شناسهٔ خبر: 55560539 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

استفاده ۳۲ درصدی از ماسک در عزاداری‌ها/رشد افزایشی کرونا تا ۲ هفته دیگر

19 دی: معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تا ۲ هفته دیگر کرونا رشد افزایشی را طی خواهد کرد، گفت: میزان استفاده از ماسک در دهه اول محرم به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی ۳۲ درصد بوده است.

صاحب‌خبر -
محسن فرهادی در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به پیشتازی سویه جدید امیکرون BN۵ در کشور و تبدیل شدن به سویه غالب تا ۲ هفته دیگر کرونا رشد افزایشی را طی می کند و از مردم می خواهیم حتما از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.
وی اظهار داشت: برآوردی برای پایان یافتن کرونا وجود ندارد و با توجه به اینکه در ماه محرم و اربعین مراسم های عزاداری پا برجاست، باید استفاده از ماسک، تهویه مناسب در فضای بسته، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی از سوی همه گروههای سنی مورد توجه قرار گیرد.
فرهادی تاکید کرد: در دهه اول محرم دو هزار و ۵۰۰ تیم بهداشتی در قالب بیش از چهار هزار کارشناس بهداشتی بر مسایل بهداشت محیط عزاداران حسینی، تکایا و هیات ها نظارت داشتند و این روند تا پایان ماه صفر ادامه دارد.
وی با بیان اینکه قرار است ۴۰ نفر از کارشناسان بهداشت محیط در اربعین به کربلا و نجف اعزام شوند، گفت: اعزام این تیم های بهداشتی، نظارت درست و دقیق بر بهداشت محیط و فردی و اجتماعی زائران حسینی در کربلا و نجف است.
دزهای واکسن کرونا (اول تا چهارم) زائران اربعین باید کامل باشد
فرهادی افزود: کارشناسان بهداشت محیط مسیر راهپیمایان را از نظر سلامت به جزء گروههای امدادی هلال احمر و اورژانس کنترل می کنند و افرادی که قصد عزیمت به عتبات عالیات را دارند باید دزهای واکسن کرونای(اول تا چهارم) آنها کامل باشد.
وی تاکید کرد: افراد دارای بیماریهای زمینه ای از جمله دیابت، قلبی و عروقی و تنفسی بهتر است از عزیمت به عتبات عالیات در اربعین و از حضور در مراسم عزاداریهای حسینی که در تکایا و هیات ها و مساجد برگزار می شود به دلیل عدم ابتلا به کرونا خودداری کنند و در منزل به عزاداری بپردازند.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت ادامه داد: برای جلوگیری از ابتلا به سویه جدید امیکرون باید علاوه بر استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی نیز رعایت شود و  شانه به شانه هم قرار نگیرید، زیرا این سویه می تواند ۱۸ نفر را همزمان مبتلا کند.  
به گزارش ایرنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش درباره شروع موج هفتم کرونا در کشور گفت: بارها اعلام کرده‌ام، اینکه فکر کنیم کرونا تمام شده، بسیار اشتباه است. کرونا، ویروسی است که تا سال‌ها باقی خواهد ماند. اکنون ایران هم وارد موج هفتم شده است.
 علت شیوع کرونا در موج هفتم، امیکرون نوع ۵ BA است که سرعت انتشار آن ۱۸ برابر بیشتر از کرونای اولیه است و اگر کسی به این سویه مبتلا شود به سرعت می‌تواند دیگران را هم مبتلا کند و ماسک می‌تواند از شیوع آن جلوگیری کند و همچنین افراد مبتلا باید تا یک هفته خود را قرنطینه کنند و افراد اگر ۶ ماه از آخرین واکسیناسیون آنها گذشته است باید دز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما