شناسهٔ خبر: 55558568 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امروز اتفاق افتاد؛

اعلام مخالفت تایوان با طرح چین درباره اجرای مدل«یک کشور- دو نظام»

وزارت امور خارجه تایوان ضمن تأکید بر حق مردم این کشور برای تعیین سرنوشت خود، با طرح پیشنهادی چین درباره اجرای مدل «یک کشور- دو نظام» اعلام مخالفت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه تایوان اعلام کرد که با طرح پیشنهادی چین درباره اجرای مدل «یک کشور- دو نظام» مخالف است.

وزارت خارجه تایوان با صدور بیانیه‌ای در این خصوص همچنین تأکید کرد: ملت تایوان تنها مرجعی است که حق دارد و می‌تواند سرنوشت آن را تعیین کند.

این وزارتخانه با اشاره به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان افزود: چین از سفر «نانسی پلوسی» به عنوان بهانه‌ای برای ایجاد یک وضعیت عادی جدید به منظور ارعاب مردم تایوان سوء استفاده می‌کند.

گفتنی است که دولت چین روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد: ما یک چین واحد هستیم و تایوان بخشی از چین است. این یک واقعیت غیر قابل انکار است که تاریخ و قانون آن را تأیید می‌کند. تایوان هرگز یک کشور نبوده و وضعیت آن به عنوان بخشی از چین تغییر ناپذیر است.

پکن در این گزارش بار دیگر تأکید کرد که اتحاد صلح‌آمیز و اجرای مدل «یک کشور، دو نظام»، اصول پایه‌ای برای حل مسئله تایوان و بهترین رویکرد برای تحقق اتحاد ملی است.

چین از هفته گذشته و در واکنش به سفر تحریک‌آمیز پلوسی به تایوان، رزمایش‌های متعدد و گسترده‌ای را کلید زده و از سوی دیگر قطع ارتباطات با آمریکا در برخی حوزه‌های مهم و تحریم رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و نزدیکانش را در دستور کار قرار داده است.

نظر شما