شناسهٔ خبر: 55562179 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیار سردار دل‌ها مقصد سی‌ویکمین سفر استانی دولت مردمی

کرمان - ایرنا - دیار کریمان، سرزمین مقاومت و زادگاه سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از بعدازظهر امروز (پنجشنبه) تا جمعه میزبان رییس جمهور و هیات همراه در آخرین سفر استانی دولت سیزدهم در دور نخست است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مسئولان و مردم دیار کریمان به سفر رییس جمهور به این استان چشم امید دوخته اند و انتظار دارند بسیاری از مسایل، مشکلات و موانع اولویت‌دار منطقه و در کنار آن نقاط قوت و ظرفیت های موجود در این استان در این سفر مورد بررسی و تصمیم گیری برای تحقق توسعه متوازن قرار گیرد.

اگرچه قرار است هواپیمای حامل رییس جمهور عصر امروز در کرمان به زمین بنشیند اما از صبح امروز شماری از وزیران خود را به استان رسانده اند یا در شهرستان های استان برای بررسی میدانی مسائل حضور یافته اند.

از برکات سفرهای استانی تا جزییات سفر

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در تشریح برنامه‌های سفر دو روزه رییس جمهور به استان کرمان می گوید که صرفنظر از همه تصمیم هایی که برای توسعه استان در این سفر گرفته می شود، رابطه ملت و دولت در سفرهای استانی تقویت می‌شود و اعتماد مردم نیز به دولت و سرمایه اجتماعی افزایش می‌یابد. 

به گفته وی حضور میدانی مسئولان در شهرستان‌ها، زمینه‌ساز تصمیم های مهم خواهد بود تا وزرا درباره مسائل توسعه ای استان منطبق با واقعیات موجود تصمیم بگیرند. 

ظرفیت ها و کمبودها

کرمان با همه ظرفیت های کم نظیر که به بهشت معادن ایران، قطب کشاورزی و باغداری و نیز موقعیت کم نظیر گردشگری شهرت دارد، از مشکلات زیادی نیز رنج می برد که توسعه نامتوازن مهمترین آنهاست؛ درحالی که درآمدهای شرکت های بزرگ معدنی استان چندین هزار میلیارد تومان می شود، در همین استان مناطق محروم و کم برخورداری داریم که از کمترین امکانات محروم هستند.

این درحالی است که تنش آبی بشدت در کرمان مشکل ساز بوده و نشست زمین و دیگر تبعات ناشی از کم آبی نیز دامن این استان را گرفته که ضرورت مدیریت بهینه آب بویژه در بخش کشاورزی و نیز تامین و انتقال آب را در آن نمایان کرده است.

ضرورت بازگشت سرمایه ناشی از فعالیت معادن به استان، تقویت زیرساخت های مهم مثل بهداشت و درمان، تبدیل استان به اولویت و مقصد اولویت دار گردشگران داخلی و خارجی، حل مشکلات ساختاری راه ها و راه آهن و تغییر الگوی کشت و حل مشکلات کشاورزان از جمله مسائل مهم استان کرمان به شمار می رود.

این وضعیت درحالی است که کرمان در برابر سیل نیز بسیار آسیب پذیر است و در چند مقطع از زمستان پارسال تاکنون شاهد خسارت چندهزار میلیارد تومانی سیلاب در جای جای استان بوده ایم که این مهم ضرورت تدابیر و تخصیص اعتبارات لازم برای مدیریت روان آب ها و پیشگیری از خسارات سیل را نمایان می کند.

دیار سردار دل‌ها مقصد سی‌ویکمین سفر استانی دولت مردمی

اتمام خط انتقال آب خلیج فارس به کرمان نخستین اولویت است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم کرمان و راور خطاب به رییس جمهور با اشاره به اینکه بحران بی‌آبی شرایط خاصی برای شهرستان‌های بخش های مهم استان ایجاد کرده است گفت: اولویت نخست ما اتمام اجرای طرح خط انتقال آب خلیج فارس به شهرستان کرمان است.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: امیدوارم با حضور رییس‌جمهور و وزرای محترم دولت در کرمان شاهد بهبود شرایط معیشتی و رفاهی مردم نیز باشیم.

وی ادامه داد: سیل اخیر آسیب‌های بسیار زیادی به استان کرمان بویژه به شهرستان‌های رفسنجان، شهربابک و کرمان و راور وارد کرده که انتظار می رود با دستور ویژه رییس جمهور در اسرع وقت، بودجه‌های لازم برای حل مشکلات مردم تخصیص یابد.

تفویض اختیارات شورای عالی معادن

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلات مهم کنونی این استان را لغو تفویض اختیارات شورای عالی معادن برای این استان دانست و گفت: از رییس جمهور انتظار داریم این تصمیم غیرکارشناسی وزارت صمت را اصلاح کند تا مردم مظلوم کرمان از ظرفیت معادن متعلق به خود استفاده کنند ضمن آنکه حقوق دولتی قانونی قابل پرداخت به این استان نیز باید کامل اجرا شود.

دیار سردار دل‌ها مقصد سی‌ویکمین سفر استانی دولت مردمی

گلزار شهدای کرمان نیازمند اجرای طرح جامعی

وی تصریح کرد: مرقد مطهر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز نیازمند طرح جامعی است که باید با هماهنگی دولت و ارکان نظام در سطح ملی و منطقه‌ای مصوب و اجرایی شود البته در کنار منابع مالی مردم که خودجوش ارائه می‌کنند ردیف بودجه مصوب دولت نیز نیاز دارد که بصورت ویژه در دستور کار دولت باشد.

دیار سردار دل‌ها مقصد سی‌ویکمین سفر استانی دولت مردمی

کرمانِ ۴ فصل با ۸ اثرِ جهانی چشم یاری به سفر دولت دارد

دیار کریمان با هشت اثر ثبت جهانی، افزون بر ۷۰۰ اثر ثبت ملی، دهها اثر واجد ارزش تاریخی و مهمتر از همه اقلیم منحصربه‌فرد و چهار فصلی که دارد متاسفانه آنچنان که باید مقصد سفر گردشگران نیست و رشد کرمان در این جایگاه یکی از درخواست های فعالان و مسئولان این حوزه است.

کارشناسان می گویند صرفنظر از کمبودها در بخش های دولتی بویژه کمبود اعتبارات، مشکل دیگری که کرمان از آن رنج می برد نداشتن حلقه زنجیروار پیوست گردشگری و فرهنگ جذب گردشگر در همه اصناف و ادارات است؛ جامعه ای در بخش گردشگری پیشرفت خواهد کرد که به طور مثال راننده تاکسی و ساندویچی آن هم آموزش های مربوط به پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی را گذرانده باشند، نگاهشان گردشگرپذیر باشد و زیرساخت های موردنیاز آن نیز وجود داشته باشد؛ چیزی که در کرمان هرچقدر هم وجود داشته باشد، باز به زعم کارشناسان، نیاز به کار مضاعف و حمایت ویژه دارد.

همچنین ضرورت احداث قطار سریع السیر و نیز کرویدور هوایی بین المللی برای تقویت گردشگری استان کرمان مورد مطالبه قرار دارد.

واقعیت اینکه دیار کریمان در حوزه میراث فرهنگی با توجه به سابقه تمدنی کهن، غنای فرهنگی و اقلیم های متفاوت گرچه حرف های زیادی برای گفتن دارد، اما چالش های این حوزه، جایگاه مناسبی برای آن رقم نزده است.

احداث موزه صنایع دستی، کمک به توسعه هتل ها، معرفی جاذبه های استان و ایجاد زیرساخت های دیگر در بخش های گردشگری موردنیاز است.

پیشنهاد ۳۶۰ میلیارد تومان طرح گردشگری برای سفر استانی دولت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به مصوبات سفر آتی رییس‌جمهور به استان کرمان می گوید: یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه برای این سفر پیشنهاد کردیم که پس از کارشناسی ۳۶۰ میلیارد تومان در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مصوب شده است.

محیط زیست کرمان نیازمند حمایت

باورش هم سخت است استانی که در بیشتر ایام سال گردوخاک یا طوفان شن را تجربه می‌کند با وجود ۲۳ شهرستان تنها ۹ ایستگاه پایش شاخص کیفی هوا آن هم در هشت شهرستان داشته باشد که این ایستگاه‌ها هم همگی به سامانه آنالایزرهای ذرات مجهز نباشند؛ اما این واقعیت دارد.

