شناسهٔ خبر: 55557154 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشکلات و انتظارات کشاورزان کرمان از دولت چیست؟

کرمان - ایرنا - قطب بودن در تولید خرما، پسته، مرکبات و محصولات جالیزی از یک طرف، مصرف بالای آب در بخش کشاورزی و باغی و الگوهای کشت غیرعلمی و نامتناسب با وضعیت آبی از طرف دیگر شرایطی را پیش روی استان کرمان گذاشته که تصمیم گیری برای آن سخت شده است.

صاحب‌خبر -

وقتی پای بهره برداران حوزه کشاورزی میان باشد که معیشتشان به این بخش گره خورده، انجام هر کاری بویژه مرتبط با تغییرات الگوی کشت و افزایش بهره وری از بخش کشاورزی را سخت می کند؛ اما این مقوله ها غیرممکن نیستند.

همه این ظرفیت ها در حالی است که باوجود درآمدهای مهم و قابل ملاحظه بخش کشاورزی، همواره بهره برداران اصلی یعنی کشاورزان می نالند و این روزها به سبب شرایط اقتصادی کشور، ناله و اعتراض این افراد بیشتر از گذشته شده است.

واقعیت اینکه بخش کشاورزی و باغی در استان حاصلخیز و غنی کرمان از ستون ها و ظرفیت های مهم توسعه این دیار محسوب می شود که چرخ های اقتصاد و معیشت خانوارهای زیادی بر پایه آن می چرخد، اما مشکلات و چالش های این حوزه، باعث شده است باوجود تلاش های طاقت فرسا و هزینه های فراوان سود کمی نصیب کشاورزان بومی شود.

اقلیم چهار فصل و خاک مستعد و حاصلخیز به همراه آب و هوای مطبوع و مناسب، سراسر دیار کریمان را به گنجینه و ویترینی برای تولید بیش از  ۷۰ نوع محصول باغی و ۵۰ نوع محصول زراعی تبدیل کرده است که اغلب این محصولات از بهترین نوع خود در ایران و جهان هستند.

حدود ۷۰ نوع از محصولات کشاورزی در مساحت ۳۹۵ هزار هکتار با عملکرد یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ۵۴ نوع محصول باغی در ۲۱۷ هزار هکتار با  عملکرد پنج میلیون و ۶۴۸ هزار تن با تنوع بالا شامل محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و  درختان میوه  مناطق سردسیری کشت می شود.

انواع محصولات زراعی و باغی متنوع و استراتژیکی مانند پسته و خرما، تولیدات جالیزی، انواع مرکبات، کشت های گلخانه ای، گیاهان دارویی و غیره علاوه بر تامین معیشت حدود یک میلیون نفر در استان کرمان با صادارت به داخل و خارج از کشور نقش بسیار مهمی در ارزش افزوده و ارزآوری دارد.

در حالی کشاورزی در کرمان به رتبه دوم تولید و اشتغال تبدیل شده است که کشاورزان با سختی ها و معضلات ریز و درشتی مانند خشکسالی و کم آبی، آفات گیاهی، خسارات سرما و گرما زدگی بر اثر تغییر شرایط آب و هوایی، افزایش تصاعدی هزینه های تولید و ضعف زیر ساخت ها مواجه است که اگر برای حل این مشکلات راه حل مناسب و پایدار اندیشیده نشود، کشاورزی کرمان بیش از پیش متحمل خسارت های جبران ناپذیر خواهد شد.

پای در دل کشاورزان و فعالان کشاورزی استان کرمان که می نشینیم، تقریبا گلایه ها و انتظارات یکسانی وجود دارد که مهمترین آنها نبود یا حمایت های ناچیز دولت از بخش کشاورزی، فقدان صنایع تبدیلی و جانبی، افزایش شدید قیمت های نهاده ها از جمله بذر، کود و سم، ضعف جبران خسارات حوادث طبیعی و دست قوی دلالان و سودجویان در بازار را می توان نام برد.

