شناسهٔ خبر: 55558827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

کلید حل چالش کم‌آبی در خرم‌آباد چیست؟

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری در خصوص خشکسالی احتمالی پیش رو در شهر خرم‌آباد، گفت: کاهش و افزایش نزولات‌ جوی همیشه برای کسانی که در یک سرزمین نیمه‌خشک زندگی می‌کنند وجود دارد و لازم است از روش‌های بهینه برای مدیریت منابع آب شهر استفاده کرد.

صاحب‌خبر -

سلیمان میرزاپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه عمده چالش شهر خرم‌آباد نبود مدیریت اصولی منابع آب است، اظهار کرد: اگر بتوانیم بارش‌هایی که در فصول بارش در شهر و منطقه داریم و در حوزه نفوذ رودخانه خرم‌آباد که از مرکز شهر عبور می‌کند را مدیریت کنیم، می‌توانیم نیاز شهر را به آب مرتفع کنیم و آبیاری فضاهای سبز را با خیال آسوده‌تری انجام دهیم.

وی کاشت درختان و گیاهان بومی را از دیگر راهکارهای مدیریت منابع آبی دانست و افزود: درختان و گیاهان بومی در طبیعت خرم‌آباد وجود دارد که بدون آب در کوهستان‌ها و اطراف شهر رشد می‌کنند و می‌توان از آن‌ها برای تزئین فضاهای شهری استفاده کرد، زیرا به آب کمتری نیاز دارند.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: چمن‌کاری در فضاهای وسیع که به‌شدت نیازمند آب است، اصولی نیست درحالی‌که می‌توان از فضاهای سنگ‌فرش غیرگیاهی و غیرزنده که نیاز به آب ندارد، استفاده کرد.

میرزاپور تصریح کرد: شهر خرم‌آباد با فقر شدید فضای سبز مواجه است و جایگزین کردن چمن با سایر گیاهان مصنوع و گیاهانی با نیاز آبی کمتر، زمان‌بر است؛ بنابراین در ابتدا باید روش آبیاری و زمان آبیاری را اصلاح کرد و لازم است هندسه و شیب سطوح چمن‌کاری شده مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه با استفاده از روش‌های مختلف می‌توان مصرف آب در فضاهای شهری را به حداقل رساند، تاکید کرد: مدیریت منابع آبی، مدیریت سیلاب‌ها، احداث سدهای آبخیزداری، استخر و چاله‌ها، هدایت روان‌آب‌ها و چشمه‌های شهری که آب آنها در طول هشت تا ۹ ماه سال وارد رودخانه و شبکه فاضلاب می‌شود، نخستین گام در راستای تأمین منابع آبی پایدار است.

نظر شما