سنجش بموقع و دقیق میزان آلودگی هوا مبنای تصمیم‌گیری درباره سلامت شهروندان به شمار می‌رود و ابزار این سنجش و اندازه‌گیری نیز ایستگاه های پایش شاخص کیفی هواست که بیشتر شهرستان ها از داشتن آن محروم هستند و باید بررسی شود چرا تاکنون این نیازها مرتفع نشده است.

این درحالی است که بخش محیط زیست در استان از سایر جنبه های زیرساختی نیز نیازمند تقویت اعتبارات و حمایت است.

دیار سردار دل‌ها مقصد سی‌ویکمین سفر استانی دولت مردمی

امید به رهاورد سفر برای ۶ هزار میلیارد تومان پروژه جاده‌ای

سفر هیات دولت به استان کرمان درحالی انجام می شود که کرمانی‌ها چشم امید بسیار به رهاوردهای آن برای جبران عقب‌ماندگی تاریخی حوزه راه‌های مواصلاتی خود دارند آن هم در شرایطی که ۶ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام این بخش چشم انتظار توجه ویژه دولت است.

وضعیت راههای استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور باوجود قرارگرفتن در نقطه ای استراتژیک در کرویدورهای مهم کشور و منطقه، همواره دستمایه انتقاد و مطالبه عمومی مردم و کارشناسان بوده و در شرایطی که مسئولان می گویند این استان در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور و شرق به غرب کشور قرار دارد، ضعف های حوزه راه آن بیش از سایر حوزه ها نمایان است.

به نحوی که برخی شهرستان های همجوار با کرمان حتی راه مستقیم به مرکز این استان ندارند و بسیاری از محورهای موجود نیز یا فرسوده شده و در حال تخریب هستند یا غیر ایمن با آمار تلفات فراوان خوانده می شوند.

شمار تلفات جاده ای استان کرمان به آن حد رسیده که کرمان را طی سال های گذشته در ردیف پنج استان نخست کشور از این منظر جای داده و حالا تمامی نگاه ها برای جبران چالش ها و عقب ماندگی های حوزه راه به سفر استانی رییس جمهور دوخته شده است.

آمار پایین بزرگراه های استان به نسبت وسعت، نقاط حادثه خیز و جاده های نیازمند تاسیس یا ترمیم خود گویای ضرورت توجه و جای کار فراوان در حوزه راهسازی استان کرمان است.

از طرفی  راه و بزرگراه به عنوان کلیدی ترین زیرساخت توسعه پایدار، همواره پیش نیازی مهم برای رشد اقتصادی و اجتماعی هر منطقه محسوب می شود؛ در واقع توسعه گردشگری، صنعت، معدن و کشاورزی و حتی بازرگانی و صادرات استان معدنی و کشاورزی کرمان نیازمند تقویت شریان های ارتباطی و حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی است.

پیشنهاد ۶ هزار میلیارد تومان پروژه راه و راه آهن

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: حدود ۶ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه راه و راه آهن برای تخصیص اعتبار در سفر رییس جمهور پیشنهاد شده که تمامی این طرح ها مطالبه استان بوده است.

علی حاجی زاده افزود: پروژه هایی که برای سفر رییس جمهور در حوزه راه های شمال و جنوب استان مورد توجه استان قرار گرفتند، عمدتا طرح های راهسازی با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد هستند که در این زمینه سه هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان پروژه درخواست شده که مطالبه استان است.

وی عنوان کرد: برنامه ریزی شده که این اعتبارات در مدت سه سال توسط دولت به استان تخصیص یابد.

پنج اولویت راهداری/ راههای روستایی پایین تر از میانگین کشور

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز گفت: مسائل حوزه راهداری استان کرمان در ۶ بخش تقسیم بندی شده که در این زمینه می توان به رفع نقاط حادثه خیز به عنوان یکی از مهمترین پروژه هایی که در سفر رییس جمهور نیازمند تخصیص اعتبار است، اشاره کرد.

احسان عراقی زاده تصریح کرد: همچنین تکمیل راه‌های روستایی شمال استان کرمان نیز به عنوان یکی دیگر از معضلات فعلی استان کرمان قلمداد می شود که در اعتبارات سفر رییس جمهور مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد راه‌های روستاهای بالای ۲۵ خانوار استان کرمان ساخته شده اما عمده مشکل استان در راه‌های روستایی با جمعیت بالای ۱۰۰ خانوار است که به علت وجود برخی مسیرهای کوهستانی اعتبار بالایی می خواهد و دسترسی به این روستاها مشکل است؛ حتی نقاطی داریم که پیمانکاران در این مناطق کار نمی کنند.

