شناسهٔ خبر: 55561156 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در آیین رونمایی از کتاب "خطبه اصغر" مطرح شد؛

خوابی که بهانه سرودن«خطبه اصغر» شد/ کوچک‌ترین شهید کربلا حرف‌ها برای گفتن دارد

مراسم رونمایی از منظومه

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، "خطبه اصغر" تازه‌ترین اثر علی‌محمد مودب نویسنده و شاعر آیینی است. این کتاب در قالب یک منظومه مثنوی درمورد حضرت علی‌اصغر(ع) کوچکترین شهید واقعه عاشورا است. مراسم رونمایی از این کتاب عصر روز گذشته، 19 مرداد ماه در حوزه هنری تهران با حضور جمعی از مسئولین،شاعران و اهالی رسانه برگزار شد که از جمله آن‌ها می‌توان به حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، علیرضا قزوه رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، علی‌اکبر شیروانی مدیرعامل انتشارات سوره مهر، یوسفعلی میرشکاک نویسنده،شاعر و طنزپرداز، میلاد عرفان‌پور و ناصر فیض اشاره کرد.

در این مراسم عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ضمن تسلیت ایام محرم بیان کرد: به کتاب "خطبه اصغر" از چند وجه می‌توان نگاه کرد؛ اول قالبش که قالب مثنوی است. مثنوی همانند رباعی کاملا ابداعی ایرانی و بستر مناسبی برای روایت ایرانی است که بزرگان شعر ما در این قالب شعر سرودند که این اشعار منشا حکمت ایرانی است. دومین وجه، موضوع آن است که حادثه بزرگ عاشوراست. شاعران بسیاری در دوره‌های مختلف در این زمینه شعر سرودند اما می‌توان گفت شکوهمندترین دوره آن پس از انقلاب است که چه از لحاظ کیفی و چه کمی کاملا با سایر دوران متفاوت است. سومین نکته مورد توجه، منظومه بودن این کتاب است. "خطبه اصغر" یک منظومه‌ای است که قطور نیست و متناسب با حوصله مخاطب امروز سروده شده است.

همچنین حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن ابراز خرسندی از انتشار این کتاب گفت: امروز به عنوان یک سخنران به این جمع نیامده‌ام.صرفا به عنوان یک علاقه‌مند به اشعار و آثار استاد علی‌محمد مودب و به احترام اثری که منسوب به حضرت علی‌اصغر(ع)است آمده‌ام تا بایستم و قدردانی کنم. امیدوارم که این اثر موجب برکات دنیوی و اخروی چه برای شاعر و چه برای ما باشد.

میرشکاک: منظومه‌سرایی از ارکان آیین عاشورا ست

در ادامه مراسم یوسفعلی میرشکاک نویسنده،شاعر و طنزپرداز با اشاره به این که سرودن منظومه از ارکان آیین عاشورایی ما بوده است عنوان کرد: جا دارد که از همت بلند علی‌محمد مودب بابت سرودن یک منظومه تشکر کنم؛ درست است که رونمایی جای نقد نیست اما می‌خواهم به چند نکته اشاره کنم که مورد توجه است. شاعران پیش از سرودن و یا حتی هنگام سرودن لازم است که با یکدیگر مراوده داشته باشند. چند مشکل در این کتاب وجود دارد که مطمئنم اگر آقای مودب پس از سرودن با کسی به اشتراک می‌گذاشت این مشکلا رفع می‌شد. یکی از عوامل رشد فرهنگ و ادبیات غرب همین است که نویسندگان و شاعران با یکدیگر و با دیگر فلاسفه و اندیشمندان در ارتباط هستند. یکی از معایب ما عدم کار گروهی است. باید دور هم جمع شویم و داده‌هایمان را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم. این کار موجب پایداری یک اثر می‌شود.  این کتاب قابل اعتنایی است ولی مطلب این است که می‌تواند فراتر رود. فقط کافی است که بازبینی شود.

همچنین میلاد عرفان‌پور شاعر خوشحالی‌اش را از حضور در این جمع بیان کرده و ادامه داد: این خوشحالی از چند جهت است. اول از همه به این سبب که مزین به نام حضرت علی‌اصغر(ع) است و این ایام هم متعلق به سیدالشهدا(ع)است.  دوم این که در جلسه‌ای هستم که اثر استاد مودب محور بحث است. خصیصه و ویژگی آثار استاد مودب این است که در همیشه خودشان هستند و زیست ایشان با اشعارشان حالت آئینه‌ای دارد. ایشان مانند برخی از شعرا به دنبال محاسبه آنچنانی نیستند تا به دنبال میل مخاطب باشند. چیزی را بیان می‌کنند که متاثرشان کرده و در سلوک خودشان موثر است. نکته مورد بحث دیگر منظومه‌سرایی ایشان است که مقام معظم رهبری نیز تاکید بر احیای این سنت داشتند. استاد مودب در عرصه شعر عاشورایی این اتفاق را رقم زدند که اتفاق نویی بود. این یک حرکتی است که می‌تواند جریان‌ساز باشد و منظومه‌سرایی را زنده کند. نکته دیگر این است که در منظومه‌هایی که درمورد عاشوراست همچون منظومه "عمان" شاهد این هستیم که همواره عرفان میان‌داری می‌کند‌ در "خطبه اصغر" نیز عرفان پررنگ است اما عناصر و محتوای دیگری نیز همچون حماسه و موضع سیاسی و اجتماعی عاشورا مشهود است. جذابیت این کتاب این است که یک منظومه برای کوچکترین شهید کربلا است. وقتی برای کوچکترین شهید واقعه عاشورا می‌توان یک منظومه سرود پس برای دیگر شهدای کربلا نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

قزوه: «خطبه اصغر» متن متینی دارد

در ادامه علیرضا قزوه رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما با اشاره به این که متن این کتاب کمتر از متن منظومه "عمان" نیست بیان کرد: این کتاب متن قابل‌توجه و متینی دارد ولی در نقاط اوج هنوز جای کار دارد و شاعر می‌تواند با افزایش نقطه اوج مخاطب را به وجد بیاورد. منظومه نوشتن کار دشواری است. با وجود این دشواری آقای مودب تا حد زیادی موفق بودند اما اگر این اثر بازبینی شود قطعا می‌تواند پرواز بهتری داشته باشد.

همچنین علی‌محمد مودب شاعر منظومه و کتاب "خطبه اصغر" ضمن تشکر از افراد حاضر در جمع و سخنرانان گفت: امیدوارم این کتاب که بضاعت بنده بود درخور نام این حضرت باشد و تا نفسی هست ایشان نظرشان را از ما برندارند.

ا.و با اشاره به دغدغه‌اش در حوزه سرودن مثنوی بیان کرد: در تمام این سال‌ها  احساس کردم که ما کمی غزل‌زده شده‌ایم و دغدغه من بود که سمت مثنوی بروم. در این سال‌ها چند منظومه نوشتم‌ که اساتید باید درمورد آن‌ها نظر دهند. درمورد "خطبه اصغر" هم ادعایی ندارم. تنها خوابی دیدم که پیرو آن نتیجه گرفتم که باید درمورد حضرت علی‌اصغر(ع) شعر بگویم. این کوچک‌ترین شهید کربلا ناگفته‌های بسیار دارد. همچنان که دیگر شهدای کربلا نیز حرفهای ناگفته دارند.

این مراسم که با شعرخوانی سخنرانان نیز همراه بود، با رونمایی از کتاب "خطبه اصغر" به پایان رسید.

انتهای پیام/

نظر شما