شناسهٔ خبر: 55566259 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

همایش بین‌المللی نکوداشت میرزا نورالله عمان سامانی برگزار شد

همایش بین‌المللی نکوداشت میرزا نورالله عمان سامانی (تاج الشعرا) با حضور جمعی از مشاهیر و سرآمدان کشورهای ایران، تاجیکستان، افغانستان، عراق، پاکستان و کشمیر برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ همایش بین‌المللی نکوداشت میرزا نورالله عمان سامانی (تاج الشعرا) با همکاری بنیاد نخبگان استان چهارمحال‌وبختیاری و با حضور جمعی از سرآمدان و مشاهیر استان و مهمانانی از کشور‌های تاجیکستان، افغانستان، عراق، پاکستان و کشمیر در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

در این نشست، یاسر پیرعلی؛ سرپرست دانشگاه شهرکرد گفت: با توجه به جایگاه اشعار این شاعر آیینی در غنابخشی به فرهنگ عاشورایی، راه‌اندازی بنیاد دائمی عمان سامانی شاعر برجسته آیینی در دستورکار دانشگاه قرار دارد.

مجتبی بنیادیان؛ رئیس بنیاد نخبگان استان نیز با اشاره به اهمیت برگزاری این قبیل برنامه‌ها، اظهار داشت: برگزاری این مراسم نه تنها تقدیر و گرامیداشت عمان سامانی و شناساندن هر چه بهتر این چهره شاخص شعر آیینی به جامعه است؛ بلکه نوعی الگوسازی این چهره تابناک شعر و ادبیات برای نوجوانان و جوانان نیز خواهد بود.

وی افزود: با فعال شدن انجمن مفاخر و مشاهیر استان و همکاری همه مجموعه‌های علمی پژوهشی و فرهنگی چهارمحال‌وبختیاری، شاهد تداوم این گونه همایش‌ها برای سایر مفاخر استان خواهیم بود.

علیرضا حبیبی؛ مدیر شبکه رادیویی فرهنگ نیز با اشاره به محورهای این برنامه، خاطرنشان کرد: آشنایی بیشتر مردم با عمان سامانی، گسترش همکاری‌های مشترک دانشگاه شهرکرد با نهادها و شخصیت‌های ملی و بین‌المللی، موافقت ترجمه گنجینه‌الاسرار به زبان‌های عربی، انگلیسی و اردو، از مهمترین دستاوردهای این برنامه است.

وی معرفی شهر سامان و ظرفیت‌های آن، پیام رییس موسسه فرهنگی اکو و فرصت‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی، انتقال سنگ‌ مزار آماده شده عمان سامانی به نجف اشرف، تهمیدات همایش عمان سامانی در نجف اشرف، تمهیدات برگزاری همایش‌های مفاخر فرهنگی استان، جریان‌سازی رسانه‌ای ملی و بین‌المللی را از دیگر نتایج برگزاری این برنامه دانست.

در بخش علمی همایش، مقالات و گفت‌و‌گوهای علمی و تخصصی پیرامون ویژگی‌های شعر و سبک عمان سامانی توسط عمان‌پژوهان از جمله علی آذرشب، مسعود نمازی، حجت‌الاسلام نورالله اسلامی‌نیا، حمید رضایی، عابد اکبری، حسام‌الدین سراج و غلامرضا صفار ارائه شد.

قرائت پیام ناصر باقری‌مقدم؛ قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، اجرای تعزیه وداع، رونمایی از کتاب «سر الاسرار» اثر مسعود نمازی بروجردی که در شرح «گنجینه الاسرار» عمان سامانی نوشته شده، رونمایی از کتاب‌های «معراج‌نامه» اثر جمشید مردانی و «کیست این پنهان» به قلم غلامرضا صفار و لوح فشرده «گنجینه‌خوانی» اثر همایون علیدوستی شهرکی، از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

انتهای پیام/

نظر شما