سفر هیات دولت و رییس جمهور به استان کرمان فرصت بسیار مناسبی برای بررسی و رسیدگی به چالش های حوزه کشاورزی و زراعی این استان است تا تغییرات مثبتی برای کشاورزان این سرزمین حاصلخیز و پر برکت رقم بخورد و در این مجال پای سخن سه نفر از کشاورزان شمال، شرق و جنوب کرمان نشستیم تا بیان کننده مسائل و پیشنهادات آنها نیز در جریان این سفر دولت باشیم.

جیب خالی پسته کاران کرمانی

مشکلات و انتظارات کشاورزان کرمان از دولت چیست؟

 پسته که عنوان طلای سبز را یدک می کشد از محصولات پر آوازه استان کرمان محسوب می شود که به واسطه آب و هوای مناسب، ارقام پسته کرمان دارای کیفیت بسیار خوبی هستند و سالانه ارزآوری بسیار خوبی برای کشور از محل صادارت این محصول به دست می آید.

شهرستان های رفسنجان، کرمان، سیرجان، راین، رباط، راور، بردسیر، شهربابک و زرند بهترین مناطق کاشت پسته در استان کرمان هستند که شهرستان رفسنجان با دارا بودن بیش از ۷۰ درصد از تولید و تعداد باغات پسته، رتبه اول را در تولید و صادرات این محصول پر مشتری دارد.

اما باوجود گذشته درخشان پسته کاران کرمانی، حدود یک دهه است که به دلایلی همچون تغییرات اقلیمی و کاهش منابع زیرزمینی آب و وفور آفات و غیره، کیفیت و کمیت پسته مثل قبل نیست و کشاورزان پسته کار باوجود هزینه های گزاف، دستشان از محصول خالی مانده است.

علی صادقی از کشاورزان با سابقه پسته کار رفسنجان به خبرنگار ایرنا گفت: ۵۰ سال است که کار کشت، برداشت و پسته را انجام می دهم، البته از زمان کودکی تجربه کار در باغ های پسته را دارم و این محصول یکی از پر زحمت ترین و سخت ترین کار کشاورزی را دارد.

وی تاکید کرد: یک درخت پسته از زمان نشا تا دوره ای که به بار محصول می نشیند، حدود ۱۰ سال نگهداری و رسیدگی طاقت فرسا می خواهد، در این مدت انواع خطرات و آفات را باید از این درخت دفع کرد تا روزی جبران زحماتش با برداشت محصول شود.

این پسته کار رفسنجانی با اشاره به کاهش محصول پسته در سال های اخیر بیان کرد: حدود ۲ دهه قبل یک درخت پسته بالغ در سال محصول آوری حدود ۵۰ تا ۶۰ کیلو پسته تر به بار می نشاند، اما در حال حاضر نهایت ۳۰ کیلو پسته تر در بهترین حالت برداشت می شود که همین مقدار نیز با پوکی و ضایعات همراه است.

وی ادامه داد: مهمترین دلیل کاهش محصول پسته، خسارات مختلفی است که در سال های اخیر بر اثر تغییر اقلیم آب و هوایی به درختان پسته مانند سرمازدگی و گرمای نابهنگام رخ می دهد، به طور مثال در فصول سرد که درخت نیاز به سرمای زیر صفر دارد، هوا بهاری می شود، اما در اوایل بهار که موقع باز شدن برگ ها و جوانه های پسته است، ناگهان با سرمای شدید همه دسترنج یکساله پسته کار نابود می شود.

صادقی با بیان اینکه انواع آفات نیز بلای جان درختان پسته در استان کرمان شده است اظهار داشت: شیره تر یا همان پسیل پسته مشهورترین و مخرب ترین آفت محصول محسوب می شود که به دلیل نبودن بارش های مناسب و گرمای زیاد در بهار و تابستان خسارت زیادی به درختان پسته می زند که سمپاشی های مکرر نیز به دلایلی مثل وجود سم های بی کیفیت کارایی زیادی ندارد.