این مسئول افزود: بحث بعدی بهسازی روکش آسفالت راههای اصلی، فرعی و روستایی است که این روستاها با توجه به گرانی مصالح، طی این سال ها دچار چالش هایی در حوزه نگهداری شده اند.

امان از کمبود ماشین آلات

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان همچنین گفت: اولویت بعدی ما تامین ماشین آلات راهدرای است زیرا هر ضربه ای در سیلاب ها می خوریم از کمبود این ماشین آلات است.

وی با اشاره به خودروهای مورد نیاز راهداری کرمان گفت: پمپ کشنده و دستگاه مکش در سیل اخیر نداشتیم و در شرایطی که سیلاب سطح جاده ها و پل های استان را فراگرفته باید منتظر بمانیم تا استان های دیگر مانند فارس و اصفهان به ما کمک کنند تا آب را تخلیه کنیم.

عراقی زاده ابراز داشت: بیل مکانیکی با ظرفیت بالا نداریم که جاده ها را بازگشایی و اصلاح کنیم، ضمن اینکه در بولدوزر در استان کرمان کمبود داریم.

دیار سردار دل‌ها مقصد سی‌ویکمین سفر استانی دولت مردمی

زیرساخت‌های بهداشت و درمان کرمان در انتظار حمایت

تکمیل و بازسازی چندین بیمارستان ناتمام و فرسوده، تقویت زیرساخت ها از تجهیزات تا نیروی انسانی و رفع خلاءهای بهداشت و درمان استان کرمان از جمله موارد مهمی است که انتظار می رود در سفر هیات دولت مورد توجه ویژه قرار گیرد.

سخن از نارسایی های حوزه بهداشت و درمان در استان پهناور کرمان در حالی است که چهار دانشگاه علوم پزشکی و یک دانشکده در این استان مستقر هستند و خدمات رسانی به نقاط مختلف در مرکز، شمال، جنوب و شرق استان را انجام می دهند و باوجود این ساختارها میزان مراجعه بیماران اهل استان کرمان به دیگر استان های همجوار به نسبت قابل تامل ارزیابی می شود.

این وضعیت را باید گذاشت در کنار ضعف های ساختاری بویژه در جنوب و شرق استان که باوجود همه اقدامات انجام شده طی سال های اخیر، همچنان نیازمند تقویت هستند؛ بخشی از مشکلات به کمبود ساختمان، تجهیزات و نیروی انسانی برمی گردد و بخشی نیز در قالب سیاست ها و برنامه های دولتی قابل پیگیری هستند.

۶۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل ۱۶۶ پروژه آموزشی

کرمان از نظر زیرساخت های آموزشی نیز وضع خوبی ندارد و مدیرکل آموزش و پرورش کرمان با بیان اینکه ۱۶۶ پروژه نیمه تمام آموزشی در این استان وجود دارد گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح های نیمه تمام در بخش آموزش درخواست شده که در سفر رییس جمهور پیگیری می شود.

رضا رضایی افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل ساختمان اداری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان درخواست شده که برای جذب این مبلغ در حال رایزنی هستیم.

وی به راه اندازی بیمارستان جدید فرهنگیان در کرمان اشاره و تصریح کرد: این طرح نیز نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان اظهار داشت: درخواست راه اندازی نمایندگی مستقل این اداره در شهر زهکلوت در جنوب کرمان با توجه به وجود ۱۲ هزار دانش آموز ارائه شده است.

ستاد راهبردی جنوب کرمان با مجوز هیات دولت احیا شود

مشکلات استان در جنوب بیشتر و عمیق تر است و مسئولان جنوب معتقدند که باید کارهای راهبردری نیز برای آن انجام شد؛ از جمله سرپرست فرمانداری جیرفت خواستار احیای ستاد راهبردی جنوب کرمان با مجوز هیات دولت در سفر رییس جمهور به این استان شد.

احمد بلندنظر افزود: احیای ستاد راهبردی جنوب استان کرمان با توجه به محرومیت و مشکلات این منطقه یکی از مطالبات مهم مردم و مسئولان است.

