شناسهٔ خبر: 55562427 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مقاومت‌ در هویت فلسطینی‌ها حک شده است

صاحب‌خبر -
جنگ اسرائیل علیه جنبش‌های مقاومت فلسطین _ از جمله جهاد اسلامی در غزه _ از چند روز پیش آغاز نشده بلکه ماه‌هاست که در جنین جریان دارد، اما صهیونیست‌ها به جای تهاجم گسترده به جنین، تصمیم گرفتند به غزه حمله کنند؛ جایی که جهاد اسلامی حضور بسیار قوی‌تری دارد. این اتفاق نشان می‌دهد که ظاهرا اسرائیل استراتژی خود را از عملیات نظامی در مقیاس بزرگ به کشتار هدفمند فعالان سیاسی تغییر داده است.

اما برای بررسی این اتفاقات لازم است درگیری‌های ماه‌های گذشته در جنین را بررسی کنیم. هفته گذشته اسرائیل، بسام السعدی، یکی از رهبران ارشد جهاد‌اسلامی را در حمله‌ای که به شهادت جوانان فلسطینی انجامید، دستگیر کرد. علاوه بر این، در اوایل اردیبهشت در حمله اسرائیل به جنین یک فلسطینی شهید و ۱۳‌نفر دیگر زخمی شدند. در اواخر همان ماه، در عملیات دیگری یک نوجوان فلسطینی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند و در ۲۱اردیبهشت، روزنامه‌نگار الجزیره، شیرین ابوعاقله، هنگام پوشش خبری رویداد‌ها در اردوگاه بر اثر شلیک نظامیان صهیونیست جان خود را از دست داد که محکومیت جهانی را برانگیخت.

اما حملات به همین‌جا متوقف نشد؛ در خرداد، حدود ۳۰‌خودروی نظامی اسرائیلی به جنین یورش بردند و سربازان یک خودرو را در شرق شهر محاصره کردند و بر چهار مرد داخل آن آتش گشودند. سه نفر به شهادت رسیدند و نفر چهارم به‌شدت مجروح شد.

مردم جنین و به‌ویژه جوانان این شهر در حال قیام علیه شرایطی هستند که در طول تاریخ متحمل شده‌اند.
انقلاب جنین صرفا پاسخی به عملیات و حملات اسرائیل نیست بلکه مقاومت در برابر ارتش‌های بیگانه به‌طور تاریخی در ذهن، قلب و روایت مردم شهر نقش بسته‌است.

عرصه اصلی نبرد قیام ۱۹۳۶ علیه قیمومیت بریتانیا، جنین بود؛ جایی که نیرو‌های بریتانیایی رهبر مقاومت عزالدین قسام را کشتند. یکی دیگر از رهبران برجسته انقلابی، شیخ فرحان السعدی نیز توسط ارتش بریتانیا در جنین کشته شد.

بسیاری از جوانان جنین که امروز در حال مبارزه با جنگ هستند، در طول انتفاضه دوم نوزاد بوده یا هنوز به دنیا نیامده بودند، اما تاریخ مقاومت شهر در هویت آن‌ها حک شده و به‌عنوان انگیزه‌ای برای اقدامات انقلابی آن‌ها علیه اشغالگری اسرائیل عمل می‌کند.


نظر شما