کشاورز خرده مالک از پسته سودی نمی برد

وی افزود: هزینه نگهداری و تیمارداری درختان پسته سر به فلک گذاشته است؛ قیمت سموم، کودهای حیوانی، شیمیایی و دستمزد کارگر در ۲ سال اخیر  پنج تا ۶ برابر شده در حالی که قیمت پسته بر خلاف آنچه گفته می شود برای کشاورز نهایت ۲ برابر شده که همان هم به دلیل از بین رفتن محصول عایدی چندانی برای پسته کاران ندارد.

این باغدار پسته تاکید کرد: هزینه کاشت، برداشت و فرآوری پسته تقریبا ۷۰ درصد محصول را پوشش می دهد و سود خیلی کمی بر خلاف تبلیغات که پسته کاران ثروتمند هستند، کشاورز خرده مالک سودی از پسته نمی برد و اگر وضع به همین صورت ادامه پیدا کند دیگر باغداری پسته به صرفه نیست.

وی گفت: در سال های نه چندان دور دولت در بخش سم و کود از طریق شرکت های تعاونی کشاورزی محلی یارانه خوبی در بخش نهاده های مثل کود و سم به کشاورزان می داد، اما تقریبا ۱۰ سال است که هیچ حمایت دولتی از پسته کاران نمی شود و این افراد مجبور هستند سم و کود خود را قیمت هایی که هر روز گران تر می شود، از بازار آزاد تهیه کنند.

بیمه محصول پسته کاران واقعی شود

صادقی با اشاره به خسارات پی در پی به محصول پسته در سال  های گذشته تصریح کرد: دولت همیشه وعده پرداخت خسارت را اعلام می کند، اما خسارت به درختان پسته تنها از بیمه محصولات کشاورزی قابل جبران است، که آن هم به قدری اندک است که معمولا کسی زیربار بیمه محصولش نمی رود؛ پرداخت خسارات به پسته کاران باید تسهیل شود، بیمه ها نیز باید با شرایط مناسب و واقعی محصولات کشاورزان را بیمه کنند و در پرداخت خسارت نیز واقع بینانه عمل شود.

وی تاکید کرد: کمبود آب و پایین رفتن چاه های عمیق کشاورزی با کاهش کیفیت آب همراه بوده، به طوری که درختان و باغات پسته زیادی یا خشک شده اند و یا دیگر محصول چندانی نمی دهند که باعث بیکاری و مهاجرت عده زیادی از روستاها می شود.

این کشاورز پسته کار بیان کرد: وضعیت اگر به همین صورت پیش برود تقریبا اثری از محصول پسته تا ۱۰ سال آینده بویژه در نقاطی مانند رفسنجان نمی ماند و عده زیادی از مردم که معیشت آنها وابسته به این محصول است مجبور به تغییر شغل و مهاجرت می شوند و اگر پسته در استان کرمان از بین برود بسیاری از مشاغل دیگر نیز تعطیل می شوند.

کشاورزی سنتی پسته جواب نمی دهد

وی گفت: عمده تقاضای پسته کاران استان کرمان و رفسنجان وارد شدن دولت به حمایت از کشاورزان در قالب اختصاص یارانه به سموم و کودهای شیمایی است  تا حداقل هزینه نگهداری درختان پسته بالا نرود.

صادقی با بیان اینکه پسته کاری سنتی دیگر جواب نمی دهد و منسوخ شده است ادامه داد: در بحث آب آبیاری غرقابی باید با آبیاری های نوین مانند قطره ای و زیر سطحی جایگزین شود و دولت باید این مهم را به کمک کشاورزان به صورت جدی و حتی اجباری انجام دهد تا ضمن صرفه جویی در مصرف آب از نابودی این محصول صادارتی و ارزآور جلوگیری کند.

وی افزود: کشاورز پسته کار همه زحمت تولید محصولش را می کشد، اما در فصل برداشت دلالان قیمت پسته را مصنوعی پایین نگه می دارند و با به تاراج بردن دسترنج آنها، همین محصول را بسیار گرانتر به مصرف کنندگان می فروشند؛ دولت حتما باید تعاونی ها و شرکت های خوشنام خرید پسته را احیا کند تا رقابت در بازار به نفع کشاورز تمام شود.