وی به ظرفیت بخش کشاورزی جنوب استان کرمان اشاره کرد و ایجاد مرز هوایی فرودگاه و کارگو (پایانه بین المللی هوایی) به منظور حمل محصولات کشاورزی منطقه از راه هوایی را از دیگر مطالبات کشاورزان جنوب کرمان برشمرد.

وی تسریع در تکمیل طرح های راه شامل بزرگراه جیرفت سه راهی بم، جیرفت - بافت، جیرفت - فاریاب و جیرفت - میانچیل، تامین نقدینگی راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی، ایجاد زیرساخت لازم برای انتقال آب شور از سد جیرفت، تکمیل بیمارستان ۲۵۸ تختخوابی جیرفت، استقرار ادارات کل آموزش و پرورش، هلال احمر و غیره، تخصیص اعتبار برای مطالعه و ساماندهی رودخانه شور و هلیل و احداث شهرک صنعتی شماره سه، تامین نقدینگی برای ایجاد مراکز لجستیک بار، تخصیص اعتبار تکمیل ساخت موزه باستان شناسی جیرفت، ارتقا کیفیت آب آشامیدنی و رفع تنش آبی و تامین آب در حوزه شهری و روستایی، تکمیل پل های سرجاز و احداث پل سوم هلیل به منظور تسهیل در عبور و مرور، تخصیص اعتبار ملی به منظور فعال شدن طرح راه آهن جیرفت سه راهی دارزین، احداث ۴۰۰ کلاس درس مقاوم در جیرفت، احداث یک باب ورزشگاه ۱۵ هزار نفری، احداث مجتمع فرهنگی و هنری، تامین تسهیلات بانکی به منظور اجرای لوله کشی داخلی گاز منازل شهروندان، احداث چهار کلانتری و پاسگاه انتظامی و خرید تجهزات را از دیگر مطالبات مردمی در این شهرستان عنوان کرد.

خواسته مردم جنوب کرمان

نماینده مردم شهرستان های کهنوج، منوجان، فاریاب، قلعه گنج و رودبارجنوب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: خواسته مردم این منطقه برخورداری از ظرفیت های بسیاری در زمینه کشاورزی، معادن و صنعت است.

منصور شکرالهی اظهار داشت: ریاست محترم جمهوری در حکم استاندار کرمان توجه ویژه ای به جنوب کرمان داشته است لذا در سفر وی به کرمان مصوبات خوبی برای جنوب کرمان رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه استقلال جنوب استان کرمان خواسته مردمان این منطقه است، گفت: یکی از مطالبات تاریخی و اساسی مردم در این منطقه استقلال جنوب کرمان است.

احداث منطقه آزاد و امهال تسهیلات کشاورزی در جنوب کرمان

رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان ایجاد منطقه آزاد کشاورزی را تنها راه برون رفت مشکل بخش کشاورزی این منطقه دانست و گفت: انجام این طرح مطالبه مهم بخش کشاورزی جنوب کرمان در سفر ریاست محترم جمهور به استان کرمان است.

احمد احمدپور، امهال تسهیلات کشاورزی و بیمه را از دیگر مطالبات بخش کشاورزی از سفر ریاست محترم جمهور به استان کرمان برشمرد.

ارائه تسهیلات بانکی و ایجاد چارت خواسته سازمان صمت

رییس سازمان صنعت معدن تجارت جنوب استان کرمان نیز به سفر ریاست محترم جمهور به استان کرمان اشاره کرد و گفت: این سازمان در سه بخش مشکلات خود را مکاتبه و اعلام کرده است.

مسلم مروجی فر افزود: این مشکلات در زمینه مالی، زیرساختی و قوانین بوده است.

وی به مشکلات مالی سرمایه گذاران در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی و کشاورزی جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: در مجموع ۱۳ طرح بزرگ منطقه جنوب کرمان نیازمند ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات است.

ضعف ارتباطات

درحالی از کمبودها در کرمان سخن می گوییم که مشکل آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت در بسیاری از نقاط استان آنقدر مشهود است که وقتی سخن از مطالبات بویژه روستاییان به میان می آید، گفته می شود که درخواست اینترنت و تلفن همراه نخستین خواسته آنان است.

