شناسهٔ خبر: 55561008 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بیانیه مرکز اسلامی هامبورگ در پی اهانت به ساحت قرآن منتشر شد

مرکز اسلامی هامبورگ در بیانیه خود آورده است:ما ابراز همبستگی بسیاری از مسلمانان و غیرمسلمانان دریافت می‌کنیم، سیاستمداران باید موضع بگیرند، عاملان نیز باید از نظر قانونی پاسخگو باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، یکشنبه حدود ۱۰ نفر که پرچم‌هایی منقش به شیر و خورشید را در دست داشتند در مقابل مرکز اسلامی شهر هامبورگ آلمان در اقدامی شنیع به ساحت نورانی قرآن کریم جسارت نمودند. پلیس آلمان با حضور در محل هیچ اقدامی برای جلوگیری از این عمل که بر اساس قوانین این کشور نیز ممنوع است، انجام نداد و صرفاً نسبت به گرفتن فیلم و عکس مبادرت نمود.

جسارت کنندگان به ساحت قرآن کریم همچنین در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) با هدف تحریک احساسات پاک مسلمانان ضمن رقص و پایکوبی در محل، شعارهایی اهانت‌آمیز به بزرگان دین و مسئولین جمهوری اسلامی ایران سر دادند. در همین راستا مرکز اسلامی هامبورگ بیانیه را منتشر کرد که بدین شرح است:

روز شنبه ۶ آگوست ۲۰۲۲ تعداد انگشت شماری از مردم با حضور گسترده پلیس ساعت ۱۸ در مقابل مسجد امام علی هامبورگ تجمع کردند. در این مراسم، در کنار توهین‌ها و توهین‌های آشکار به اسلام، پیامبر اسلام، نوه‌اش امام حسین (علیه‌السلام) و مسلمانان، قرآن کریم پاره، سوزانده و پایمال شد. تا این حد، این امر در جمهوری فدرال آلمان تازگی دارد و باید به شدیدترین وجه ممکن محکوم شود.

این گروه سال هاست در مقابل یک کلیسا دست به تظاهرات و توهین می‌کنند. اکنون آنها به شکلی بی سابقه نقاب از خود را آشکار کرده اند.

با وجود انفجار سیاسی و حضور پلیس، آنها بزرگترین حرم مسلمانان، کلام چاپ شده خدا را به آتش کشیده اند. همزمان در مسجد امام علی (ع) مراسمی با بیش از هزار بازدیدکننده برگزار شد که با اختلال بیشتری مواجه شد. با توجه به تاریخ اخیر سوزاندن قرآن در اسکاندیناوی، ما با مشکل بزرگ‌تری روبرو هستیم. با واکنش عاقلانه و همسطح مدیریت مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) و بازدیدکنندگان، می‌توان از اغتشاشات جلوگیری کرد. اذهان مسلمانان در سراسر آلمان و در سطح بین المللی متزلزل است. بنابراین آرامش عمومی از همه جنبه مختل شد. ما ابراز همبستگی بسیاری از مسلمانان و غیرمسلمانان دریافت می‌کنیم.

ما از عموم مردم تقاضا داریم. سیاستمداران باید موضع بگیرند. عاملان باید از نظر قانونی پاسخگو باشند. همانطور که اگر کتاب مقدس در مقابل کلیسا یا کنیسه سوزانده شود محکوم است، سوزاندن قرآن نیز محکوم است.

به خصوص با توجه به تاریخ مشترک ما در آلمان، کتاب سوزی عنصر اعتراض نیست. این نماد یهود ستیزانه است و در جامعه ما جایی ندارد. حداکثر در این مرحله انتظار داشتیم حساسیت بیشتری داشته باشند و جلوی افسران پلیس گرفته شود. در این مرحله، ما خواستار شفاف سازی و بررسی کتبی از پارلمان هامبورگ هستیم. ما همچنین تأکید می‌کنیم که برای صلح در هامبورگ و آلمان و علیه اسلام هراسی و یهودی ستیزی با هم می‌ایستیم.

جایی که کتاب‌ها را می‌سوزانید، در نهایت مردم را می‌سوزانید.» (هاینریش هاینه)

مرکز اسلامی هامبورگ (IZH)

نظر شما