خرمای بم زخمی آفات

مشکلات و انتظارات کشاورزان کرمان از دولت چیست؟

 استان کرمان بزرگترین تولید کننده خرمای کشور است و یک سوم تولید خرمای ایران در این منطقه تولید می شود که سالانه  بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن خرما در مناطق شرق و جنوب استان برداشت می شود و بیشترین سطح زیرکشت خرمای استان مربوط به شهرستان بم با بیش از ۱۸ هزار هکتار و  ۱۵۰ هزار تن محصول سالانه است.

 ازلحاظ محصول و کیفیت خرمای کرمان بویژه شهرستان بم در بازار داخل و خارج بسیار مشتری دارد، اما به دلیل ضعف زیرساخت ها و صنایع جانبی و فرآوری و بسته بندی و بازاریابی ضعیف فروش این محصول با مشکلاتی مواجه است و در کنار آن ریزش محصول، خسارات گرما زدگی و آفت نیز باعث از بین رفتن قسمت قابل توجهی از محصول نخلداران می شود.

محمد دهقانی کشاورز نخلدار شرق استان کرمان با اشاره به اینکه عمده اقتصاد شرق استان کرمان به خرما بستگی دارد گفت: کشاورز یک سال زراعی زحمت می کشد و در پایان  به دلایل زیادی از زحماتش ثمر و نتیجه نمی بیند و همین دلسردی برای نخلداران به وجود آورده است.

لزوم راه اندازی مرکز تحقیقات خرما 

وی بیان‌کرد: بزرگترین مشکل خرماداران شرق استان کرمان نبود مرکز تحقیقات خرماست زیرا از مرکز تحقیقات دولتی تنها اسمی مانده و کارآیی ندارد به همین دلیل بارها اتاق بازرگانی و انجمن خرما اعلام کرده اند مجوزی برای راه اندازی مرکز تحقیقات توسط بخش خصوصی صادر شود تا بخش خصوصی بتواند مشکلات نخلدارانی که هر روز دچار آفت می شوند را بررسی و رفع کند.

این نخلدار اهل شهرستان بم اظهارداشت: دولت به کشاورزان کمک چندانی نمی کند، در بحث بیمه نیز حدود ۱۰ درصد حق بیمه از کشاورز گرفته می شود و ۲۰ درصد هم دولت باید واریز کند تا بخشی از خسارت وارده به کشاورز جبران شود، اما اصل بیمه نخلداران به صورت واقعی دیده نمی شود.

۱۵ درصد از محصول خرمای بم بیمه شده است

دهقان خاطر نشان کرد: برای جبران خسارت رقمی پیش بینی می شود اما  همان مبلغ را هم به کشاورز نمی پردازند و دولت هر سال به بهانه ای از پرداخت آن خودداری می کند.

وی ادامه‌ داد: شرق استان کرمان با تغییر دما در سال های اخیر بشدت درگیر خشکیدگی خرما شده و  امسال در برخی نقاط ۳۰ تا ۷۰ درصد محصول دچار خشکیدگی شد که تنها ۱۵ درصد محصول خرمای خود را بیمه کرده اند و بقیه بیمه نمی‌کنند زیرا عقیده دارند بیمه خرما فایده ندارد.

این کشاورز خرما شرق کرمان تاکید کرد: کشاورزی که اکنون ۷۰ درصد محصولش را یکدفعه از دست داده مبلغ ناچیز بیمه مشکلی از آن شخص حل نمی کند و باید بیمه واقعی و متناسب با قیمت و تورم روز انجام شود.

وی با اشاره به وقوع سیلاب در سال های اخیر ادامه داد: خسارت وارد شده به خرماداران کمتر از خسارت سیل نیست، زیرا بارندگی اخیر باعث شده در کنار خشکیدگی، خرما ترشیده هم شود.

تعاونی روستایی ها فعال‌تر شوند 

دهقانی تاکید کرد: از دولت انتظار داریم در بحث شرکت های تعاون روستایی ورود کند تا این شرکت ها فعال تر شوند و خرما را به قیمت عادلانه خریداری کنند تا کشاورز مجبور نشود محصول خود را به قیمت پایین به واسطه ها و دلالان بفروشد.