صنایع راکد کرمان در اولویت حمایت دولت

سفر استانی کاروان هیات دولت به ریاست رییس جمهور به استان کرمان در حالی عملیاتی شده است که واحدهای صنعتی راکد و مشکل دار در اولویت حمایت دولت برای حرکت چرخ تولید و اشتغالزایی قرار دارند.

حرکت نکردن صنایع استان کرمان همگام با توسعه معادن در واقع امتداد یک وابستگی به منابع است که با وجود پایان یافتن منابع تجدیدناپذیر و محدود فعلی، می تواند ضمن از حرکت ایستادن چرخ تولید، حجمی گسترده از بیکاری را در جامعه برجای بگذارد.

فعالان صنعتی استان انتظار دارند در این سفر مشکلات آنان نیز حل شود و توسعه صنعتی بتواند خود را با توسعه سایر بخش ها همگام کند؛ کاری که نیاز به تصمیم مهم دولت و تسهیلات و حمایت های مهم دارد.

دیار سردار دل‌ها مقصد سی‌ویکمین سفر استانی دولت مردمی

بحران کم‌آبی کرمان؛ فرصت سفر دولت و انتظارها برای راهکارهای علمی و بومی

به باور همه مسئولان، کارشناسان و مردم استان کرمان تامین آب برای حوزه های مختلف مهمترین اولویت استان کرمان است و سفر آیت الله رییسی به دیار کریمان فرصت مغتنمی برای بهره مندی از تصمیم ها و مصوبات سفر با هدف حل مشکل حیاتی ترین نیاز استان محسوب می شود.

ارزش آب در استان کرمان با اقلیم نیمه خشک و کویری، از دیرباز با ایجاد سازه هایی مانند قنات، آب انبار و یخدان ها مورد توجه ویژه ای بوده و به همین دلیل این منطقه کم آب محل مرغوب ترین و بهترین محصولات کشاورزی همچون خرما، پسته و غیره نیز به شمار می رفته است.

اما در سال های اخیر با گسترش کشاورزی، مدیریت نامناسب در الگوهای کشت، افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی، برداشت آب از منابع زیر زمینی به صورت تصاعدی ، آن هم با حفر چاه بالا رفته است، به طوری که وضعیت بسیاری از دشت ها و شهرهای استان کرمان در وضعیت بحرانی و قرمز قرار گرفته و آثار و تبعات بحران آب در قالب خشک شدن قنوات، پایین رفتن بی سابقه آب چاه های عمیق، فرونشست زمین، خشک شدن اراضی کشاورزی و باغات، مهاجرت روستاییان نمایان گشته اند.

۱۲ شهرستان و بیش از ۸۰۰ روستای استان کرمان با وضعیت قرمز آبی روبه رو هستند و امروز تنش آبی در استان به حدی رسیده است که مناطق کوهستانی و پر آب استان مثل هنزاء در شهرستان رابُر نیز که روزگاری برف تا تابستان در آنها خودنمایی می کرد و منبع تامین آب مناطق همجوار خود بودند، با تانکر آبرسانی می شوند و اوضاع در بسیاری از مناطق دیگر کرمان نیز بهتر از این نیست.

با توجه به نیاز فوری بخش های مختلف برای تامین آب چند پروژه انتقال آب از مناطق دیگر کشور در دستور کار قرار گرفته است که مهمترین آنها انتقال آب خلیج فارس به استان های کرمان و یزد بود که با همکاری شرکت های معدنی و صنعتی اجرا شد و از سال گذشته انتقال آب برای این واحدهای صنعتی به به بهره برداری رسیده است و همچنین خط دوم انتقال آب شرب نیز از خلیج فارس برای شهرهای شمالی استان کرمان بزودی اجرا می شود.

قطب خرما و پسته را دریابید

قطب بودن در تولید خرما، پسته، مرکبات و محصولات جالیزی از یک طرف، مصرف بالای آب در بخش کشاورزی و باغی و الگوهای کشت غیرعلمی و نامتناسب با وضعیت آبی از طرف دیگر شرایطی را پیش روی استان کرمان گذاشته که تصمیم گیری برای آن سخت شده است.

