحصیلی ختم نشد و جز سرخوردگی بر جوانان این مرز و بوم حاصلی نداشت.

پوپولیستها بزرگترین خائنان به منابع هر کشوری هستند، اقدامات سطحی آنها اغلب به اتلاف منابع بدون رسیدن به نتیجه مورد پیش بینی ختم می‌شود. با این وجود تا اقدام به فاجعه منتهی نشده به راحتی و با دمیدن بر بوق تبلیغات، در اذهان توده جامعه، روشنگر را در مقام خائن می‌نشانند و از آن به عنوان مخالف توسعه یاد می‌کنند.

با وجود همه مشقات برای توسعه پایدار و جلوگیری از اتلاف منابع هر کشور و هر منطقه بایستی در برابر پوپولیست‌ها ایستاد، حتی اگر شده با چند سطر نوشته و حرفی به گفتنی! بی شک روزی پرده فرو خواهد افتاد و خائن و خادم واقعی آشکار خواهد شد هر چند دیر و پس از وقوع فاجعه!

انتهای پیام

نظر شما