ضعف حمل و نقل گره باز نشده کشاورزان جنوب کرمان

مشکلات و انتظارات کشاورزان کرمان از دولت چیست؟

جنوب استان کرمان با خاکی حاصلخیز و مستعد برای کشت و کار، از مهمترین مناطق کشاورزی کشور به شمار می رود، انواع غلات، صیفی کاری و محصولات جالیزی به همراه مرکبات، خرما و سایر تولیدات باغی و زراعی، جایگاه کشاورزی جنوب کرمان را ممتاز قرار دارده است.

محمدی کشاورز اهل جیرفت و پیاز و سیب زمینی کار نمونه کشوری نیز گفت: مهمترین مشکل کشاورزان در جنوب کرمان، حمل و نقل محصولاتشان در فصل برداشت است، امسال کرایه حمل هر کامیون  سیب زمینی به نقاطی مثل تهران، قم و کرج ۱۵ میلیون تومان بود که حدودا هر کیلو یک هزار و ۳۰۰ تومان محصول کرایه تعلق می گیرد و این در حالی است که خرید هر کیلو پیاز بر سر زمین کشاورزی چهار هزار تومان قیمت گذاری شده است، اما در استان های همجوار، کرایه برای هر کیلو سیب زمینی و پیاز ۳۰۰ تومان است.

وی تاکید کرد: با توجه به گرمای جنوب کرمان و همزمانی برداشت انواع محصولات کشاورزی، کشاورزان باید به سرعت تولیدات خود را به بازار های مقصد حمل کنند، اما ‌کمبود وسیله حمل، کرایه ها را سرسام آور بالا می برد، در سال‌های گذشته این معضل را بارها با مسئولان ارشد کشوری و استانی مطرح کردیم،  اما تاکنون هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

این کشاورز اهل شهرستان جیرفت اظهار داشت: اجرای سیاست های تشویقی مانند اختصاص لاستیک به رانندگان یا کمک گرفتن از ناوگان حمل و نقل ارگان ها و سازمان ها بسیار می تواند در حل این مشکل کارساز باشد.

وی بیان کرد: مشکل دیگر کشاورزان جنوب کرمان تامین نهاده های کشاورزی مثل سم و بذر است؛ هر لیتر سم که تا سال قبل ۳۰ هزار تومان قیمت داشت، در حال حاضر در بازار ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد و هیچ نظارتی بر فروش سموم کشاورزی نیست.

مافیا از واردات بذر سود کلان می برد

محمدی ادامه داد: برای کاشت پیاز بذر مناسب در منطقه جنوب کرمان هر قوطی ۴۰۰ گرمی حدود چهار میلیون تومان خریداری می کنیم که هر کیلو بذر ۱۴ میلیون تومان برای کشاورز تمام می شود و این در حالی است که هر قوطی بذر پیاز به قیمت دولتی ۶۰۰ هزارتومان است و مافیای وارد کننده  از این تفاوت  قیمت سود کلانی می برد.

وی با اشاره به هزینه های بالای کاشت و برداشت محصولات کشاورزی از قبیل سیب زمینی، پیاز و صیفی جات گفت: هر کیلو پیاز از کشاورز چهار هزار تومان توسط دلالان خریداری می شود اما در مغازه ها ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان به فروش می رسد و سود واقعی به جیب واسطه ها می رود.

این کشاورز نمونه جنوب کرمان با اشاره به فقدان صنایع جانبی کشاورزی در منطقه تصریح کرد: عمده محصول صادارتی ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عمان و روسیه است که باید با سفارش مشتری و در سایز و بسته بندی مناسب ارسال شود اما متاسفانه ضعیف بودن و نبود واحدهای دانه بندی و بسته بندی از مشکلات صادرات تولیدات کشاورزی جنوب کرمان محسوب می شود.