واقعیت اینکه بخش کشاورزی و باغی در استان حاصلخیز و غنی کرمان از ستون ها و ظرفیت های مهم توسعه این دیار محسوب می شود که چرخ های اقتصاد و معیشت خانوارهای زیادی بر پایه آن می چرخد، اما مشکلات و چالش های این حوزه، باعث شده است باوجود تلاش های طاقت فرسا و هزینه های فراوان سود کمی نصیب کشاورزان بومی شود.

اقلیم چهار فصل و خاک مستعد و حاصلخیز به همراه آب و هوای مطبوع و مناسب، سراسر دیار کریمان را به گنجینه و ویترینی برای تولید بیش از  ۷۰ نوع محصول باغی و ۵۰ نوع محصول زراعی تبدیل کرده است که اغلب این محصولات از بهترین نوع خود در ایران و جهان هستند.

حدود ۷۰ نوع از محصولات کشاورزی در مساحت ۳۹۵ هزار هکتار با عملکرد یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ۵۴ نوع محصول باغی در ۲۱۷ هزار هکتار با  عملکرد پنج میلیون و ۶۴۸ هزار تن با تنوع بالا شامل محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و  درختان میوه  مناطق سردسیری کشت می شود.

انواع محصولات زراعی و باغی متنوع و استراتژیکی مانند پسته و خرما، تولیدات جالیزی، انواع مرکبات، کشت های گلخانه ای، گیاهان دارویی و غیره علاوه بر تامین معیشت حدود یک میلیون نفر در استان کرمان با صادارت به داخل و خارج از کشور نقش بسیار مهمی در ارزش افزوده و ارزآوری دارد.

در حالی کشاورزی در کرمان به رتبه دوم تولید و اشتغال تبدیل شده است که کشاورزان با سختی ها و معضلات ریز و درشتی مانند خشکسالی و کم آبی، آفات گیاهی، خسارات سرما و گرما زدگی بر اثر تغییر شرایط آب و هوایی، افزایش تصاعدی هزینه های تولید و ضعف زیر ساخت ها مواجه است که اگر برای حل این مشکلات راه حل مناسب و پایدار اندیشیده نشود، کشاورزی کرمان بیش از پیش متحمل خسارت های جبران ناپذیر خواهد شد.

رهاورد بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومانی اعتبارات

کرمان - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان می‌گوید طبق آخرین مصوبات، تعهدات حوزه دولتی سفر رییس جمهور به این استان ۲۱ هزار و ۲۳۲ میلیارد تومان ارزیابی شده است.

جعفر رودری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اعتبار غیر از تعهدات بانک ها و تسهیلات پرداختی به واسطه این سفر در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا پیشتر میزان این برآوردهای اعتباری به افزون بر ۱۸ هزار میلیارد تومان می رسید که با تلاش مدیران استان برای حل مشکلات بیشتری از استان، تعداد دیگری از پروژه ها نیز پیشنهاد شده است.

اولویت های پروژه ها

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اظهار داشت: این اعتبارات به صورت عمده در حوزه های مختلفی از جمله آب، راه، ورزش، آموزش و پرورش، دانشگاه ها، بهداشت و درمان، حمل و نقل، زیرساخت های برق و شبکه توزیع، مدارس، شهرک های صنعتی، تامین مسکن مددجویان و افراد نیازمند، تامین خوابگاه های دانش آموزی و دانشگاهی، مجتمع های فرهنگی هنری و کمک به عمران شهری شهرداری ها توزیع می شود.

ساماندهی گلزار شهدا و پیشگیری از سیل

رودری در ادامه با اشاره به تخصیص اعتبار برای ساماندهی گلزار شهدای کرمان و مرقد شهید سلیمانی گفت: بخشی دیگر از اعتبارات و تعهدات سفر رییس جمهور برای پیشگیری از حوادث و بلایای طبیعی در ساخت سیل بندها اختصاص یافته است.

وی ابراز داشت: تخصیص این اعتبارات عمدتا در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و بعضاً به صورت سه ساله برای طرح های استان کرمان پرداخت می شود.

به گزارش ایرنا آیت الله سیدابراهیم رییسی امروز پنجشنبه به دیار کریمان سفر می کند و جمعی از اعضای هیات دولت آیت الله رییسی را در این سفر همراهی می کنند.

اخبار مرتبط با سفر استانی دولت سیزدهم به استان کرمان را از طریق پرونده ذیل دنبال کنید:

دیار کریمان میزبان سی و یکمین سفر استانی رییس جمهور

نظر شما