وی افزود: بنده چندین سال است که در شهرک صنعتی جیرفت زمینی را برای انجام تمام فرآیندهای مربوط به صادرات به داخل و خارج از کشور محصول خریداری کرده ام اما متاسفانه هیچگونه همکاری با بنده برای راه‌اندازی  این مجتمع نشده است و مسئولان  فقط زبانی از کشاورزان  حمایت می کنند و ما عملی چیزی ندیدیم.

کمبود نقدینگی چالش واحدهای تولیدی کشاورزی

مشکلات و انتظارات کشاورزان کرمان از دولت چیست؟

 رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان با اشاره به چالش‌های بخش کشاورزی گفت: بالابودن نرخ تسهیلات بانکی اعطایی به بهره‌برداران این بخش باعث می‌شود طرح‌های تولیدی از توجیه اقتصادی برخوردار نباشند و زمینه ورشکستگی مجریان طرح فراهم شود.

محمد خیراندیش در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به چالش‌های بخش کشاورزی اظهارداشت: اعتبارات و تسهیلات بانکی ارزان قیمت به منظور ساخت و توسعه واحدهای تولیدی در سال گذشته در بعضی از زیر بخش‌ها همچون آب و خاک دارای کمبود بود.

وی افزود: کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی موجود به منظور حفظ اشتغال واحدهای تولیدی فعال، به حداکثر رساندن ظرفیت تولیدی  واحدهای نیمه فعال و فعال کردن  واحدهای راکد نیز از چالش‌های بخش کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان با اشاره به اینکه کمبود اعتبارات در خصوص اعطای تسهیلات سرمایه در گردش  به منظور خرید وصادرات محصولات کشاورزی  از جمله پسته، خرما و گردو نیز از مسائل موجود در بخش کشاورزی است ادامه داد: پایین بودن سهم بخش کشاورزی  ومنابع طبیعی از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی نیز از دیگر مسائل موجود است.

خیراندیش با اشاره به عدم پذیرش وثیقه‌های روستایی یا تجاری از سوی برخی از بانک‌های عامل به منظور اعطای تسهیلات بانکی گفت: کمبود نیروهای تخصصی غیر کشاورزی از جمله حسابداری، حقوق، کامپیوتر و ...در مرکز استان و این سازمان احساس می‌شود.

ضعف در بیمه محصولات کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان با اشاره به دیگر مشکلات بخش کشاورزی بیان کرد: ضعف در بیمه محصولات کشاورزی، پایین بودن حقوق بازنشستگان صندوق بیمه روستاییان و عشایر، کمبود واحدهای صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مواد غذایی کشاورزی، نبود پایانه صادراتی در منطقه، گستردگی و پراکندگی نقاط زیست و فعالیت و وجود ساختار معیشتی ایلی و عشایری در مناطقی از استان از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: کویری بودن مناطقی از استان و وجود شن‌های روان و فرسایش بادی، افت سطح آب‌های زیرزمینی و بیلان منفی در اغلب آبخوان‌های استان، کویری بودن مناطقی از استان و وجود شن‌های روان و فرسایش بادی، نبود نظام بهره‌برداری مطلوب، کمبود ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی و جای خالی نمایندگی و تعمیرگاه‌های مجاز در بعضی شهرستان‌ها نیز از مشکلات بخش کشاورزی کرمان است.

امکانات حمل و نقل مناسب نیاز بخش کشاورزی

خیراندیش با اشاره به نبود راه‌های ارتباطی و امکانات حمل و نقل مناسب خصوصاً خطوط ریلی  و مشکلات ایجاد شده برای بخش کشاورزی  تصریح کرد: همجواری قسمت‌های شرقی و جنوب شرق استان با استان‌های مرزی و قرار گرفتن در مسیر ترددهای غیرقانونی و شرایط نامناسب بهداشت دام درکشورهای همجوار همواره تهدیدی جدی جهت بیماری‌های اگزوتیک محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ناکافی بودن نیرو، امکانات و تجهیزات جهت کنترل تردد دام و امور قرنطینه‌ای که سبب حمل و تردد غیرقانونی دام از مسیر استان سیستان وبلوچستان می‌شود اظهارداشت: نبود مرکز تشخیص و بررسی بیماری‌ها با توجه به موقعیت جغرافیایی استان که در مسیر مرزهای شرقی قرار دارد نیز معضل مهمی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و لزوم حمایت قانونی بیشتر مقامات قضایی

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان در ادامه با اشاره به آنچه ضعف در کفایت ضوابط قانونی و قوانین در بحث نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و لزوم حمایت قانونی بیشتر مقامات قضایی خواند گفت: ضعف سیستم حمایتی پرداخت غرامت و خسارت بخصوص برای پرداخت غرامت بیماری هاری در استان و خطر فروش گوشت‌های غیر بهداشتی نیز در بخش کشاورزی یک معضل است.                                   

وی همچنین با اشاره به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به توسعه کشت گلخانه‌ای در شهرستان‌های تابعه استان در مصرف بهینه آب، بهره وری وتغییر الگوی کشت گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی در شهرستان‌های تابعه استان درراستای مصرف بهینه آب و افزایش بهروری آب وتولید، اصلاح مدیریت فنی مزارع محصولات اساسی و استراتژیک، جایگزینی کشت محصولات زراعی با بهره‌وری اقتصادی مناسب جایگزینی محصولات علوفه و روغنی را نیز دارای اهمیت کرده است.

اصلاح ساختار فنی مزارع محصولات اساسی واستراتژیک

خیراندایش با اشاره به اهمیت افزایش تولید شیر با استفاده از نژادهای  اصلاح شده و پُربازده دام استان  افزود: اصلاح ساختار فنی مزارع محصولات اساسی و استراتژیک، اجرای سامانه نوین آبیاری جهت مدیریت مصرف آب، افزایش تولید آبزیان بااستفاده از تکنولوژی‌های جدید و ادوات مکانیزه وافزایش مصرف سرانه آبزیان با استفاده از بهره‌گیری از منابع آبی خرد در توسعه آبزی‌پروری در سطح استان ضروری است.

وی با اشاره به دیگر سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی افزود:  باتوجه  به سابقه  ۲ ساله کشاورزی  قراردادی گندم درم، امکان تامین بخشی از نهاده‌ها بویژه کودهای پایه، فسفاته و پتاسه توسط شرکت‌های طرف قرارداد (صنایع ماکارونی ) وجود دارد که این مهم  از طریق معاونت وزیردر امور زراعت قابل  پیگیری است .

 رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان پیشنهاد داد از طریق معاونت آب و خاک و برنامه‌ریزی هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه نسبت به تخصیص یارانه برای خرید برخی تجهیزات یا در نظر گرفتن  تسهیلات یارانه اقدام شود.                                                                                   

کمک به صادرات محصولات باغی با تسهیلات سرمایه در گردش

وی همچنین با اشاره به راهکارهایی بخش باغبانی تصریح کرد: کمک به صادارت محصولات باغی با تسهیلات سرمایه در گردش جهت صادرات محصولات باغی ( خرما –پسته – گیاهان دارویی و غیره)، اصلاح ونوسازی باغات با عملیات هرس، جوانسازی و تغذیه باغات شهرستان‌های استان از این موارد است. 

خیراندیش با اشاره به راهکارهایی برای بخش دام وطیور گفت:هدفمندکردن  حمایت‌های دولتی وجلوگیری از نوسانات و تنش‌های قیمتی، حضورواقعی وفعال تعاونی‌ها وتشکل‌های دام وطیور در عرصه تولید تا مصرف، تنظیم بازار گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز از این موارد است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان در اشاره به راهکارهای سازمان جهاد کشاورزی در بخش شیلات خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار تشکیلاتی شیلات و ایجاد ساختار در مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها نیز دارای اهمیت است.

قرار است سفر استانی ۲ روزه دولت به کرمان امروز (پنجشنبه) شروع شود.

اخبار مرتبط با سفر استانی دولت سیزدهم به استان کرمان را از طریق پرونده ذیل دنبال کنید:

دیار کریمان میزبان سی و یکمین سفر استانی رییس جمهور

نظر شما